Za 15 let na internetu jsme prošli řadou proměn. Jedna z nich byla, že jsme upustili od vývoje vlastního redakčního systému a před několika lety přešli kompletně pod křídla WordPressu. Rád bych v tomto článku pro začátečníka upřesnil, co je WordPress, proč ho používáme pro naše klienty, a kdy bychom ho rozhodně nikdy nepoužili. Dočkají se ale i zarytí odpůrci tohoto systému.
Co je to WordPress?
WordPress je redakční systém, který v prvopočátku vznikl k jednoduché funkci – umožnit lidem si jednoduše nainstalovat řešení, které jim umožní blogovat – tedy psát komentáře a příspěvky podobné tomuto, daleko dříve, než se většina podobných informací přenesla do prostředí Facebooku a dalších sítí. WordPress se stal nejpopulárnější platformou na světě a kromě toho do jeho kódu začali přispívat tisíce dobrovolníku formou tzv. pluginů – doplňků, které základní systém rozšířily o další možnosti.
WordPress je zadarmo, tak za co chcete peníze?
Fandíme společnostem, které vytvářejí vlastní redakční systém – měli jsme (máme jej) také a vytvořili na něm přes 500 webů různé velikosti. Od osobních prezentací, přes eshopy, oficiální prezentace turistických oblastí až po web podivné loterijní společnosti. Byla to výborná škola, protože člověk zevnitř pozná, jak funguje většina složek webových stránek – naučí se optimalizovat databáze, dělat zabezpečení webu, moderně programovat (jinak se v tom za chvíli nevyznáte), i dělat dobře grafiku. Takže, za co chtějí firmy instalující WordPress peníze, když vývoj vlastního řešení stojí doslova roky práce bez jistého výsledku, a WordPress máte naklikaný za 10 minut? Zásadní rozdíl je v množství komunikace potřebné k dosažení výsledku. Při vývoji vlastního řešení máte 1 (2 3?) formulář, 1 nastavbu pro eshop + 10 nebo 15 dalších modulů (tak se tomu říká obvykle při vlastním vývoji) a klientovi řeknete dost často NE (nejde) na požadavek něčeho specifického (viz dále), u WordPressu je na výběr možností bohužel až moc – zadejte si do hledání pluginů ,,eshop“ a vypadnou vám desítky řešení, u formulářů, nebo marketingu týkajících se emailů stovky. Jednoduše řečeno, vybrat to správné řešení stojí daleko více času. Nejvíce patrné je to v případě grafiky – a to jak po stránce cenové, tak finanční.
V případě vlastního redakčního systému musí dodavatelská firma postupovat tímto způsobem:
- konzultace s klientem ohledně designu
- zadání grafikovi
- skica
- konzultace, úpravy
- tvorba finální grafiky
- převod do HTML podoby
- nasazení na redakční systém
- otestování funkčnosti v počítači, mobilu, televizi,tabletu VS různé prohlížeče
V případě WordPressu?
- konzultace s klientem ohledně designu
- z naší strany dohledání 10-20 designů, které nejvíc vyhovují požadavkům + odkaz na tisíce hotových grafických designů na výběr
- odsouhlasení
- zaplacení grafiky
- nasazení na WordPress
Zásadní je zde efekt sdílené ekonomiky – ruku na srdce, finální výtvor od libovolného grafika se bude velmi podobat některému webu, který již na internetu existuje. Zatímco u originálního designu (co je to originální design, pokud vyměníme logo + obrázky a vše sladíme do firemních barev?) musí firma provést všech 8 kroků a dostane na výběr max několik upravených skic, u WordPressu máte již v první chvíli (při troše abstrakce) poměrně jasnou představu, jak Váš web bude vypadat. Existují totiž desítky tisíc hotových grafických šablon, které se nechají na WordPress koupit, lehce nainstalovat a poté upravit – právě v oblasti loga, barev, obrázků či dalších podstatných drobností je komfortnost a především rychlost WordPressu to, proč webařské firmy ve světě zahazují své redakční systémy, a masivně přecházejí na WordPress (přes 20% webů světa jede právě na něm, údaj z roku 2016). Pokud máte pocit, že tím, že použijete šablonu, kterou si stáhlo 500 lidí před Vámi přijdete o klienty, můžeme Vás uklidnit – pokud libovolnou šablonu upravíte, kulatost růžků a stíny na okraji stránky nejsou to, co Vaše návštěvníky může odradit od koupě – tím jsou spíš parametry jako nepoužitelnost na mobilech, rozhozená grafika nebo další drobnosti, které klasická webařská firma řeší v bodu 8 (a některé se nepovedou odhalit). A cena? Špičkové šablony, které na WordPress koupíte, stojí pod 70 USD – dle našeho skromného názoru má ale taková šablona cenu desítek tisíc korun, než se k podobné kvalitě dostanete vlastním řešením
WordPress pluginy
Pluginy a šablony jsou alfou a omegou celého WordPressu. Bez nich se jedná stále jen o systém pro bloggery, kteří si chtějí vylít srdce. Na WordPress existují desítky tisíc pluginů, které Vás můžou posunout rychle vpřed právě po marketingové stránce. Chcete několik příkladů jak se staví nový web?
