Praktický a velmi konkrétní průvodce tvorbou webů. Pokud už máte zvládnutou teorii, můžete přeskočit rovnou na výhody a nevýhody webu na míru, webu ze šablony, nebo na krátké srovnání.
Než podepíšete smlouvu o tvorbě nových webových stránek, je vhodné porozumět některým základním technickým aspektům. Pokud stejně jako my patříte mezi příznivce celosvětově rostoucí platformy WordPress, určitě budete stát před klíčovým rozhodnutím. Vytvořit web z některé z dostupných šablon, nebo si nechat vytvořit grafiku webu kompletně na míru. Je to jedna ze zásadních věcí, která se nedá přeskočit bez mrknutí oka s pocitem, že je to přeci jedno. Rozhodnutí, zda budete mít grafiku na míru, nebo grafiku ze šablony, ovlivňuje celou řadu procesů. Procesů, které v kombinaci s neznalostí a vzájemnou neinformovaností mohou tvorbu webu zaseknout a citelně pozdržet. V kritických případech se web nemusí vůbec dokončit. Tento článek by měl napomoci kvalifikovanému rozhodnutí.
Vytvoření webové grafiky na míru
Představte si čistý, nepopsaný papír, na který začnete společně s obchodníkem, nebo s produktovým manažerem kreslit návrh představy o novém webu. Nakreslíte, kde bude logo, kde bude menu, jak budou vizualizované hlavní prvky jako rozcestník, nebo v případě eshopů, TOP produkty. Postupně vznikne dokument, kterému webaři říkají wireframe, skicák nebo dráťák. ⬇️
Jakmile dokončíte skicák a shodnete se na rozvržení prvků, předáme skicák, spolu s vaším logem, popisem činnosti firmy, vybranými obrázky, firemními barvami, s představami o některých speciálních efektech a mnoha dalšími informacemi našemu grafikovi. Ten udělá z ,,čmáranice“ návrh grafiky webu. Jde prozatím o pouhý obrázek, typicky v některém z grafických programů. U obrázku se znovu projdou odstíny barev, jestli mají mít tlačítka kulaté nebo hranaté rohy atd. Po schválení klientem se finální verze grafiky pošle na kodéra, který ze statických obrázků vytvoří webové stránky.
Dosud to zní velmi jednoduše, že?
A co grafika pro mobilní verzi webu?
Jednoduché vytvoření grafického návrhu webu má několik velkých ALE. Největší problém je spojen s faktem, že s velkou pravděpodobností budou na Váš web chodit lidi prostřednictvím mobilních zařízení. Vyhledávání na internetu v ČR už dávno ovládly mobilní telefony. V případě profesionálního grafického návrhu si s verzí pro PC už nevystačíte. Lidé přicházejí z mobilního telefonu, televize, tabletu (na výšku, na šířku) i z dalších zařízení. Díky tomu se grafický vývoj webů stal násobně složitější. Jako příklad designu poslouží náš web SEMTIX.cz – fakticky se jedná o 3 různé grafické návrhy (a ten mobilní je i pro nás nejvíce důležitý):
Desktop verze
Tablet verze
Mobilní verze
Nepodceňujte dokončení grafického návrhu webu
Když si s grafikem projdeme několika kolečky připomínek, nápadů a subjektivních vnuknutí, logicky by měl z výsledku diskuze vypadnout finální design a kodér vyrobit web. Velký omyl! Všimněte si na designech výše jedné důležité „drobnosti“. Každý návrh má jinak pozicované a jinak funkční hlavní menu. Rozhodně doporučujeme kvůli případným pozdějším nejasnostem rozkreslit menu i s popisem funkčnosti. Další důležitou drobností, kterou každý bere jako samozřejmost, je velikost nadpisů a textů – pro všechny 3 příchozí uživatelské cesty (desktop, tablet, mobil) by měly být jasně vyspecifikovány velikosti písma. Naprosto zásadní jsou animace prvků po najetí, nebo chování odkazů na stránce, pokud na ně najedete myší. Kdo někdy držel v ruce profesionální logotyp, který jasně definuje povolené a zakázané případy použití loga, ví přesně, o čem nyní píšu.
