Čím více času ušetříte programátorům, tím rychleji a levněji budete mít svůj kvalitní web nebo eshop. Co je potřeba se dočtete na následujících řádcích? Nechcete číst celý text? Jděte rovnou na věc ZDE
Kolik stojí web a za jak dlouho TO uděláte? Na otázky nelze úplně jednoduše odpovědět. Dá se udělat několik věcí, aby šlo vše rychleji a levněji. Potřebujete microsite, web pro neziskovku, nebo restaurací, která chce rychle vyřešit rozvoz jídla během COVID-19 lockdownu? Připravte si všechny podklady a promyslete si jak mají stránky fungovat. Věřte že nebudete litovat. Tvorba webu automaticky neznamená obchodní a strategické konzultace, fotografické služby, přípravu grafických materiálů, právní poradenství a mnoho dalších věcí souvisejících s podnikáním na internetu. Tyto doplňující služby jsme rovněž připraveni realizovat, ale je to už jiná disciplína.
1) Kontakty
Začněme kontakty. A velmi důkladně. Nacházejí se totiž všude – na webu, při registraci domény, při tvorbě obsahu, při registraci do platební brány, reklamních systémů, profilu na mapách, v zápisech do katalogů, v sociálních sítích, atd.. – nikdo nechce 2x a vícekrát opravovat chybu a zadávat vše znovu, nebo doplňovat co chybělo na startu.
- doména – jednoznačná identifikace, na jaké adrese bude web provozován, například www.EXAMPLE.com . Pozor na překlepy, přesunutí na jinou doménu není vždy jednoduché.
- IČ
- DIČ
- vaše jméno – velmi často nemají poptávající v podpisu ani emailu svoje jméno
- provozní email – prostřednictvím kterého spolu budeme komunikovat
- oficiální email – ten, který bude sloužit všude jako kontaktní na internetu
- provozní telefon – prostřednictvím kterého spolu budeme komunikovat
- oficiální telefon – ten, který bude umístěný všude po internetu a na vašem webu. Uveďte jej raději i v případě, že je stejný, jako telefon provozní.
2) Obchodní záměr webové stránky
Nemusíte posílat obchodní záměr na 20 stránek – velmi často stačí v 1 odstavci poslat, CO chcete řešit a CO je vaším cílem a jaký region Vás zajímá. Pokuste se do záměru napsat co vás charakterizuje. Například:
- chceme webové stránky pro naši novou neziskovku, chceme hlavně hezkou grafiku z fotek co posíláme. Kontakty, fotogalerie, o nás…. texty máme / nemáme … dodáme/nedodáme
- chceme www stránky pro nově vznikající restauraci, budeme rozvážet jídlo, jen po Liberci, (ne)potřebujeme platební bránu
- chceme obyčejný web nadace pro lidi z ČR, aby lidé měli možnost přispívat na naše dobročinné aktivity
- chceme jednostránkový web, microsite, v němčině, pro náš výrobek/službu, web máme ale nechceme ho překládat celý, stačí nám taková kontaktní stránka
- chci jednoduchý web pro půjčovnu karavanů, s jednoduchým rezervačním systémem
- obrázek vydá za 1000 slov, odkaz občas také. Pošlete odkaz na konkurenční službu v ČR, nebo zahraničí. Pokud podle vás neexistuje, zkuste se podívat znovu
- uveďte, kolik jazykových verzí na webu budete chtít
3) Logo, logomanuál, firemní barvy a grafika
Logo je základ, jak pro budování značky, tak pro tvorbu designu webu. Stejně jako barvy. Například při tvorbě ikon, které uvidí ročně tisíce lidé třeba ve vyhledávání na Google. My dáváme logo i do reklamních kampaní, do firemních zápisů a na další potřebná místa. Věta ,,zatím tam něco dejte a pak to změníme“ rozhodně není správná. Jak konkrétně na logo?
- Pokud máte grafika, vyžádejte si od něj logo v PNG formátu v průhledném pozadí
- Pokud grafika nemáte, vyzkoušejte kteroukoliv službu na vytváření loga – je to za pár minut – viz https://www.google.com/search?q=free+logo+creator
- Tyto služby obvykle fungují tak, že po vygenerování vám vytvoří základní logo v nízkém rozlišení zdarma, a pokud chcete celý logotyp, zaplatíte od 20 do 100USD jednorázově. I tak se to vyplatí.
- My například používáme při tvorbě logotypu placenou službu canva.com, kde kromě je kromě loga možné použít i miliony fotografií.
