Je jedno, jestli jste firma, živnostník či neziskovka. Pokud připravujete nový web, levný či drahý, ze šablony či na míru, infoweb či eshop, nikdy se nevyhnete přípravě materiálů. Je to jedna z věcí, které nejdou dost dobře nahradit ani penězi. Druhá strana s dostatečnou mírou detailu nikdy nebude schopna připravit alespoň základní, vstupní materiály za vás či někoho z firmy. Stejně, jako vy na první pohled nepoznáte rozdíl v systému použitého pro tvorbu webu, produkty a služby specifické vaší firmě umíte s dokonalou přesností vybrat pouze a jedině vy. Vaše specifické služby, vaše zbožíznalství. Dejte přípravě materiálů pro web na základě této kuchařky trochu času a uvidíte, že na tom nakonec vyděláte nejen z hlediska času a nervů, ale budeme mít z vývoje webu a výsledku daleko lepší dojem.
Stalo se nám, že firma přenechala kompletní tvorbu webu na nás – včetně materiálů. Zdánlivě jednoduché zadání pro rozvoz gyrosu. Zadání bez fotek od klienta, bez textů, téměř pouze na základě IČO, s velkou mírou benevolence. Náš gyros z fotek co jsme vybrali byl sice gyros, ale kuřecí, klient prodával pouze vepřový. Salát jsme dali zelný, ale prodejce měl svůj vlastní (a zelí v něm bylo také). Takové věci jednoduše MUSÍTE mít vyfocené, protože jsou specifické pouze pro vaši firmu a nepřesnosti budou vadit především vám. Není je možné nahradit, přenechat druhé straně a doufat, že to nějak dopadne. U firem, které vytvářejí unikátní služby a produkty, to platí dvojnásob.
Kde sehnat strukturu webu
Struktura je naprosto zásadní. Je to strom informací, ze kterých následně vznikne hlavní menu webu, a celá navigace. Když si ji připravíte dopředu, máte následně plán, na jaké stránky webu bude potřeba jaký obsah. Pokud strukturu nemáte vytvořenou ani v hlavě, dejte dohromady materiály a poraďte se například s námi, nebo prozkoumejte weby své konkurence a strukturu jejich webu okopírujte, nebo z ní vyjděte a zdokonalte ji. U jednoduchých webů je otázka pár minut. Na ty složitější my používáme například myšlenkové mapy (Coggle).
Ve struktuře webu nehledejte nic složitého. Technicky to může vypadat jednoduše tak, že každou stránku, nebo produkt, dáte do vlastní složky v počítači. Odpadne vám pak spousta odpovědí, jaká fotka patří k jakému produktu či stránce. Pokud takovou strukturu dokážete dodat firmě, co má web dělat, máte z půlky vyhráno
Kde sehnat fotky či video
Obrázek vydá za tisíc slov. U většiny webů začíná domovská stránka fotografií, která je pro většinu klientů stěžejní. Fotky jsou určující i na dalších stránkách. U nového auta je prý barva (zejména u žen) až na prvním místě – a vy také prodejci neřeknete ,,tak něco vyberte“. Jak přijít levně nebo zdarma k fotografiím?
Vaše vlastní fotografie
Některé věci se na internetu nedají sehnat. Třeba fotografie vaší kanceláře, firemních vozů s polepy, obličej pana ředitele, nebo stroje, které nikdo jiný nemá. Zavolejte fotografovi, určitě je i ve vašem městě nebo poblíž. Dohodnete termín, on nafotí vaši firmu v provozu, auta, kancelář, za týden pošle fotky. Pokud nelpíte na až umělé dokonalosti, jsou i takové fotky naprosto dostačující. Nestojí to jmění a máte základní fotoset nejen pro web, ale i pro marketing, vizitky, obraz do kanceláře. Pokud na to nemáte čas, dejte ve firmě alespoň někomu nafotit fotky mobilem, najděte na Stovkomatu šikovného fotografa a ten vám předvede, co dokáže dnešní SW na úpravu fotografií. A máte fotky pro web, alespoň částečné.
Placené fotobanky
U těch je velmi často problém s jazykem – česky neumí moc hledat. Navíc jsou placené fotobanky jsou pěkní vykukové. Obvykle fungují tak, že vám nabízejí obrázky i za cenu pod 1USD, ale musíte si koupit roční předplatné a musíte si přečíst, k čemu můžete obrázek použít. Jsou tam ale fotky, které dělali opravdoví profíci a najdete tam téměř vše. Pokud chcete nekompromisní fotky, začněte třeba zde (vyhledávejte ale v angličtině, v češtině toho moc k nalezení není):
Fotobanky zdarma
Jsou lidé, kteří fotí pro radost – fotky měst, lidí, aut, produktů, momentek ze života, fakticky vše na co si vzpomenete. Fotek zdarma je o něco méně než těch placených, takže výběr je menší, ale vybrat se také dá. Navíc, níže uvedené weby obsahují tzv. Royalty-free fotky, takže nemusíte vůbec řešit práva k fotkám – prostě je můžete použít. Maximálně je nutné uvést odkaz na autora. Dejte si ale pozor co stahujete – weby mají velmi často ve vyhledávání odkazy na placené fotobanky (je vždy označeno). Je nutné stahovat pouze obrázky zdarma.
- https://pixabay.com/
- https://unsplash.com/
- https://www.pexels.com/
- https://publicdomainpictures.net/
- https://pickupimage.com/
- https://skitterphoto.com/
- https://www.freeimages.com/
Jaký formát fotografií je vhodný pro web?