Sečteno a podtrženo – statický obrázek jako jednoznačná vizualizace vašeho finálního webu vám bez dodatečných informací sdělí necelou půlku dojmu, který budete ze svého nového webu mít. Bez definování výše popsaných věcí riskujete i desítky hodin víceprací, které bude muset někdo zaplatit, což může zkazit dosavadní dobré vztahy.
Klient pracující u PC a mobilní paradox
Mobilní verze webu je v porovnání s PC verzí obvykle podstatně jednodušší. Velmi často si s ní dokážeme poradit i bez detailních konzultací. Odpozorovali jsme ale jednu zajímavost. Klienti – zadavatelé – design mobilní verze webu nijak významně neřeší. Dokáže ale strávit debatou nad PC verzí grafiky i desítky hodin, ladit do detailů stín každého rohu a považovat to za kritické pro svoje podnikání. Na rozdíl od svých potenciálních klientů sedí totiž většinu času u kancelářského PC. Paradoxně ale v roce 2020 přijde na jejich nový web více jak 60 % lidí přímo z mobilu a PC verzi dost možná nikdy neuvidí. V následujících letech tento podíl ještě více naroste. Je to podobné, jako když někdo extrémně trvá na designu hlavní stránky webu, na kterou ve finále přijde třeba jen 20 % návštěvníků, zbytek totiž dorazí z vyhledávačů na konkrétní podstránky webu a homepage tak vlastně ani neuvidí.
Kódování grafiky do HTML, CSS a Javascript knihoven
Když máte připravený design, zbývá to zdánlivě nejmenší – převést obrázky od grafika do podoby, kterou přechroupají internetové prohlížeče a vyhledávače. Jestli se chcete vidět na vlastní oči, jak taková ,,grafika“ vypadá v podání zdrojového kódu, zmáčkněte na kterékoliv stránce CTRL+U. Převést obrázek do té hromádky počítačového kódu, je práce pro kodéra.
Toto je výsledná šablona webu
Kolik stojí grafika webu na míru?
Postupů pro vytvoření designu a funkcionality webu na míru je hned několik. Obrovskou výhodou kompletní grafiky na míru je fakt, že klient má pod kontrolou téměř kompletní vzhled. Může si určit opravdu libovolný prvek a jeho vizualizaci. Dostane naprosto unikátní design, který by neměl potkat na žádném jiném webu (což ale není tak úplně pravda, jak se dočtete níže). Jaké to ale může mít i nevýhody?
- Určitě vás napadnou náklady na takovou grafiku – samozřejmě, je tomu tak. Pořádná grafika, funkční na mobilech i PC, stojí desítky tisíc. Jen grafika, bez webu.
- Grafik i kodér si obvykle účtují za práci dle hodinové sazby. Pokud klient požaduje hodně nestandardní věci a má na to zdroje, obvykle dostane grafiku jako na obrázku. Ale reálně je potřeba počítat i s momenty, které kodér nedokázal predikovat, které se projeví klidně až za několik týdnů a na které je potřeba vyčlenit rezervu (vícepráce). Příklady? Nefunkční menu na starším Iphonu, nefunkční web na starší verzi Chrome, nefunkční galerie v Exploreru a mnoho dalších věcí, které většinou ukáže až praxe a dennodenní používání.
- Nemáte k webu nic navíc. Prostě jen to, co jste si objednali a vidíte na obrázku. Žádné prvky, které se budou hodit třeba za měsíc. Chcete na web přidat katalog, ale v návrhu nebyl? Nějaké další funkce, které se vám líbí u konkurence? Všechno jde. V takovém případě se to potom řeší jako dodatečné vícepráce – agilní vývoj.
- Grafika není všechno, není to spása. Je sice tím prvním co chcete uživatelům ukázat, ale není lékem na špatný obchodní model nebo nekonkurenční produkty a služby. Když zkrachujete, grafikou to určitě nebude, ať ji máte za 99 USD nebo za 50.000 Kč.
- Grafika není jednorázová investice. Web se vyvíjí, technologie také, hackeři také, a redakční a reklamní systémy (Google, Seznam, Facebook) též. Za rok se nic nestane, ale za další 2 roky můžete zjistit, že vaše šablona na míru přestala být kompatibilní s novými internetovými technologiemi, nebo verzemi WordPress – a na eshopu vám například přestane fungovat nákupní košík. Pokud máte na Ferrari, potřebujete i prostředky na jeho servis. Ani web se nemá nechat „vybydlet“.
