Internetový marketing je samozřejmě o penězích, ale ještě více je o změně myšlení. Pokud chce firma skutečně strategicky ukotvit svoji pozici na trhu, musí si uvědomit jak na tom je, kam se chce dostat, začít budovat profesionální marketing a svoji vlastní značku. Marketingová strategie se realizuje dlouhodobě a odhodlaně.
Část firem nemá k marketingovému řízení vybudovaný vztah. Znám firmu, která ještě dnes píše faktury na psacím stroji přes kopírák, a chápu, že podniková kultura se nesmí podceňovat. Základním problémem nejsou často peníze, jako spíš absence potřebných znalostí, zahlcení někdy i zbytečnostmi a vůle něco podniknout. Vzdělávání stojí hodně času, kterého každý máme k dispozici omezené množství. Podnikatelé a živnostníci často řeší internetový marketing přes známé, studentské výpomoci, nebo svépomocí.
Bez peněz do online nelez?
Pro agentury je firma s měsíčním rozpočtem do reklamy 2000,- Kč v podstatě tabu. Pokud uvážíme, že polovina sumy půjde do placené reklamy, zůstane na agenturu rozpočet cca na hodinu práce v měsíci. Při standardním pojetí marketingu to skutečně nestačí.
Přesto se i malá firma může pustit do zdánlivě prohraného boje. Lze vytvořit marketingový plán dokonce s agenturou po boku. Na vzestupu je digitální síť, která stále sílí a digitální marketing s ní. Narůstá komunikace přes internet, počítače, tablety, mobilní telefony, chytré hodinky, vybavení automobilů, a dalších zařízení. V digitálu se dá řada chybějících věcí odhalit, a řada opakujících se procesů automatizovat. Žádný brandový marketing od některého z guruů marketingu to sice nebude, ale užitná hodnota takové služby v porovnání s cenou může být více než příznivá.
Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy
V první fázi je nutné zjistit především v jakém stavu je marketingová strategie firmy a její „digitální stopa“. Na příkladu podnikání v oblasti ubytovacích služeb a místního maloobchodu jsou popsány klasické problémy. Díky základnímu bezplatnému auditu, klient dostane relevantní informace a může kvalifikovaně zvážit, jestli jeho firma potřebuje odbornou pomoc. To se týká nejen majitelů webů, ale i firem, kterým se už někdo o marketing stará. Prověří se stav webu, množství zpětných odkazů, kvalita textů, nastavení kampaní, atd. Je to zadarmo a firma zjistí jaké má digitální skóre.
Na bezplatnou analýzu naváže hlubší analýza. Poskytne data pro vznik “strategického marketingu” a jednoduché marketingová koncepce, orientované na možnosti firmy. Pochopení produktu, nápaditost a citlivá práce s reklamním rozpočtem mají důležitou roli. Špatné rozhodnutí může být hodně drahé, někdy i likvidační. Navrhnou se úpravy vstupních stránek webu, technická funkcionalita včetně hostingu, rozeberou se klíčová slova, definují se relevantní sociální sítě a možnosti v oblasti budování marketingového partnerství. Pokud je třeba postaví se i nový web.
Marketingová koncepce a realizace kampaní
Realizace je zábava a fantazii se meze nekladou. Nemáte peníze, ale třeba máte zaměstnance na recepci, na vrátnici, nebo je u vás někdo nevyužitý? Každý může svým dílem pomoci. Na sociálních sítích, prima článkem na firemní stránky nebo do blogu, dobrým nápadem, prezentací novinek zákazníkům, sledováním konkurence, přeposíláním zajímavých odborných článků, atd. Využít se dají kolegové i na dohledávání klíčových slov pro PPC reklamní systémy jako AdWords nebo Sklik, kde se dá za rozumné peníze dobře cílit a získávat konverze, třeba v podobě remarketingu.
Podnikatelský plán a strategie
Pokud chápete marketing jako dlouhodobou a ziskovou investici, máte z poloviny vyhráno. Dokázali jste adaptovat svoje myšlení. I malá firma může odolávat velkým konkurentům a jejich silným marketingovým rozpočtům. Váš podnikatelský plán a strategie budou stát na několika pilířích. Orientujte se na zákazníka, zaveďte dobré marketingové plánování a správně komunikujte. Pokud chcete, můžeme vás na cestě doprovázet, vyzkoušejte náš bezplatný audit.