Jak na emailový marketing v roce 2020?

Doba čtení: 4 min

Pro sběr, správu a odesílání newsletterů v SEMTIX.cz používáme plugin The Newsletter. V tomto článku se dozvíte, jak dostat emailing pod kontrolu, jak doplněk nastavit , jak automaticky jednoduše zachytávat a segmentovat uživatele, a jak jim posílat krásně cílené emaily ve správnou dobu. Možná jedinou nevýhodou celého řešení je, že drtivá většina ovládacích prvků je v angličtině, ale s tím klientům pomůžeme. Potom následují samá pozitiva. Od možností tvorby emailů, vkládání proměnných dle uživatele (jeho jméno, emailová adresa, u integrace s eshopem seznam produktů a mnoho dalšího), až po cenu. Samozřejmou součástí je správa všech leadů (kontaktů), i vyřešení povinného kolečka s registrací, kdy by měl každý registrovaný ve vašem newsletteru potvrdit svoji registraci (tzn. Double Opt-in). V rámci zákonných povinností je samozřejmou součástí každého newsletteru také možnost kdykoliv se odhlásit. To vše ve funkčním balení, kde si může klient cokoliv změnit, a ono to stále funguje….

Prvotní nastavení

Jako první krok doporučujeme projít všechny karty v menu Nastavení (Settings). Zde jsou k dispozici obecné šablony, které automaticky odpovídají uživatelům v průběhu registrace, nebo když se chtějí z vašich newsletterů odhlásit, atd.. Můžete si také zvolit, přes jakého poskytovatele budete emaily posílat – vlastní SMTP či nepřeberné množství specializovaných služeb (MailChimp apod). Můžete do nastavení také rychle vložit svoje logo, odkazy na Facebook a další sociální sítě, které se automaticky vloží do patičky každého emailu pro zvýšení efektivity komunikace.

Vytvoření seznamů (leadů)

Toto nastavení se už týká samotné segmentace uživatelů. Jednoduše můžete vytvořit až 40 seznamů uživatelů, segmentovaných například podle druhu registračního formuláře, ze kterého uživatel přišel. A také si můžete vytvořit speciální kategorii, do které budete vkládat ručně leady posbírané z konferencí, vizitek, nebo telefonních hovorů. Jedná se o menu Správa seznamů > Seznamy respektive List Building > Lists (adresa http://VASEDOMENA.CZ/wp-admin/admin.php?page=newsletter_subscription_lists).

Začínáme sbírat leady

Na SEMTIX.cz používáme pro sběr leadů kontaktní formuláře prostřednictvím doplňku Contact Form 7. Krásné je spojení právě s řešením pro newslettery, kde jednorázově nadefinujete, ze kterého webového formuláře chcete kontakty ukládat do jaké skupiny kontaktů (adresa je http://VASEDOMENA.CZ/admin.php?page=newsletter_cf7_index). Jednorázově nadefinujete, které pole je email, které je jméno, případně můžeme v rámci segmentace napojit i další pole formulářů pro další práci.

Když nám už kontakty tečou do databáze….

V několika krocích je šikovný markeťák schopen ze všech formulářů na webu automaticky vytvářet skupiny kontaktů, se kterými se dá následně pracovat v rámci newsleterů. Běžný markeťák pravděpodobně bude hledat menu Newsletters > + Create newsletter (adresa wp-admin/admin.php?page=newsletter_autoresponder_index&id=1), které umí, co od něj asi každý čeká :

  • možnost vytvořit email dle předlohy, nebo kompletně ručně
  • vybrat  seznam kontaktů, který obeslat
  • nechat si poslat náhled emailů předtím, než jej rozešle na celou databázi
  • finálně uložit a počkat, až bude email doručen všem v seznamu

Na stránce Newsletter > Statistics pak může každý sledovat výsledky své kampaně, od počtu odeslaných emailů, přes počty otevření i přečtení. A zde normálně většina lidí končí.

My ale naopak můžeme konečně začít!

Až potud se jednalo o relativně běžné řešení pro posílání newsletterů. Už na první pohled je ale zřejmé, že nebýt WordPressu a ekosystému pluginů, které si konkrétně v tomto případě spolu umí skvěle povídat, by takové řešení stálo desítky hodin času programátora. Když už nějaký doplněk na WordPress funguje, obvykle má celou řadu dalších možností, které objevíte až ve chvíli, kdy jej začnete opravdu používat. A tady je takových bonusů celá hromádka. Přeskočme drobnosti, jako možnost importovat kontakty z Excelu apod, a podívejme se rovnou na to, co se dá marketingově využít. Níže vidíte startovací stránku, kde si lze vybrat předem definovanou šablonu emailu, nebo můžete vytvořit svoji, a tu používat. Následuje editace textu emailu po vzoru MS Word.. a tlačítko pro zahájení odesílání.