Kolik stojí webdesign v zahraničí
Zkuste se podívat například sem. Základní webdesign od 1.000 USD do 10.000 USD (lehké firemní weby). Pokročilá grafika napojená na redakční systém (WordPress) od 10.000 – 50.000 USD, eshopy a složitější šablony od 50.000 USD výše. Jedná se o cenu pouze za kompletní grafiku a její napojení na web.
Grafika ze šablony
Detailisty zatracovaná, desítkami milionů podnikatelů opěvovaná metoda, jak za rozumné peníze přijít k webu, za který se nemusíte stydět. Pokud jste pozorně četli až sem, už víte, jak probíhá výroba zbrusu nové šablony pro webové stránky. Díky grafice ze šablony můžete přeskočit většinu těchto kroků a mít hotový web za pár dní. Včetně zpracovaných technických záludností. Nebo to tak není? Zkusme si to maličko rozebrat…
Výhody grafiky webu ze šablony
- Cena. Za cenu okolo 2.000,- si můžete koupit grafickou šablonu, která by na zakázku stála minimálně desítky tisíc. Využíváte efekt sdílení nákladů – firma, co takovou šablonu vytvořila, ji prodala například 20.000x. Což jí přineslo 1000x větší profit, než kdyby dělala design pro 1 klienta. Klientům to přináší ten efekt, že mají ověřenou, funkční grafiku webu za zlomek ceny. Win-Win situace.
- Nemusíte řešit dlouhou komunikaci s grafikem, ani žádné revize, nemusíte se trápit s návrhem, který se netrefil do subjektivního vkusu. Máte k dispozici tisíce designů, ze kterých si stačí jen vybrat.
- Obrovské bonusy v podobě grafiky podstránek. Koupit grafiku z šablony je to samé, jako koupit sadu nožů od Horsta Fuchse. Mimo toho, co vidíte, dostanete jako bonus ještě 10 nastylovaných stránek – kontakty, reference, stránku o nás, atd…
- Aktualizace za hubičku. Jednoduše se svezete s popularitou firmy, která pravidelně vydává nové aktualizace šablony. Někdy šablonu zrychlí a web se načítá rychleji, někdy přidají nové funkce, které se vám u webu ,,tak nějak“ objeví samy. Toto vám nikdy šablona na míru nedá.
- Hned vidíte, co si kupujete. Šablonu nedostanete jako obrázek, ale rovnou jako funkční demo webu, které lze zobrazit na každém zařízení. Můžete si šablonu zkusit na mobilu, na počítači, v klidu se podívat, jak fungují animace, jak se chová menu a mnoho dalších prvků, které by u šablony na míru stály desítky hodin času jen zdokumentovat a popsat.
- Přeskakujete celý proces kódování stránek (obvykle) – webař vám šablonu nainstaluje, v ideálním případě vymění logo a obrázky 1:1 a vy máte web, který si vaši klienti zamilují. U složitějších šablon tímto ušetříte opět desítky hodin práce (hodinová sazba kodéra je 1.200 CZK+)
- Máte k dispozici velkou škálu nastavení – bez programátora si můžete změnit na webu hlavní barvy webu, druh a velikost písma, atd. To šablona na míru téměř nikdy nemá.
- Když jde vše jako po másle, máte web hotový velmi rychle. Pokud máte připravené podklady, dokážeme web udělat i do týdne od podepsání objednávky – opravdu, není to žádné sci-fi.
Nevýhody grafiky ze šablony – co byste OPRAVDU měli vědět
Až doposud to vypadá, že grafika ze šablony má jen samá pozitiva, ale někdy to tak není. Zásadní rozdíl mezi grafikou na míru a ze šablony je v možnostech přizpůsobení. U grafiky na míru kodér vytváří každé písmenko šablony, tvoří ji mnoho hodin (což si platíte), a pokud chce klient v průběhu cokoliv změnit, obvykle to není problém – většina prvků je vytvořena na míru a náklad na „ohnutí“ designu je únosný. Oproti tomu, u webu ze šablony je velmi tenká hranice mezi tím, co jde uživatelsky / kodérsky změnit, a co je problém na celý den. Podstatou je, že u webu ze šablony vychází vývojářská firma z již hotového řešení, které (pokud je dobrá) umí ovládat ze 100 % uživatelsky. Dobrá šablona je něco jako operační systém Windows – také u ní najdete stovky různých nastavení, kterými si můžete šablony přizpůsobit. Typické možnosti nastavení?
