Jak se (systematicky) dělá web co opravdu funguje?

Doba čtení: 4 min

Dostali jsme příležitost vytvořit webové stránky pro společnost AUTOCENTRUM Jičín s.r.o..  Původní web měl velkou část běžných problémů vyřešenou (například mobilní verzi webu), ale pocitově zde byl problém z hlediska správy obsahu. Poměrně dost interaktivních věcí nešlo řešit jednoduše. Větší problémy jsme ale zachytili po prvním pohledu do Google Analytics v samém jádru věci. Špatná informační struktura, nedostatek informací, špatně provázané informace atd.. Výsledkem bylo vysoké bounce rate (tedy kdy uživatel po příchodu na stránku zase hned odejde), nízký čas strávený na stránce (když mě nic nezaujme hned utíkám) a další parametry vypovídající o systémových problémech. V konečném důsledku se to projevovalo tak, že online kampaně částečně nefungovaly, investice do reklamy byly neadekvátní výsledkům, a celkové nadšení z internetu „velmi ochablé“. Jsme rádi, že jsme to mohli celé otočit, ale vraťme se zpět na začátek.

Začali jsme analýzou, průzkumem přímo mezi klienty

Dostali jsme průřezový vzorek cca 35 současných klientů Autocentra. Všem jsme zavolali a požádali je o odpovědi na sérii důležitých otázek. Nejednalo se o vlezlé telefonické hovory z call centra ve stylu ,,kupte si akcie, padají“. Všechny klienty nejprve šikovní markeťáci z Autocentra informovali o této akci a poprosili je, zda by nám poskytli rozhovor. Po odsouhlasení se pak dala do práce naše šikovná kolegyně Vlaďka, která se specializuje na psychologické analýzy. Po cca 2 týdnech byl na světě výsledek. Šlo o polo-SWOT analýzu, okořeněnou o nejzábavnější hlášky klientů, co si o Autocentru myslí a jak jej vnímají (mimochodem, dopadli výborně). Prostě úplný marketingový a webařský raut, pokud tedy víte, co s tím máte dál dělat.

Čmáráme na papíře – online

Důkladně jsme se seznámili s výsledky výzkumu. Po přečtení odpovědí na cca 30 stránkách hutného textu jsme si začali stavět konstrukci informační architektury. Dali jsme se do kreslení skic, měřili jsme průchodnost a výkon frází které jsme chtěli použít a načrtli jsme jak by mohly vypadat hlavní stránky webu. Bylo nutné stránky logicky uspořádat tak, aby vyhovovaly většině, a zároveň neodradily ten zbytek.

Skicák homepage

Technologie v akci

I auta se hledají přes internet. A tak jsme uchopili všechny technologické možnosti WordPressu co známe a začali jsme. Díky úvodní analýze jsme nejprve vybrali parametry, podle kterých se vyhledává nejvíce. Tipli byste, že důležitější je barva než cena? Na systému parametrů jsme postavili hrubou databázi vozů, kde se dá hledat. Z  ACčka tam už mohli začít doplňovat databázi vozů pro nový web, a vkládat informace nahrubo. Mezitím jsme odsouhlasenou skicu poslali ke schválení všem z Autocentra a pak jsme začali kreslit na ostro.

Takhle vypadá čerstvě nainstalovaný WordPress, pokud vám nesedne výchozí šablona a chcete mít možnost upravit si web k obrazu svému.

Simply Clever

Velký důraz vždy klademe na detaily. Zejména u detailu vozu jsme se kolektivně shodli, že je nutné dostat na stránku pokud možno kompletní informace o výbavě vozu. Včetně videí popisujících výbavu, včetně poutavých fotografií, a pochopitelně i výpočet operativního leasingu. Telefonní čísla na servis, která jsou pro nás jedním z hlavních konverzních cílů webu, jsme posunuli rovnou do hlavního menu. Tady se po najetí myší okamžitě ukáží relevantní kontakty, a klient může hned volat. Další meníčka obsahují rychlé odkazy na přednastavené hledání, které lidé hledají nejčastěji (vycházeli jsme z dat Google Analytics). Aplikovali jsme samozřejmě i mnoho dalších vychytávek…

