Projekt Valbek Story výrazně usnadnil nábor kvalifikovaných specialistů. Silně podpořil značku a zájem veřejnosti o projekty, na kterých se firma podílí.
Valbek je silná projektantská a realizační skupina, která se od roku 1990 specializuje především na liniové stavby. Patří k předním středoevropským projekčním kancelářím. Dnes zahrnuje 10 firem působících v oblastech projektování staveb, technického dozoru a asistence, stavební výroby, geologie, ekologie a dalších oborů. Celá skupina má přes 600 kvalifikovaných zaměstnanců a pobočky ve čtyřech evropských zemích, konkrétně v České republice, na Slovensku, ve Švédsku a na Ukrajině. Jsme přesvědčeni, že na jejím úspěchu se podílel i projekt firemního magazínu Valbek Story.
Nedostatek specialistů významně brzdil rozvoj firmy
Valbeku se daří a roste. Úroveň jeho propagace a marketingových aktivit tomu ale v roce 2017 neodpovídala. V té době fungoval pouze informační firemní web v několika jazykových verzích. Pozitivní prezentace v odborných médiích byla nahodilá, bez plánované tvorby obsahu a marketingu. V médiích a na sociálních sítích se o skupině často referovalo v negativních souvislostech. Přitom společnost potřebovala k dalšímu růstu nabírat nové odborníky. V profesích, kterých je na pracovním trhu trvalý nedostatek. Právě problémy s náborem zaměstnanců byly pro vedení Valbeku posledním impulsem k rozhodnutí obrátit se na externí marketingové specialisty.
Hlavní cíle: silnější brand a podpora náboru
Když jsme se v roce 2017 poprvé setkali se zástupci firmy, byly hlavními požadavky k řešení právě HR témata a nábor zaměstnanců. Po prvních jednáních s personálním oddělením jsme identifikovali i další slabé místo. Komunikaci celé skupiny směrem k veřejnosti. Pro vybudování značky atraktivního zaměstnavatele bylo potřeba změnit postupy. Rozhodnutí padlo po rozhovoru s generálním ředitelem společnosti panem Romanem Lennerem. Vznikl požadavek na propagaci celé skupiny Valbek pod jednou střechou. Shodli jsme se, že by nový přístup měl řešit především dvě věci:
- Podpora značky
Společná prezentace celé skupiny měla zvýšit povědomí o firmě jak na veřejnosti, tak v prostředí veřejné správy a institucí. Měl se otevřít prostor pro prezentaci úspěšných projektů jednotlivých firem ve skupině Valbek, prostor pro informování o jejich aktivitách, nových akvizicích, klíčových osobnostech, technologických zajímavostech apod.
- Podpora HR politiky
Firma se chtěla prezentovat jako atraktivní zaměstnavatel (employer branding). Chtěla zlepšit nábor specialistů, zvýšit vnitřní loajalitu zaměstnanců, ukázat prostředí, ve kterém pracují, seznámit zájemce s bohatým programem benefitů apod.
Valbek Story – příběh myšlenky s dobrým koncem
Jako nejlepší nápad nám přišla forma internetového magazínu. Umožňoval prezentovat jednotlivé firmy ve skupině, jejich projekty, klíčové osobnosti, charitativní projekty a společenskou odpovědnost, obchodní partnery atd. Navíc v různých formátech počínaje psanými články přes rozhovory a videa až k podcastům. S velmi dobrou perspektivou z pohledu HR aktivit. S potenciálem přerůst do hodnotného oborového magazínu.
Projektování jsme vnímali a vlastně dodnes vnímáme jako proces, kdy vznikne myšlenka, která postupně ožije a zhmotní se v podobě nových silnic, tunelů, mostů, zdymadel a dalších impozantních staveb. V té době shodou okolností přišel i aktuální marketingový požadavek neutralizovat na internetových vyhledávačích negativní článek, který začínal slovy Valbek story. To byla regulérní práce pro markeťáky, ochránce značky. Tak vznikl nápad na online magazín Valbek Story s mottem „Příběh myšlenky“.
„Obsah je král, královnou je komunikace”
V krátké době byl celý koncept schválen vedením firmy. Realizace ale nebyla tak jednoduchá. Hledala se vhodná témata, chystal se redakční plán, ale to byla běžná část práce. Nejsložitější bylo nastavení komunikace, zajištění kontaktů a překonání prvotního ostychu. Pro kolegy z marketingu Valbeku bylo těžké zapojit jednotlivá oddělení firmy do rozhovorů, autorizací, komentářů. Byla to novinka a teprve se hledaly cesty ke správným lidem. Patrná byla i silná počáteční nedůvěra a u řady lidí i pocit nadbytečnosti celého projektu.