- Změna barev webu
- Změna písma
- Změna šířky webu (pro kodéra by se jednalo o hodiny práce navíc)
- Nastavení bodu, kdy se web má považovat za mobilní verzi (pro kodéra +3h navíc)
- Nastavení chování mobilního menu (pro kodéra desítky hodin navíc)
- Spojení webu se sociálními sítěmi – tzv. sdílecí tlačítka
- Nastavení a výběr ikon (opět hodiny navíc)
- Libovolné přeházení informačních bloků na webové stránce, změna jejich pořadí
- Změna pořadí sloupců
- Přebarvení textů, rámečků, pozadí
- …a mnoho dalšího, co lze v rámci rozumného času změnit.
Bohužel, je to tak trochu zajíc v pytli – každá šablona má trochu jiné možnosti nastavení. A rozsáhlý popis přesných možností například do smlouvy, by spolehlivě odradil každého zájemce o nový web, nikdo nemá k načtení tolik času nazbyt. Jediné řešení je vzájemná důvěra a společný cíl udělat kvalitní web. To ale potřebujete i u webů, které se staví na míru.
U hotových šablon se práce webařů stáčí trochu jiným směrem. Umět ovládnout rozsáhlejší šablonu tak, aby z ní mohla vypadnout pro klienta vizuálně poutavá prezentace, není otázka na několik hodin. Stejně, jako když se učíte s nějakým novým programem. Webař se musí seznámit s každým jednotlivým nastavením webu a přesně vědět, jak to ovlivní celkovou funkčnost a vzhled. Samozřejmě, s přibývajícím množstvím webů a s pokročilou praxí našich webařů to jde lépe a lépe.
Co nelze hned = lepší si počkat (nebo zaplatit jako vícepráce)
Ve „skicáku“, který dáváme klientům například u nás, jsou vždy zohledněny možnosti šablony. Klient na konci dostane moderní webové stránky. Co nejde rovnou „naklikat“ v šabloně webu, se dá z VELKÉ části doupravit přes dodatečné doprogramování, na které se domluví vyčleněný čas. Zde ale nastává největší problém:
- Klient neví – ani nemůže vědět – co se na webu dá jednoduše naklikat. A rozhodně to nemůže vědět při podpisu objednávky
- Produktový manažer není programátor a proto také nemůže vědět, kolik času zabere libovolná změna
- Jediný, kdo takovou věc kvalifikovaně definuje, je programátor – velmi často je pro drobnou změnu nutno šablonu či část webu analyzovat, aby se vůbec dokázala odhadnout časová náročnost požadavku klienta
Laicky řečeno, při vývoji projektu ze šablony lze narazit na zdánlivě jednoduché úkoly, které se ale mohou citelně prodražit – chcete typické ukázky?
Typickým problémem jsou pevně dané součásti stránky. Jedná se obvykle o bloky, které by při vlastním vývoji vyšly na vyšší tisíce korun. Například na ukázce zde je celý blok zodpovědný za výpis TOP produktů, a to animovanou formou. Bohužel, autor tohoto prvku aktuálně neumí řadit kategorie dle vlastního řazení, ale jen dle abecedy. Stačí ale počkat a v budoucí verzi se má funkce objevit. Práce na míru (tzv. forknutí pluginu a ruční doupravení) zabere řádově hodiny. Vyplatilo by se vám pár týdnů počkat a ušetřit několik tisíc?
Loga partnerů jsou velmi oblíbeným prvkem. V objednávce a ve skicáku jsou loga nakreslená. Když poté klient dodá každé logo na jiném podkladu a v rozdílném rozlišení, vytvoření takového bloku není práce na 5 minut, ale několik hodin pro grafika, který musí nejprve podklady upravit tak, aby program dokázal loga správně vizualizovat. Bavíme se navíc o 3 různých vizualizacích tohoto bloku, protože třeba pro mobily nemůžete dát 4 loga vedle sebe. Nebo budete mít na svém webu půlku partnerů v pochybné velikosti jako na příkladu výše?