Systémová integrace v praxi

Součástí projektu bylo i několik zdánlivě nezajímavých procesů, které ale v praxi ovlivňují život v celé firmě. Klasickým problémem byla například nutnost zadávat inzeráty vozů hned do několika různých systémů a portálů. Vyřešili jsme to přes jedno jediné centrální místo – přes administraci webu. Teď se o distribuci stará … web. Stejně tak jsme vyřešili natahování datových zdrojů od třetích stran (Škoda Auto). Z velké části jde o naprogramovaný automat, takže jsme jako bonus někomu ušetřili každý měsíc poměrně dost hodin života při vysoce odborné a nadmíru zajímavé práci kopírování (CTRL C+V). WIN-WIN situace. Klienty mají vždy čerstvá data, autoservis ušetří čas, peníze i chudáky zaměstnance.

Pak už jen webová klasika

Grafik se do vkusu Autocentra trefil na jedničku. Vybrali jsme super fonty, které k automotive tak nějak seděly. Volba barev byla jednoduchá, černo-oranžová výrazná kombinace je už přímo v logu i v DNA firmy. Udělali jsme drobné korekce, dodali slečnu na call-centrum, která vás na každé stránce zve ať si objednáte nový vůz. Pak jsme se dali do práce. Výsledek grafického snažení můžete porovnat sami:

Co na to návštěvník a potencionální klient?

Grafika je jedna věc, praktická funkčnost druhá. Jsme zastánci názoru, že design není o tom jak dané věc vypadá, ale o tom jak věc funguje. Držíme se politiky, že náš názor, ani názor klienta na vzhled webové stránky není rozhodující. Možná to zní trochu drsně, ale ten, kdo nakonec kliká na email, volá na telefonní číslo, a vyplňuje formuláře, není ani majitel, ani my, ale klienti. Těch je většina, a s pomocí běžně dostupných nástrojů vám rádi sdělí svůj názor na to, jak se nové webové stránky povedly. Takže?

Bounce rate

To je chování zákazníka, které na webu zrovna moc rádi nevidíte. Počítá, kolik lidí ihned po otevření první stránky odejde okamžitě pryč, aniž by se dále zajímali dále o vaše produkty či služby. Například 65% bounce rate znamená v offline světě, že ze 100 lidí, co přijdou do lahůdkářství, se 65 otočí ve dveřích a zmizí pryč. Autocentrum Jičín má aktuální bounce rate na 30%, tedy méně než na půlce předchozího stavu. Plánujeme hodnotu nadále snižovat. Metod je k tomu celá řada, mezi ty technické patří např. nikdy nekončící honba za rychlostí webu.

Čas na stránce

To je zase chování zákazníka, o které na webu opravdu stojíte. Čím delší doba strávená na stránce, tím více vaše nabídka návštěvfníky zajímá. Je to v podstatě protihodnota Bounce-rate, tyto 2 metriky na sebe mají přímý vliv. Tuto metriku se nám povedlo z 1:30 zvednout na současný průměr 4:15, tedy téměř 3x více.

Počet konverzí .. aneb to nejlepší na konec

Díky pozitivnímu vlivu úprav se samozřejmě zvedl také počet konverzí. Ačkoliv přesné denní číslo nemůžeme zveřejnit, i toto číslo vzrostlo téměř 3x. Konverzí je v našem pojetí například vyplněná poptávka na vůz, nebo telefonický či emailový kontakt s prodejcem. Samozřejmě, počet poptávek či kontaktů automaticky neznamená uzavřený obchod. Finalizaci ovlivňuje velké množství faktorů, kromě webu mj. cena, nabídka, vstřícnost prodejců (zde na jedničku), ale bohužel také obecná atmosféra a chuť veřejnosti nakupovat (tato případová studie vzniká v době nouzového stavu díky COVID-19). Z hlediska naší části nákupního procesu ale tento projekt bereme jako velmi vydařený.

Co dodat?

Přesvědčit se můžete sami na adrese https://www.autocentrum-jc.cz/. A pokud budete shánět nové auto, zkuste si zavolat nebo napsat do Autocentra Jičín. Určitě nebudete litovat.

Líbí se Vám tento článek?

Pokud se Vám naše články líbí, není nic lehčího, než se přihlásit k jejich odběru. Nebudeme Vás spamovat a můžete se kdykoliv odhlásit na 1 kliknutí