- Barvy má každý rád jiné. Pokud nemáte představu, do jaké grafiky web stylovat, klikejte si na http://colormind.io/ tak dlouho, dokud se Vám daná paleta barev nebude líbit
Výsledkem by mělo být jednoznačné logo, a kompletní logokit k použití v různých formátech (verze loga na šířku, na výšku, čtvercové) nebo alespoň hrubý obrys grafiky, který by se Vám líbil.
I logo se dnes nechá naklikat z šablony. Není to 100% originál, ale lepší než nic.
4) Texty
Přestože mnoho lidí tvrdí, že internet je o fotkách a videu, bez textů žádný web dohromady nedáte. Majitelé webů mají často problém o své aktivitě napsat byť jen 3 odstavce. Texty ale budou používat zaměstnanci nebo agentury pro reklamní kampaně, na webu a vyhledávače podle nich budou nebo nebudou přivádět návštěvníky webu. Jak nejlépe texty připravit?
- Ve starém dobrém Wordu nahrubo, bez jakékoliv grafické úpravy, jen s použitím textu a nadpisů.
- Nebo přímo na webu, kde díky modernímu editoru můžete tvořit třeba texty jako je tento návod.
- Pro přehlednost je nejlepší nakreslit si strukturu webu, jak si představujete svůj web a co na něm má být. Tzn. například stránky O nás, Produkty, Služby a podle nich si založit jednotlivé dokumenty s texty jednotlivých stránek.
- Pokud si web necháváte dělat na klíč, grafiku a sazbu textů včetně obrázků nechte na webařské firmě – často na to mají lepší (minimálně technický) cit a nástroje. Stačí krátké vysvětlení co chcete sdělit.
- Pokud něco tušíte o klíčových slovech, do textů je přidejte. Pokud ne a chcete lepší návštěvnost z vyhledávačů, zaplaťte si SEO profesionála a copywritera, aby pro vás texty vylepšili. Jsou to odlišné disciplíny od technické tvorby webu, ale vyplatí se to.
4.1) Produktové informace
Pokud plánujete eshop, připravte si
- informace o tom, jestli se jedná o produkt, který lze koupit např. podle variant (dle barvy, gramáže, velikosti), kolik takových produktů máte dnes, a kolik jich plánujete do roka
- názvy, ceny, kategorie produktů, EAN, GTIN nebo vnitřní katalogové číslo
- fotografie produktů – pojmenované podle názvu, nebo EANu
- pokud máte u produktů k dispozici vlastnosti z datasheetů (hmotnost, rozměr, příkon, výkon, životnost a tisíce dalších vlastností), určitě je připište. Vykouzlíme z nich vyhledávací filtry podle parametrů jako na Heuréce.
5) Fotky
Fotky jsou s logem a texty pilířem webu. Design nejde dělat, dokud nejsou jasné fotky. Na co si u fotek dát pozor a co si připravit?
- Ideální fotky jsou samozřejmě vaše autorské. Pozvěte si fotografa, který nafotí vaši provozovnu, zaměstnance při práci, firemní vozy, kancelář, lidi
- Pokud na fotografa nemáte čas či finance, máte po ruce telefon. I originální fotky z vlastního telefonu jsou často lepší než umělé fotky z fotobank
- Fotobanky jsou skvělé na doplňující fotky – makrofotky, vektorová grafika, obecné fotografie jako výplň textu – to vše si můžete vzít jednoduše z fotobank
- Nikdy nepoužívejte fotografie rozporu s autorskými právy k jejich použití. Stažení fotky z cizího webu je velmi snadné, placení desítek tisíc za porušení práv je už horší
- Výborná fotobanka je třeba Pixabay. placenou v SEMTIXu používáme například Canvu, Adobe nebo ShutterStock
- Než budete fotky posílat k zapracování na web, vyberte použitelné fotky předem – vyměňovat fotky až na webu ve stylu ,,zkuste, jak to bude vypadat a uvidíme“ znamená více času a více peněz
- Fotky, stejně jako texty, roztřiďte do vlastních složek podle stránek, ke kterým budou patřit
- Až budete mít setříděno, fotky pošlete najednou jako odkaz na cloudové úložiště, jehož adresu vám dopředu pošleme, a kam můžete nahrávat fotky nebo videa i postupně.
Formáty
- Fotky pro web zmenšete, aby nebrzdily načítání stránek. Z hypermoderního mobilu nebo od fotografa mají sice super kvalitu, ale kromě toho, že je jsou pro web příliš velké, je také nepošlete emailem. Použijte službu jako https://tinypng.com/ a fotky před další prací zmenšete na velikost do max. 1MB / fotka.