Ukázka fotogalerie, která se po rozkliknutí promění na slideshow přes celou obrazovku. Přesunout šipečky do vrchní části zabere maximálně hodinu. Vysvětlit někomu, že je maximálně nešťastné bořit všeobecné funkční ovládání webu kvůli subjektivnímu dojmu, je k nezaplacení. Dokud se na takovou galerii nepodívá na mobilu, kde je umístění šipek ve spodní části otázkou života a smrti. Proč? Galerie nepůjde na mobilu ovládat jednou rukou.
Když něco nejde, obvykle to pro web není zásadní funkce
V SEMTIX.cz jsme zastánci MVP (Minimum Viable Product), neboli minimalistického produktu, který se následně vylepšuje. V rámci časové dotace na konkrétní projekt se snažíme dodat maximální hodnotu. A pokud je na projekt vyčleněno např. 50 hodin času (bráno včetně přípravy materiálů, konzultací s klientem, vytvoření webu, jeho otestování, nastavení pokročilé analytiky a marketingové konektivity), nezbývá příliš času na grafické „lahůdky“, které velmi často nebudou pro úspěšnost podnikání kritické a důležité. Bohužel, podle statistik Google Analytics u našich předešlých projektů, neměly grafické změny v řádu hodin, téměř žádný business efekt v porovnání s čistým webem beze změn. Naopak zásadní byl čas věnovaný důkladným promo textům a fotkám. Pro rozšiřování funkcionality obvykle používáme doplňky, které jsou vyzkoušené, ověřené a používané desítkami tisíc lidí. Pokud nějaká požadovaná funkce nebo detailní možnost upravení části webu nejde řešit rozšířením a chybí, obvykle je důvod ten, že takovou věc po vývojáři šablony zatím nikdo z desítek tisíc předchozích klientů nutně nepotřeboval.
Aktualizace WordPress šablony = radost z přibývajících funkcí zdarma
Aneb to co nejde dnes, možná půjde už zítra a ZDARMA. Stalo se nám to již několikrát – naposledy při implementaci tzv. Sticky menu na SEMTIX.cz. Zkuste si na stránce SEMTIX blog: Falešné recenze sjet myší do spodní části stránky a uvidíte, jak pravé menu drží ,,přilepené“ na stránce. Druhý den po cca 4h práce se tato funkce objevila sama po aktualizaci přímo ve WordPress. Stačilo počkat. Tento postup se nám vyplatil opakovaně. Namísto zaryté implementace drobné, ale časově náročné funkce jsme raději napsali vývojářům s prosbou o implementaci. Nebylo to druhý den, nebylo to při spuštění webu, ale autoři nové funkce implementují za zlomek času agentury, protože svůj SW vytvořili od základu (tedy stejný princip jako u šablony na míru). Velmi často jsou tvůrci vstřícní. Pak stačí počkat.
Web ze šablony je software, nikoliv umělecké dílo
Webové stránky ze šablony lze laicky přirovnat například ke koupi MS Windows. Mají široké možnosti přizpůsobení, spoustu možností nastavení, ale hranice požadavků někde končí. S novým PC si můžete nastavit vše ,,běžné“, ale zkuste svého prodejce nebo IT správce zaurgovat s tím, že chcete tlačítko start přesunout … třeba doprostřed obrazovky místo na okraj. Pro laika primitivní věc. Pro tvůrce z hlediska realizace složitost, která jednoduše nejde zařídit v rozumném čase. Navíc klientovi nic extra nepřinese. S webem ze šablony je to velmi podobné.
Nepochopitelný finanční náklad na drobné změny webu
Tím, že web ze šablony (a obecně celý ekosystém okolo WordPressu) je poskládaný z doplňků, je často velké překvapení jak pro klienta, tak pro projektového manažera, kolik času stojí některé úpravy. Zkuste si sami před rozkliknutím odpovědí níže v hlavě odhadnout čas na podobné zadání. Když vás toto překvapí nyní, dost možná již nezažijete překvapení během spolupráce (například s námi) a snáze pochopíte myšlenkové pochody druhé strany.