První článek byl zveřejněn 12. února 2018. Byl to pro nás svátek. První články měly pouze jednu normostranu, v průměru 250 slov nebo 1815 znaků. Nebyly v nich žádné fotografie, minimum přímých vstupů. To se během několika měsíců změnilo a postupně texty dostávaly propracovanější podobu včetně kvalitních fotografií.
Během roku 2019 vznikl nápad zpestřit klasické články rozhovory se zajímavými lidmi. Z Valbeku i mimo něj. To se ukázalo jako velmi šťastné. Znalosti a zkušenosti těchto osobností se staly zdrojem čtivých článků a často i unikátních informací. Projekt nabíral na atraktivitě a exkluzivitě. Jak přibývalo zajímavých osobností a čtenářů, zvyšovalo se i zapojování zaměstnanců společnosti. Bylo snadnější do projektu zapojit více osobností z různých částí společnosti.
„Nápadem na ‚Valbek Story‘ odstartoval velmi úspěšný projekt. Přínosem je nejen pro širokou veřejnost, ale i pro zaměstnance, kteří mají přehled o dění napříč celou skupinou Valbek. Věříme, že nám projekt Valbek Story pomohl posílit brand a díky svému různorodému obsahu otevírá témata pro širokou veřejnost,“ hodnotí tento pozitivní dopad HR manažerka společnosti Valbek Kateřina Jiroušová.
Přes 112 tisíc unikátních návštěvníků
Díky kvalitnímu obsahu jsme už v říjnu 2019 dostali Valbek Story do celostátního monitoringu médií. K článkům a rozhovorům postupně přibyly i další formáty – podcasty a videa, která si Valbek připravuje svépomocí. V roce 2022 pak byla vytvořena i anglická verze s publikací vybraných rozhovorů v angličtině. Důvodem byla expanze společnosti do Švédska a s tím spojená potřeba prezentace v zahraničí. Český online magazín zveřejňuje nové příspěvky na pravidelné týdenní bázi a do konce roku 2023 zde bylo publikováno už 280 článků a multimediálních vstupů.
Především si ale projekt Valbek Story za 6 let vybudoval stabilní publikum. Více než 112 tisíc unikátních návštěvníků hovoří za vše. Samotný online magazín se vzájemně podporuje se sociálními sítěmi. Aktuálně mají hlavní profily 1000+ sledujících na LinkedIn, 619 na Facebooku a 429 na Instagramu, na Youtube je 143 odběratelů.
Extrémně funkční nástroj pro nábor do vysoce odborných pozic
Svou roli portál Valbek Story naplnil také v původním záměru, se kterým vznikl. Efektivně podporuje hlavní kariérní portál skupiny a během své existence zprostředkoval přes 200 zájemců o práci. To vůbec není málo, protože šlo o vysoce specializované pozice v profesích, kde je nezbytná vysoká kvalifikace. Společnost pracuje v oborech, kde jí mohou konkurovat doslova jednotky firem, ale kde současně přetrvává výrazný a trvalý nedostatek odborníků.
„Valbek Story je jedním z našich nástrojů pro nábor. Mezi odborné články, zajímavé rozhovory a podcasty pravidelně začleňujeme náborové články, které detailněji popisují daný obor. Potenciální uchazeči tak získají přehled nejen o požadavcích na pozici, ale také o benefitech a eventech, které Valbek pořádá,“ dodává Kateřina Jiroušová.
Úspěch v soutěži Fénix Content Marketing nebyl náhodou
„Třešničkou na dortu“ pro nás bylo ocenění ze strany odborníků, když jsme Valbek Story v roce 2020 přihlásili do soutěže Fénix Content Marketing. Nevyhráli jsme. To se vzhledem k soupeřům z jiné „váhové kategorie“ ani nedalo čekat, ale v konkurenci více než 100 projektů jsme obsadili krásné 12. místo. S ohledem na rozpočet, který nám umožňoval generovat jen omezené množství obsahu, a s ohledem na soupeře z řad gigantů (ČEZ, Rohlík… ), kteří mají naprosto jinou návštěvnost a celospolečenský záběr, to byl velký úspěch.
Obsahový marketing je lékem na mnoho problémů
Zkušenost s Valbek Story nám ukázala, jak všestranně účinný může být kvalitní obsah. Projekt nejenže naplnil vstupní očekávání, ale úspěšně plní více funkcí, než se původně předpokládalo. Vedle HR nástroje je to důležitá platforma pro prezentaci projektů, na kterých se Valbek podílí. Pro mnohé zaměstnance společnosti jde o příležitost k sebeprezentaci. A v neposlední řadě jde o významný komunikační kanál směrem k veřejnosti a institucím.
Líbil by se podobný projekt i vaší společnosti? Nevíte, jestli máte ve firmě dostatek témat, o kterých by se dalo zajímavě psát? Rádi vám nezávazně poradíme.