List building – Leads

Skvělý doplněk, který umí zobrazit každému uživateli překryvnou vrstvu s formulářem a žádostí o vložení emailu. Svého času velmi úspěšně používal například Slevomat na posbírání emailů pomalu od poloviny lidí v  ČR.

List Building – Facebook

Zejména, pokud pracujete s mladší generací, se může dost hodit přihlašovací tlačítko do Facebooku. Na 1 klik tak můžete z návštěvnosti z Facebooku získávat kontakty s mnohem vyšší mírou úspěšnosti. Koho by také na mobilu bavilo dokola někde vyplňovat svůj email, když jde jednoduše kliknout že?

Kliknutím na tlačítko pro přihlášení do newsletteru si můžete hned vyzkoušet přímo u nás na Semtix, je plně funkční 🙂

Newsletter – Automated newsletters

Toto řešení umí v pravidelném intervalu posílat uživatelům novinky na webu. Pokud nějaké informace pravidelně publikujete, je vhodné se občas připomenout fanouškům co je nového. A toto řešení to povyšuje kompletně na autopilota.

Autoresponder – emailing na steroidech

Svatý grál pro všechny všech, kdo získávají klienty přes emaily a chtějí maximum ze svých online kampaní. Zároveň také velmi účinná zbraň v případě, že se váš klient velmi dlouho rozhoduje s výběrem dodavatele či produktu, a/nebo je pro něj poměrně složité se v problematice vyznat hned na první dobrou. Typicky B2B segment, prodej dražších produktů (domy, pozemky, auta). Je to také velmi účinná zbraň, jak z náhodného kolemjdoucího udělat časem věrného klienta. Prakticky autoresponder funguje tak, že definovanému seznamu leadů posílá newslettery. Ne jeden, ale několik, podle časového harmonogramu a případně s různým sdělením. Jednoduše řečeno, vytvoříte celý scénář seriálu emailů, vyberete kdy mají odcházet … a ono to funguje. Nepolemizujme nyní nad nastavením automatu níže. Předpokládejme že ten, kdo vám zanechal na sebe kontakt, má zájem o služby které poskytujete, a právě se rozhoduje, od koho/jaký produkt si koupí.

Díky pečlivému nastavení emailové strategie dochází k daleko vyššímu konverznímu poměru, než když v online marketingu spoléháte pouze na placenou reklamu. U každého návštěvníka máte daleko vyšší šanci, že se z něj stane platící zákazník, pokud jej dokážete oslovit v pravou dobu. Jakákoliv investice do reklamy se tím násobně zlevní. Praktické ukázky, co může následovat poté, co uživatel dá k dispozici svoji emailovou adresu (formou objednávky, nebo pouze poskytnutí kontaktu):

Nastavení pro eshop

  • 5. den po odeslání objednávky – poděkování za nákup a žádost o recenzi firmy na vlastním webu
  • 10. den – žádost o přidání recenze firmy na Google Mapy, Firmy.cz ohledně spokojenosti s naší firmou
  • 15. den – žádost o zaslání recenze produktu poté, co ji zákazník používá delší dobu
  • 30. den – zaslání slevového kuponu na další nákup
  • 60. den – zaslání novinek na webu

Online prodejce automobilů

  • 1. den – poděkování za registraci a uvedení přímých kontaktů na prodejce
  • 2. den – zaslání výhod, proč koupit auto nebo servisní služby právě u nás
  • 7. den – nové pneu zdarma – nabídka jen pro vás
  • 14. den – nové penu zdarma + sleva X procent při nákupu nového vozu
  • 31. den – seznam akčních nabídek

Ačkoliv emaily jsou staré jako internet sám, při vhodném načasování se z nich může stále mocná prodejní zbraň. Ideální je propojit tuto formu prezentace s PPC kampaní, což přináší velké množství dalších výhod. Emailing a direct mailing je ovšem bez relevantního obsahu a správného nastavení a přípravě takového systému v podstatě nemožný … nebo hůře, pro klienty obtěžující. Pojďte to vzít za správný konec! Kontaktujte nás.

Pokud vás téma zajímá více, můžete se podívat jak u nás řešíme Email marketing jako celek.

Líbí se Vám tento článek?

Pokud se Vám naše články líbí, není nic lehčího, než se přihlásit k jejich odběru. Nebudeme Vás spamovat a můžete se kdykoliv odhlásit na 1 kliknutí