Ani malé, ani velké. Z fotobank výše stahujte maximálně 1900×1200, bude to stačit. Pokud máte fotografie z moderního mobilu a fotíte na maximální velikost, takové obrázky vám nepůjdou poslat ani emailem, navíc to bude trvat dlouho. Výborná služba je například PicResize, kam všechny fotky najednou nahrajete, zvolíte maximální velikost. Odešlete ke zpracování a za pár vteřin stáhnete obrázky v optimální velikosti. Pokud máte naopak velmi staré fotografie, málokdo ví, že umělá inteligence umí obraz poznat, a dopočítat větší rozlišení – funguje to nadmíru skvěle, vyzkoušejte sami libovolnou ze služeb. Zkuste například dotaz https://www.google.com/search?q=image+resize+AI (zvětšení obrázku s pomocí umělé inteligence).
Videa pro váš web
Video je úplně jiná liga. Ačkoliv světu vládnou videa z mobilu, pro firemní weby se taková kvalita jednoduše nehodí. Pokud máte rozpočet a je to vhodné, určitě si nechte natočit kancelář, firmu, zaměstnance při práci či polepená auta někým, kdo má licenci na létání s dronem. K takovému videu pak můžete mít web pomalu libovolný, bude to vypadat dobře vždy. Kromě placených fotobank málokdo ví, že existují i videobanky zdarma. U nich jsou samozřejmě i odkazy na placená videa ke stažení:
- https://pixabay.com/videos/
- videvo.net
- https://www.pexels.com/search/videos/sea/
- https://mixkit.co/
- https://mazwai.com/
Kam ukládat videa?
Videa fyzicky nepatří na webhosting (tedy prostor, kam nahráváte web). Ačkoliv můžete mít webhosting bez limitů, jeden limit tam je – a to na velikost nahraného souboru. Ta typicky nesmí překročit 8, 32 či více MB. Ve chvíli, kdy máte hodinové video, jej na web nenahrajete. Důvodů k tomu hostingové firmy mají více, nicméně ten zásadní je, že na video jsou ideální k tomu určené služby – konkrétně Youtube (zdarma), nebo Vimeo, kde v základním tarifu za pár dolarů nemáte u videa žádné reklamy. Obrovská výhoda specializovaných služeb je, že si poradí s libovolným formátem videa, a umějí jej také za letu přizpůsobit tak, aby se každému uživateli video přehrávalo bez ohledu na to, jak rychlý má internet. To váš hosting jednoduše neumí.
- Vytvoření účtu na Youtube – https://www.youtube.com/account
- Vytvoření účtu na Vimeo – https://vimeo.com/join
Tvorba textů pro váš web
Fotky a videa na webu jsou půlka webu. Ta druhá půlka jsou texty, díky kterým z drtivé většiny dostanete na web lidi, kteří něco hledají. Web bez textů = web bez návštěvnosti zdarma. Pokud máte na starost dalších 100 věcí kromě webu, nutnost dodat základních pár odstavců vás bohužel stejně nemine. Co je na vaší firmě specifické, víte vy. Historii znáte vy. Co je vizí a misí víte vy. Nikdo jiný. Pokud na to čas máte, sepište vše, co dokážete z hlavy napsat, alespoň do Wordu, a pak to přiložte spolu s fotkami jako zadání. Pokud na to čas nemáte, můžete takové texty vytvořit třeba v autě cestou z práce – najměte si někoho na Stovkomatu, ten vás vyzpovídá po telefonu a texty vám poté sepíše. A nebo o své firmě nahrajte povídání na diktafon (tuto funkci má každý telefon), a pošlete ke zpracování. A nebo si najměte profesionály, kde to bude ještě o kousek lepší.
Jak toto všechno dostat přes email?
Nejde to – emaily nejsou skladiště fotek, a proto všechny emailové služby mají limit na velikost 1 emailu (okolo 10MB). V případě extrémně velké fotky tak nepošlete ani 1 fotku. Jistě vás napadá, že je tedy vhodné fotky naposílat po 1 fotce, v třeba 40 emailech. Jestli můžeme doporučit, nedělejte to. Jednat budete mít sami zmatek v organizaci a nemáte jistotu, které fotky vlastně druhé straně dorazí (emailový účet na druhé straně může mít opět jiné limity velikosti emailů). V jednodušší verzi použijte online úschovnu – například uschovna.cz – jednoduše všechny soubory co chcete odeslat, nahrajete na tuto webovou stránku, a druhé straně pak pošlete jen odkaz ke stažení. Limit je 30GB.
Nám se ale osvědčila ještě lepší varianta. Našim klientům po začátku spolupráce vytvoříme adresář na online úložišti, kam nahrají texty, fotografie, klidně i videa. Výhodu to má v tom, že nemusejí soubory složitě komprimovat, všechny dokumenty nám nahrají pouhým přetažením souborů do okna prohlížeče, a zároveň zachovají adresářovou strukturu fotek (to je hodně důležité například u fotek produktů eshopu, nebo větších webů).
Kde řešit překlady webu do jazyků?
Ideálně nikde. Přečtěte si článek jak weby překládáme my a pak se sami rozhodněte, jestli chcete překlady řešit svépomocí, nebo automaticky (tedy, alespoň komunikaci okolo nich).
Závěrem
Tvorba webu není prodej rohlíků ve stylu ,,kolik to stojí > domluveno > platím“. Jsou specifické případy jednoduchých webů, kdy tvůrci naposíláte 3 fotky, 2 věty o firmě, IČO a vrátí se vám ,,dokonalé,, webové stránky na první dobrou. U firemních webů, které to myslí s internetem vážně, není možné osobitost a originalitu zmíněných fotek, textů a případně videí ničím nahradit. Než budete kohokoliv poptávat o nový web, myslete na to, že základní materiály za vás nikdo neudělá. Čím více detailní materiály ke svému webu připravíte, tím více se bude výsledná podoba webu podobat tomu, co jste si přáli.