Zásadní jsou vstupní materiály a jejich kvalita
Podstatná část úspěchu webů ze šablony závisí také na fotografiích a textech od klienta. Paradoxně ty nejhezčí a nejúspěšnější weby ze šablony jsou podle naší zkušenosti ty, kde jsme se většinu času věnovali vymýšlení konverzní koncepce a obsahové struktuře. Je třeba si uvědomit, že na vyladění detailů šablony její tvůrci strávili i stovky hodin času, a velmi často i nad zdánlivě neviditelnými drobnostmi. I pro klienta je často mimořádně výhodné navázat na hotovou koncepci.
Neadekvátní texty
Zdánlivá drobnost v podobě rozdílných textů od klienta může u šablony způsobit problémy. Typickým příkladem je grafika se 2 sloupci, kde je v šabloně odstavec textu o konkrétní délce. Pokud klient neposkytne dostatek textu (nebo naopak má požadavek na více textu), velmi často webaři bojují a grafiku se snaží (často marně) zachránit prvky, které v šabloně jednoduše nesedí. Když klientovi dojdou slova, dopadá to takto:
Zde klient dodal příliš krátké texty. Nejen, že web působí dojmem, že nemá co říci, ale prvek vypadá také poměrně ošklivě díky proporcím levého a pravého bloku.
Opravený blok po korekci a dodání více informací o restauraci. Stačily 3 popisné věty navíc.
1 fotka dokáže zabít i desítky hodin práce
Stala se nám velmi nepříjemná věc. Pracovali jsme na webu, kdy si po cca 40 hodinách práce klient rozmyslel téma hlavní fotografie na domovské stránce. Výměna samotné fotografie je otázka minuty. Když taková fotografie ale graficky, ani tématicky vůbec nezapadne do konceptu designu, je to na přestavbu půlky projektu. Kritická je například barevnost fotky ve vrchní části, kdy díky světlejšímu pozadí musí webař předělat téměř všechny stránky (neviditelné menu), logo či barvy nadpisů. Jak dlouho to trvá? Někdy více než 1 den, protože fakticky se jedná o vytvoření nové verze šablony. Proto je nanejvýše nutné mít před počátkem webu materiály jasně definované poskytnuté dopředu. Jen tak se dá snížit riziko špatného výsledku.
Ukázka šablony, kde vizualizace hlavní fotografie krásně sedí vůči zbytku webu.
Zde varianta, která celou šablonu značně znehodnotila. Neviditelné logo, menu i nadpisy fakticky použitou šablonu dehonestují.
Kolik stojí nejdražší šablona
Zkuste se podívat například sem. Dražší než 225 USD jsme nenašli. Ty nejlevnější okolo 20 USD, nejpoužívanější do 100 USD. Samozřejmě – plus napočítané hodiny za dodatečné úpravy, bez kterých se neobejdete. Zda to ale budou hodiny 2, nebo 200, závisí velmi často na samotném zadavateli.
I z šablony můžete mít grafiku na míru. Jen to už nestojí 99USD
Grafika ze šablony je určitě přizpůsobitelná. Jenomže v případě, že se začne od původního zadání citelně vzdalovat, se výsledná cena webu ze šablony může nafouknout i o desítky tisíc. Někomu se to vyplatí, někomu už ne. Proto je vhodné věnovat výběru šablony dostatek času a při sebemenších pochybnostech se nebát to řešit. Základem je podrobně rozpracované a správně pochopené zadání.
Původní šablona webu, ve které stačilo ,,vyměnit“ obrázky a logo. Stylem byla šablona určená pro církevní web.
Výsledný web cestovní kanceláře po sérii ,,drobných“ úprav. Z původní šablony zbylo jen hlavní menu…
Kdy dělat web na míru?
- Když peníze nejsou to hlavní kriterium
- Když si opravdu myslíte, že bez designu na míru nemůžete podnikat
- Když vám vadí, že podobný design by mohla mít i jiná firma (i kdyby na opačném konci světa)
- Když jste perfekcionalista a NE pro vás při požadavku na změnu není odpověď
- Když jste již web někdy dělali, přesně víte, co chcete a umíte to popsat
- Když jste profi webař a víte, co každá změna způsobí
- Když nemáte žádné materiály pro web, ani představu jak budou vypadat
- Když je pro vás design na prvním místě
- Když vám nevadí, že část obsahu webu možná bez dalších úprav a nákladů nezměníte
- Když si nejste 100% jistí, že vám nabízená grafika ze šablony vyhovuje
Co je obvykle součástí webu na míru?