- Naopak, pokud máte fotky příliš malé (například opravdu staré historické kousky), zkuste co dokáže umělá inteligence se zvětšením. Znáte služby icons8, deep-image, letsenhance?
- Speciální péči věnujte hlavnímu obrázku na domovské stránce – vyberte jej a jasně označte.
6) Grafika webu
Grafiku můžete mít na míru, ze šablony, nebo upravenou ze šablony . V každém případě, pokud na grafiku trpíte a je to pro vás bod č. 1, udělejte následující:
- vezměte si papír, nakreslete, kde ve stránce (alespoň té hlavní) chcete jaké bloky informací nebo obrázků, vyfoťte tento nákres a pošlete jako součást zadání. Je to velmi důležité, a napomůžete to, aby byl výsledek podle vašich představ
- pokud stačí design ze šablony, a krásných designů pro WordPress jsou tisíce, projděte si internet a zkuste najít šablonu, která se Vám bude líbit. U nás začínáme na BeTheme
- vyberte si 3-4 šablony, aby v procesu konstruktivní kritiky došlo k výběru toho nejlepšího
Grafika je velmi subjektivní záležitost, pokud ale vše dodáte společně s logem, texty a fotografiemi, a pošlete informace, jak chcete aby web vypadal, bude vše mnohem jednodušší a rychlejší.
7) Provozní informace
- Pokud již vlastníte doménu, připravte přístupová oprávnění k její administraci, nebo kontakt na osobu, která může zařídit úpravu tzv. DNS záznamů
- Cena domén .cz, .comn, .eu, .info nepřekvapí a pohybuje se okolo 200 Kč za 1 rok. Co překvapí jsou domény z jiných zemí, které stojí i více než 2.500 Kč za rok. Pokud takovou doménu chcete koupit, jasně to uveďte. Pro některé zahraniční domény budete potřebovat také sken obou stran pasu či občanského průkazu, v některých zemích je povinnost prokázat identitu při registraci domény
- Pokud máte starý web, poskytněte k němu přístup do administrace – zjistí se, která data bude možné například automaticky přenést. A zjistí se i celkový reálný rozsah práce pro renovaci webu
- Spolu s webem se dají velmi levně pořídit emailové schránky na doméně webu (@vasweb.cz). Pokud o takové emaily stojíte, připravte si dopředu seznam emailových schránek, které chcete používat, a to včetně jmen uživatelů.
- Po dokončení je web typicky vaším majetkem a můžete si s ním nakládat, jak uznáte za vhodné. Obvykle je ale na tvůrci webu, kam váš web umístí tak, aby vše fungovalo i po předání webu. Pokud máte požadavky na umístění webhosting jinde než tvůrce webu (u svého známého, na firemním hostingu), řekněte to dopředu.
- Na webu potřebujete obchodní podmínky – buď je dejte dohromady sami, nebo navštivte právníka, nebo použijte například generátor
- Pokud budujete eshop, potřebujete reklamační řád – ten je ale určitě lepší vytvořit, než generovat :)
8) Online marketing a platby
Pro online marketing a placení kampaní je nejlepší zařídit online platební kartu. Funguje to jednoduše tak, že kartu otevřete pro platby po internetu a nastavíte finanční limit útraty. Nebojte se – systémy jako Google Ads, či Sklik vaši kartu chrání rozhodně lépe, než většina online obchodů. Co konkrétně si připravit?
- Platební kartu s dostatečným limitem – určenou jen pro platby po internetu. Nechte si od banky zaslat kartu, kterou budete používat pouze a jen pro účely online reklamy
- Pokud vám bude nastavovat online marketing někdo jiný komu důvěřujete, zašlete mu číslo karty, datum platnosti a CVV kód ideálně každou část jinou cestou, mail, telefon, meseenger, SMS
- Pokud na vašem webu/eshopu budete chtít platební bránu, začněte si vybírat firmu, která vám platební bránu poskytne. My v rámci eshopu nabízíme GoPay, ThePay, ale můžeme i jiné, funguje i Paypal. Podívejte se na jejich podmínky, zejména ty cenové. Je velmi důležité, aby váš eshopový systém uměl vybranou platební bránu používat, nejprve to konzultujte s webařem
Check list úkolů pro přípravu podkladů pro web
Pokud si jako majitel firmy uděláte důkladnou přípravu webu dopředu, odměnou to vám bude web přesně dle vašich představ, rychle a levně. U nás se snažíme, aby tvorba webu byla společným příjemným zážitkem. Když jdeme vytvářet něco pěkného, proč si to společně neužít? Podívejte se na odkaz níže. Připravili jsme pro vás souhrnný soupis věcí, o kterých jste si přečetli výše: