V historii jsme se setkali s klienty, kteří i přes štědrý rozpočet za vytvoření projektu striktně vyžadovali co nejlevnější webhosting. Ačkoliv nemám nic proti levnému hostingu (koneckonců pro spoustu typových projektů je cokoliv dražšího zbytečnost), pokud to s webem myslíte vážně, doporučuji zvážit navýšení rozpočtu na webhosting, resp. minimálně jeho sledování některou ze služeb server monitoringu. Proč?
Seo
Současně s nájezdem mobilního webu začal Google brát rychlost webu jako jeden z hodnotících nástrojů. Načítá se Váš web 20 vteřin? Google posune váš web o pár pozic směrem dolů a přijdete o návštěvníky. Je to sice 1 ze stovek signálů co používá, ale přečtěte si v závěru, co vše Vás může potkat.
Obrat
Pokud návštěvník webu musí čekat na načtení stránky, je dokázáno, že každá vteřina čekání vás stojí reálné peníze. Reálné měření provedl např. Amazon a spočítal, že každá vteřina načtení stránky jej stojí až 9% obratu (tedy miliardy dolarů ročně). V českém prostředí se asi na taková čísla nedostaneme, ale procenta jsou stejná.
Zdroj : https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales
Nemáte jistotu – nikdy
U levného webhostingu nemáte jistotu, že web bude fungovat rychle – vůbec nikdy. V dobách před Facebookem a podobnými sítěmi byl extra levný webhosting daleko bezpečnější. Důvod je ten, že návštěvnost webů byla lehce předpověditelná – malý blog měl 10 návštěvníků denně po celý rok, dalším klientem byl eshop s 500 lidmi denně s maximem 1000 denně před Vánoci. Protože i webhostingové firmy se musejí chovat ekonomicky, musí na každý fyzický server ,,nakládat“ co nejvíce klientů tak, aby se jim to vyplatilo a klientům web chodil alespoň rozumně rychle. To je ale v dnešní době poměrně nadliský úkol, protože nemůžou nikdy vědět, který web zrovna během jediného odpoledne vystřelí na stonásobek své návštěvnosti (např. spuštěním reklamní kampaně, nebo příspěvkem na sociální síti – stačí 1 povedený obrázek). I v případě, že hostingová firma má hardwarové prostředky naddimenzované několikanásobně, vás tak může povedená akce vašeho souseda na webhostingu (kterého vůbec neznáte) stát nemalé peníze. Protože, jak můžete vědět, že právě když se někdo chystal udělat největší objednávku na vašem eshopu za poslední rok, se Váš web načítá několik desítek vteřin (důvody výše) a on raději koupí jinde? Jediné, co pro to můžete udělat, je měřit dostupnost svého webu, a tedy opt-in nevěřit svému poskytovateli webhostingu (byť v dobrém slova smyslu). Jediná možnost, kdy Vaše obraty neovlivní náhodný soused na stejném webhostingu, je mít vše na vlastním, dedikovaném serveru. Ani sebelepší webhostingová firma (nemyslím čistě cloudová služba) totiž (zatím) neškáluje server, na kterém máte web, v řádu vteřin, někdy ani minut (a někdy ani hodin). Takže pokud třeba připravujete nový web, nebo chystáte redesign stávajícího, nezapomeňte na hosting.
Příklady z praxe (aneb to nevymyslíš)
1. Pozor na noční zálohy
Skupina eshopů měla umístěné webové stránky u menšího poskytovatele webhostingu – levně. Během práce s administrací eshopů probíhala práce rychle, stránky byly rychlé. Firma nepoužívala žádné praktiky proti pravidlům vyhledávačů, žádné techniky linkbuildingu. Přesto jednoho rána, konkrétně v půlce října (těsně přes největší sezonou do Vánoc) klesla návštěvnost o 90 procent. Proč? Vyindexování celé farmy webů na Googlu. Důvod? Po dlouhém zkoumání všech SEO metrik jsme přišli na to, že webhostingová firma měla na serveru nainstalovanou ,,inteligentní“ ochranu, aby jim nepadly servery. Ta spočívala v tom, že ve chvíli, kdy v důsledku přetížení hrozilo spadnutí databáze serveru, sice neodmítala požadavky uživatelů, ale vyhledávačům vracela chybovou hlášku s kódem 404 (tedy stránka neexistuje). Tento inteligentní systém vytvořil člověk, který rozumí serverům, nikoliv marketingu nebo vyhledávačům. Výsledkem bylo, že po dobu záloh serveru (které jsou extrémně náročné, pokud alespoň některý z klientů má databázi opravdu velkou) vracely stránky klienta vyhledávačům střídavě informaci o tom, že stránka byla smazána a poté zase obnovena. Tedy, někdy se na Googlu jejich stránky objevily, někdy zase ne. Díky konečnému úplnému vyindexování jsme alespoň zjistili, proč to neroste.
Jaké je poučení? Nebuďte si jistí, že pokud zkusíte na svůj web jít ráno, v poledne i večer a funguje to, váš poskytovatel odvádí super práci. Kromě toho, používejte Google Webmasters, které Vám řeknou, kdy Váš web odmítl robota od Google – tenkrát tento nástroj podobné informace nehlásil.
2. ,,Remarketing přestává fungovat“
Levnější webhostingy mají velmi často snížené limity pro programovací jazyk. Konkrétně to znamená, že vaše stránky mají potřebu např. 16MB, aby je redakční systém vygeneroval, Vaše webhostingová firma má limit 32MB, potud vše v pořádku. Problém však nastane, stejně jako u našeho klienta, který využíval remarketing a pluginy které řešily personalizaci eshopu podle předešlých objednávek. V takovém případě může mít každý návštěvník stránky s jiným obsahem, ale také jinými nároky na výpočet takové stránky. Jak správně tušíte, návštěvníci, kteří nakoupili v minulosti, měli daleko vyšší požadavky (z důvodů historických dat která se brala v úvahu), konkrétně 128MB (byť po velmi krátkou dobu). Výsledkem bylo, že nám remarketing vůbec nefungoval – protože těm nejloajálnějším uživatelům se zobrazila bílá stránka s chybovou hláškou. Ještě, že se kromě konverzí v reklamních sítích dají sledovat i metriky jako počet stránek, co uživatel navštívil.
Jaké je poučení? To, že Vám web funguje dnes, nemusí znamenat, že pojede zítra. Pokud máte laciný webhosting, jednou narazí na své limity, protože dat neustále přibývá.
3. Proč nám pořád volají?
Majitel sousední webové stránky na stejném serveru využil svůj letitý seznam emailů z newsletteru a poslal hromadný email. Bohužel natolik nešetrně, že poslal celou IP adresu na blacklist, a nešel poslat ani email – všem, kdo na dané IP adrese měli umístený web. Problém nastal u klienta, který měl web na míru – který bohužel nepočítal s tím, že by někdy nemohl odejít potvrzovací email z eshopu. Výsledkem naštestí bylo jen to, že zákazníci si na eshopu objednali zboží, a po odeslání objednávky čekali několik minut na vypršení platnosti stránky. Jelikož se jim ani neobjevila děkovací stránka, ani nepřišel email s potrzením objednávky, začali masivně volat přímo do firmy. Poměrně nepříjemné, protože se jednalo o velkoobchodní firmu se stovkami objednávek denně.
Jak se bránit?
- Pokud má být Váš web hlavní zdroj příjmů, počítejte s tím že jednou nebude webhosting stačit. Do té doby si nastavte měření po minutě. Hledat můžete např. takto
- Kromě měření si nechte nastavit měření use-case. To spočívá v tom, že stejně jako měříte, jestli Váš web funguje, si nastavíte robota, který reálně vyplní objednávku, odešle ji, a nahlásí Vám případné problémy. Na svoje projekty používáme kromě vlastní instalace Zabbixu i tuto super možnost která tam jde lehce naklikat. Máme tak jistotu, že nějaký nefunkční plugin ve WordPressu nezbourá celý eshop, byť to na první pohled nemusí vypadat.
- Změřte si rychlost svého webu – nejlepší nástroje, jsou Google Page Speed, Pingdom, perlička je pak WebPagetest, který Vám i ukáže po vteřinách, co lidé vidí během načítání. Pokud jste přesvědčeni že tvůrce webu odvedl dobrou práci a stále se Vám web načítá pomalu, zvažte změnu webhostingu.
Jak to děláme my?
Ačkoliv webhosting není naše doména a nechceme jej dělat masově, podobné věci jsme řešili na denní bázi u vlastních projektů a nyní z toho těží i naši klienti. Konkrétně?
- Používáme replikované servery v kombinaci s přepínáním DNS od Amazon Route 53. Prakticky to znamená, že vaše prezentace běží na více fyzicky oddělených serverech, každý v jiné lokalitě, a data se mezi nimi vzájemně kopírují (v řádu vteřin). Pokud je přetížený 1 server, do 10s se vyřadí z provozu než si oddychne, a všechny weby fungují odjinud. Jeden ze záložních serverů tzv. pro sychr máme i na obyčejné ,,šunce“ za pár korun na internetové lince u místního menšího ISP, který může někdy ohlásit výpadek internetu, a tudíž ten server 2h nejede. No a co? Jedou další a na vykrytí dobré :-) V ČR používá podobnou (ale lepší) technologii Seznam, jinak se jedná o nadstandardní nastavení moderních hostingů na bázi cloudu. Na této technologii provozujeme už léta weby s konsolidovanou návštěvností přes 500.000 UIP denně a musíme říct, že je velmi příjemné pracovat s něčím, kde se nemusíte stresovat s výpadky – protože reálně nejsou. Dokonce jsme tak šílení, že máme nastavené hlídání, jestli není výpadek konektivity do ČR, a pokud ano, spustí se celá infrastruktura na cloudu čistě od Amazonu a jede to z ní (trvá to do nájezdu ale 10 minut). Ptáte se proč to tam nemáme rovnou a napořád? Je to drahé jako čert.
- Pro databáze používáme SSD disky kde to jen jde. Z obyčejného serveru za pár desítek tisíc tak dostaneme násobně víc výkonu
- Víme koho hostujeme. Je to obrovská výhoda, protože máme přehled, kdo zrovna pustí kampaň na mobilní aplikace, kde se nechá tisíc kliků koupit za pár haléřů – ale pro server je to stejná nálož, jako 1 člověk na extra drahé klíčové slovo. Jednoduše se na to dá připravit a vykrýt špičky, například zapojením cloudových serverů (reálně se pak jedná o hybrid cloud).