- chcete oslovit své návštěvníky s žádostí, aby Vám dali email výměnou za slevu – vyskakovací okno před odchodem z webu které je vidět snad na půlce webů na anglickém internetu – ve WordPress repozitáři si zadejte ,,exit popup“ a vyskočí na Vás desítky řešení. Webařská firma na takovém řešení stráví 5 hodin, ale určitě si nebudete moct v hezkém prostředí vybrat, jestli chcete oslovit pouze lidi co přišli na kontaktní stránku, na konkrétní produkt, nebo lidi co jsou u Vás poprvé.
- máte eshop a chcete pracovat s cenovými modely? Sleva za množství v procentech, fixní sleva? Sleva pro registrované? Vše řeší stovky pluginů pro Woocommerce (eshop pro WordPress), Váš dodavatel eshopu toto může mít implementované, ale pokud nemá….. platíte za originální rozšíření, každou drahou hodinu programátora
- chcete změnit design, protože se Vám nelíbí, nebo nefunguje? U webařské firmy otázka desítek tisíc, u WordPressu hodina práce (55 minut trvá výběr té nejhezší) + dalších max 80 USD
- chápete, že samotné webové stránky úspěch negarantují, a že je důležité budovat značku? WordPress nabízí pluginy, které pomohou s následným marketingem, s optimalizací pro vyhledavače, a dalšími aktivitami
WordPress a jeho negativa
Za dobu, co WP (tak jej interně nazíváme) používáme, se objevilo i pár nepěkných zkušeností, které s ním máme, rádi se s Vámi o ně podělíme.
Pluginy – především, jeho největší slabinou je právě množství doplňků, které můžete použít- problémem je, že zatímco za originální jádro WordPressu, na které dohlíží tisíce zkušených programátorů, můžete dát ruku do ohně, protože jednoduše funguje, s jednotlivými pluginy už to tak horké není. Existují sice tisíce pluginů pro konkrétní řešení problému, ale při použití takového, který psal nezkušený člověk, může Vám to lehce zbourat celý web – nikoliv při instalaci (WordPress hlídá sám, jestli se instalace povedla a okamžitě neuvidíte bílou stránku), ale obvykle později, kdy se aktualizuje jádro + například Woocommerce pro eshop, a další, návazné pluginy na to nereagují. Jednoduše řečeno, pokud máte ,,přepluginováno“, může WordPress fungovat nestabilně. Jediné řešení je mít firmu, která používá ověřené pluginy, které spolu fungují léta, autoři k nim vydávají pravidelně bezpečnostní aktualizace a šance že něco nebude fungovat je mizivá. My například máme svoji sadu ověřených pluginů .
Bezpečnost – WP weby, které provozujeme, máme zabezpečené na více vrstvách, od pluginů, až po serverové řešení. Nechat nainstalovaný WordPress bez aktualizací a ještě s uhodnutelným heslem je něco jako napsat na Facebook svoje číslo kreditní karty s datem platnosti a CVV. WordPress je obětí své popularity a je hacknutelný – to jsou ale Windows také pokud se o ně nestaráte.
Verzování – stalo se nám, že Woocommerce vydal novou bezpečnostní aktualizaci, nicméně spolupracující grafická šablona měla adekvátní aktualizaci až za 3 měsíce – do té doby jsme museli nechat původní verzi všech pluginů, neboť jinak nebylo možné na eshopu nakupovat. Proto je dobré mít pluginy + šablony od ověřených firem a do pluginů vytvořené nadšencem (který na to po vytvoření nebude mít často čas) se moc nepouštět.
Rychlost – s ohledem na robustnost řešení je určitě v základu náročnější, než na míru šitý redakční systém s jednoduchou funkcí. To se ale nechá řešit (ověřenými) pluginy které mu dokážou značně ulehčit.
Kdy WordPress nepoužít?
Pro naše klienty z oblasti informací, služeb, a ecommerce doporučujeme WordPress jako výchozí řešení. Nikdy bysme jej ale nedoporučili, pokud by projekt ,,smrděl“ tím, že řešení je natolik unikátní, že by muselo sestávat z desítek různých pluginů, které spolu vzájemně nespolupracují. V takovém případě se Vám celý projekt pod jednou aktulizací může rozskočit jako domeček z karet, a nebude nikdo, kdo dokáže velmi rychle zareagovat. Otázkou je, co je to unikátnost – nalezli jsme již pluginy, které z WordPressu udělají klon Facebooku, diskusní forum, cestovní mapový portál, vyhledávač fotografií a desítky dalších řešení, které když použijete, dostanete se vývojově o roky napřed než v případě vlastního vývoje.
Kdo vůbec WordPress používá?
Pokud stále nejste přesvědčeni o tom, že WordPress není hračka pro malé děti, podívejte se na článek, ve kterém najdete TOP 30 webů světa, která WordPress používají jako základ. Většina z těchto webů má denní návštěvnost v řádech milionů lidí. Myslíme si, že pokud nemáte natolik unikátní projekt, který vzniká jednou za 10 let, že jej na WordPressu dokážeme zprovoznit. Zvládneme i následnou prezentaci projektu, která by se neměla opomíjet.