- Obchodní konzultace nad designem
- Vytvoření skicy a revize
- Vytvoření designu a revize
- Kódování HTML a CSS
- Nasazení na redakční systém (v rámci možností)
Co není součástí webu na míru?
- Budoucí bezplatná aktualizace designu a funkcí
- Aplikace nadstandardních prvků mimo zadání
- Více než 1 design (grafik jej kreslí opravdu ze 100 % pouze pro vás)
Kolik stojí grafika na míru?
- Grafický návrh od 10.000,- (v závislosti na šikovnosti a zkušenostech grafika)
- Koderské práce 10.000 – 50.000,- (v závislosti na složitosti prvků)
- Budoucí vývoj dle hodinové sazby
Kdy dělat web ze šablony?
- Když je pro vás užitná hodnota webu na prvním místě
- Když nechcete pouze 1-2 návrhy grafiky, ale chcete mít na výběr z desítek, stovek, či tisíců designů a funkcionalit
- Když si chcete nejprve otestovat životaschopnost obchodního modelu
- Když chcete web či e-shop spustit v řádu týdnů, nikoliv měsíců
- Když víte, že zásadní je kvalita produktu a nabídka služeb
- Když nechcete v budoucnu platit vysoké poplatky za další zakázkový vývoj
- Když nechcete řešit (a platit) nedostatky, které vám postupně začnou vadit nebo se okoukají
- Když chcete do budoucna další funkce zdarma
- Když chcete jednoduše ovládat 100 % obsahu webu a mít k tomu skvělou nápovědu v češtině
Co je obvykle součástí grafiky z šablony?
- Pomoc a doporučení 3-4 šablon (možno opakovaně)
- Instalace šablony na redakční systém
- Nastavení běžných prvků – logo, telefon, email, sociální sítě, uživatelské doupravení barev
- Zajištění aktualizací po dobu platnosti licence
Co není součástí grafiky ze šablony?
- Opakovaná výměna grafických prvků nad rámec prvotního zadání
- Programování a kodérské práce nad rámec možností šablony
- Grafické zpracování materiálů klienta (odstranění pozadí, překreslení do vektorového formátu atd)
- Tvorba nových grafických prvků mimo toho, co šablona nabízí
Kolik stojí grafika ze šablony?
- 49 – 150USD jednorázově
- 30 – 70 % ceny šablony jako aktualizace po 2+ letech, možno i 0 Kč (bez aktualizací)
- Další funkce zdarma v rámci aktualizací, případné programátorské úpravy dle hodinové sazby
Rozhodnutí je vždy na vás
Snažil jsem se maximálně přiblížit rozdíly mezi oběma druhy vývoje webů. My osobně upřednostňujeme spíše weby ze šablony a následný rozvoj, neboť nás v čase zatím vždy pozitivně překvapila dodatečná funkcionalita, držení kroku s dobou a minimální cena v porovnání s cenou tvorby webu na míru. Zbývá daleko více času na další úkony, díky kterým web dosáhne lepších obchodních výsledků i bez extrémně „vymazlené“ grafiky.
Automobil z linky je dnes běžná věc. Rodinný dům dnes firma přiveze jako krabici kterou smontuje. Začínají vznikat rodinné domy z 3D tiskárny. Eshopy s výjimkou největších webů válcují balíčková řešení. Firemní weby válcují otevřené redakční systémy jako WordPress a svět grafiky zažívá to samé. Všechny případy ale mají 1 společné – určitou míru kompromisu.
Kódování grafiky do HTML, CSS a Javascript knihoven
Když máte připravený design, zbývá to zdánlivě nejmenší – převést obrázky od grafika do podoby, kterou přechroupají internetové prohlížeče a vyhledávače. Jestli se chcete vidět na vlastní oči, jak taková ,,grafika“ vypadá v podání zdrojového kódu, zmáčkněte na kterékoliv stránce CTRL+U. Převést obrázek do té hromádky počítačového kódu, je práce pro kodéra.