Upřímně i mně někdy překvapuje, kolik peněz jsou firmy ochotné investovat do designu webu. Pokud jsou stránky funkční, nezáleží na tom jak vypadají. Je to tak? Ne, není. Naopak, jedná se o jeden z nejdůležitějších prvků vaší digitální existence. Neznamená to, že musíte hned investovat horentní sumy na špičkové designery, ale spíš jde o nalezení vlastního stylu. O zhmotnění myšlenek, které podpoří vaše úsilí. Podívejte se na několik důvodů, proč web designu věnovat pozornost.
Konzistence a soudržnost informací
Ušetřete své návštěvníky nervových záchvatů, a dejte jim pocit, že jsou na vašem webu jako doma. Že přesně vědí kde si odpočinou a najdou něco zajímavého ke čtení, nebo kde si mohou naopak v klidu spočítat jestli se jim nákup vyplatí. Pokud ale každá vaše stránka vypadá jinak, používá odlišná písma, formáty, navigaci, jiné rozložení prvků, nebo narážíte na různé nefunkčnosti, je to rušivé. Pravděpodobně zasejete spíše zmatek a nervozitu. Pokuste se dát stránkám jednotný styl. Bez duplikací, poškozených jazykových verzí, stránek bez obsahu a nebo různých nedokončených testů. Uživatelé budou mít radost, a jistě to ocení i vyhledávače.
Přehlednost a navigace webu
Dva faktory, které bývají nejvýznamnějšími důvody proč se zabývat kvalitním webovým designem a rekonstrukcí webů. Přestože mohou být stránky nabité kvalitními informacemi, bez dobře uspořádané informační struktury a navigování, nemusí návštěvník najít co hledá. Na upoutání návštěvníků nemáte zpravidla více než několik sekund času. Jak se říká, konkurenční web se nachází jen o jedno kliknutí vedle.
Chcete-li předejít chaosu, maximální úsilí věnujte intuitivnímu chápání. Porovnejte například své webové stránky s typickým kamenným obchodem. Pokud vejdete do obchodu, určitě nenajdete celý sortiment zboží ležet na zemi, a nikdo nečeká, že se v tom budete přehrabovat. Dobrý obchodník vás naopak provede svým obchodem, a vedle zboží co potřebujete, vám ukáže i něco navíc. Inspiruje vás. Pokud to nepřežene, odměnou mu bude útrata. Přišli jste přeci nakupovat. Podobný princip chování se dá uplatnit i na vašem webu.
A aby to nebylo příliš jednoduché, nezapomeňte, že jiné potřeby má navigace na mobilu, a jiné navigace webu prohlíženého na stolním počítači. Dlouhá nabídková menu známá z verzí stránek pro stolní počítače jsou na mobilních zařízeních tabu. Nikdo nechce rolovat a ztrácet čas. Myslete na to, a snažte se uspořádat informace tak, aby se návštěvník dostal v co nejkratším čase přesně tam kam chce. Nenuťte jej při průchodu webem k neustálému načítání stránek, které zpomalují cestu k výsledku.
Rychlost webu je až na prvním místě
Zrychlení načítání a nalezení informací může definitivně rozhodnout o komerčním úspěchu. Jistě víte, že jedním z klíčových parametrů vyhledávacích algoritmů oblíbených vyhledávačů je rychlost. Nikdo nechce podporovat nabobtnalé, nemotorné a pomalé weby, se složitou strukturou. Nedávno nám na konferenci Google Day zaměstnanci Google představili plány ohledně Mobile First Index. Nejde o nic jiného než nový vyhledávač pro mobily. Pokud budete hledat přes mobil, podívá se Google nejprve sem a pokud najde mobilní (rychlou) verzi webu, dá ji do výsledků před klasickým indexem. Proč o tom píšu? Protože čas načítání do 2,4 sekundy je jedním z limitů kdy máte šanci získat uživatele a jeho zájem. Pokud se načítá web 3 sekundy a více, máte šanci už jen na polovinu těchto lidí. Prostě odejdou. A protože mobily letos ve vyhledávání překonají stolní počítače, je jasné, že rychlost bude velmi, velmi, velmi důležitá. Co myslíte, jak s tím souvisí webdesign?
Optimalizace pro vyhledávače nebo pro lidi?
Už na začátku plánování struktury a navigace webu je nezbytné zohlednit budoucí publikování obsahu, a jeho dohledatelnost. Tak zvaná optimalizace pro vyhledávače (SEO), je už rozvinutý samostatný obor internetového marketingu. Existují různé praktiky jak zlepšit pozice ve vyhledávání, jak dostat do indexu vyhledávačů co nejvíce vašich stránek, nebo jak si pojistit pozice před konkurencí. Pokud není webdesign od začátku v pořádku, bude SEO těžký boj. Váš web musí být přátelský k uživatelům. Vyhledávače se dnes za pomoci psychologů a dalších výzkumníků programují tak, aby dokázali napodobit myšlení a rozhodovací procesy člověka. Business vyhledávačů je postaven na tom, aby dodaly co nejrelevantnější informaci, včetně zohlednění emocí, v co nejrychlejším čase.
Tisíce let je to o důvěře
Webový design může naprosto zásadně ovlivnit i důvěryhodnost vašeho podnikání. Důvěra je v anonymním prostředí internetu rozhodujícím faktorem. Chcete jistě udělat dobrý první dojem. Návštěvník nebo zákazník chce to nejlepší, a chce mít pocit, že dělá dobře. Souvisí to s procesem nákupního rozhodování. Určitě dostanete větší šanci s důvěryhodným webem, než konkurent, který se o své stránky v podstatě nezajímá. Zákazník to pozná. Jeho zkušenosti s online každý rok radikálně nabývají. Dobrý první dojem se může stát základem pro dlouhotrvající vztah. Věřili byste firmě, která se nachází v rozbité budově s popraskanými okny, a odpadky kolem vchodu? Ne? Já také ne. Lidé jsou vizuální tvorové, a dobrý design je součástí vnímání a rozhodování.
Čert a konkurence nikdy nespí
Důvěryhodnost bude s největší pravděpodobností hrát velkou úlohu také v konkurenčním boji. Víte jak vypadají stránky vašich přímých konkurentů? Našli jste na nich něco čím se můžete inspirovat? Máte nápad čím je překonat? Nebo se o ně nezajímáte? Nenechte se uspat, a buďte ostražití. Dnes si u malé firmy najímají profesionály, kteří je během relativně velmi krátké doby dokáží dostat do (pro vás) nepříjemné konkurenční pozice. Začne to profesionálněji vypadajícím webem, a končí to tím, že konkurent přebírá komplexní iniciativu. Stojí potom hodně úsilí zvrátit takový stav, pokud se to vůbec povede.
Většina firem v oboru má stejné nebo podobné zdroje, informace, ceny, kontakty, … Boj o pozici na trhu rozhodují detaily, nápaditost a inovace. Webdesign je jednou z oblastí, kde můžete získat náskok, pokud navážete ještě dobrým marketingem, je to už docela dobrý předpoklad jak udržet kontrolu a stabilitu.
Nechcete si nechat zkusit udělat nezávaznou bezplatnou analýzu vašeho webu?