Pro řadu menších a malinkých firem je inteligentní marketingový paušál možná jediným způsobem jak se udržet na poli internetové reklamy, tj. jak se udržet v poli pozornosti potencionálních klientů. Hned si rozebereme proč.
Nezájem agentur – nezajímavá klientela
Agentury většinou o malé klienty nestojí. Jsou časově nároční na komunikaci a disponují malými rozpočty, takže se někdy práce prostě nevyplatí. Potřebný komplex marketingových opatření třeba narazí na finanční strop a je konec. Na obranu agentur je třeba říci, že bez některých komponent prostě digitální marketing nemůže fungovat. Příkladem je třeba nezbytné prvotní nastavení, úprava vstupních stránek nebo nastavení analytiky. Je to čas a klientovi se to může zdát drahé, ale bez toho to prostě nejde, protože jinak nelze získat data pro správná rozhodnutí.
Samodomo šetřílci
Do podobné kategorie patří i zakázky na jednorázové nastavení reklamní kampaně, kterým marketing ale také skončí. Klient si myslí, že si koupí jen kousek a za zbytek ušetří, protože to přeci zvládne sám. Jenže díky rostoucí sofistikovanosti reklamních systémů nakonec většinou spokojený není. Nezvládne kampaně zajistit časově, znalostně a většinou ani kreativně. Slušná agentura do takové zakázky nepůjde, protože o negativní popularitu nestojí. Přeci si neriskne, že se o ní může vyprávět jak dělá kampaně propadáky. Nikoho nebude zajímat, že kampaň nedostala následnou potřebnou péči. Je to jak s květinou, která se nezalévá.
Kejklíři a fámulusové
Malé firmy se ale mohou stát i obětí potulných online kejklířů nabízejících anonymní „balíček“ služeb, nebo se objeví digitální fámulus, který vám „protlačí“ za 3.000,- měsíčně 3 klíčová slova na první místa ve vyhledávači. Už vám neřekne, že 3 fráze na vyhledávači zpravidla moc nevyřeší. Pokud od takového profíka dostanete nic neříkající report „zavřihubku„, můžete nad tím bádat dokud vás to nepřestane bavit.
Jak funguje online reklama?
Mnoho klientů, začínajících s internetovou reklamu, se na počátku diví, proč by měli platit někomu 3.000,- nebo klidně i 50.000,- měsíčně „jen za to“, že jednou měsíčně pošle nějaký report. Tak to ale vůbec není. Pro pochopení, co může dělat internetový specialista pro vaší (i relativně malou) firmu s reklamou, je potřeba pochopit základní princip jejího fungování. Princip dnešní online reklamy masově rozšířil Google (nikoliv objevil, což je na delší povídání), který na jejím principu vybudoval jednu z největších firem světa. Principy jsou velmi jednoduché:
- na vyhledávač Google (a jiné portály) chodí lidé, kteří potřebují něco najít
- inzerenti si vloží na Google reklamu, a ten ji zobrazí těm správným lidem – inzerent většinou neplatí za to, že lidé hledají (neplatí za zobrazení), ale platí až za kliknutí na reklamu
- když tedy někdo klikne na reklamu, Google dostane například 1 korunu (nebo i 20.000,- za klik). Čím více inzerent zaplatí, tím může být v pořadí výše (tedy mít více prostoru a více prokliků)
- když na zajímavou reklamu klikají lidé více, Google vydělá celkově více, za odměnu inzerenta posouvá na lepší reklamní pozice a zlevňuje mu cenu kliku – vyhrává na dvou frontách, protože hledající je uspokojen a Google požije zřejmě i příště, a inzerent je uspokojen, protože se mu zvedá efektivita a snižuje cena reklamy. Většinou tedy začne utrácet více a Google neprodělá tak jako tak
- Google se chová jako každá jiná firma, tedy snaží se maximalizovat zisk
Pokud se nad těmito fakty zamyslíte, dojde vám základní princip reklamy na internetu – aby Google vydělal co nejvíce z každého uživatele, zobrazuje reklamy tak, aby největší pozornost měly ty, které mají nejlepší proklikovost x cenu. Využívá princip aukce. Kdyby zobrazoval firmy jen podle toho, kolik zaplatí, tak prodělá. Proč?
- pokud firma A dokáže zacílit / vytvořit kvalitní reklamy, na které klikne z 1.000 lidí 200, stačí mu 1,- Kč za 1 proklik, aby vydělal 200,- Kč z 1.000 lidí.
- pak je tu firma B, která chce být první namísto firmy A. Pokud na jejich nezajímavé reklamy ale klikne jen 100 lidí z 1000, tak i když firma B bude platit například 1,5 Kč (tedy o 50% víc) za proklik, Google vydělá pouze 150,- Kč z 1.000 lidí ..
Komu byste dali přednost vy?
Na těchto principech se rozjel obrovský ekonomický kolotoč, který skrývá netušené možnosti buď pro firmy s neomezeným rozpočtem, nebo pro kreativce s výbornými nápady – na průměr není (ani tady) nikdo zvědavý. Lepší reklama vyhrává, a často to nenahradí ani vyšší rozpočty. Jedničkáři na poli internetové reklamy jsou pak ti, kteří mají v ideálním případě oboje.
Stejným způsobem jsou nastaveny téměř všechny velké reklamní systémy (Facebook, Sklik od Seznamu a další) – vítězí vysoce relevantní, nápadité reklamy + zajímavé ceny prokliků.
V globálnějším pojetí tento reklamní model vyřazuje z online reklamy garážové přeprodejce. Proč? Protože aby uspěli, musejí mít lepší marže než ostatní (nemají), nebo geniální nápady z hlediska reklam (což ostatní velmi rychle zkopírují) – dříve nebo později jsou donuceni zejména z PPC trhu odejít, což se za několik let prokázalo hned v několika segmentech trhu. Prodejci elektro zboží počínaje, přeprodejci ubytování konče. Ti jsou odkázáni na jiné možnosti online propagace.
Více informací v češtině : https://support.google.com/adsense/answer/160525?hl=cs
Co tedy dělá digitální agentura?
Odborníci spravující dobré reklamy jsou krotitelé dat s darem kreativity (ideální když každý dělá to svoje). Vše začíná důkladnou analýzou vašich služeb nebo produktů a vytvořením úvodní kampaně. Následné měsíce jsou ale daleko zásadnější, protože až po najetí kampaní (a utracení prvních tisícovek) získáte rozhodující data, která je potřeba zhodnotit, a podle nich upravit další postup. Pohledů na reklamní kampaně je téměř neomezeně – existují desítky metrik, které se mezi sebou mohou míchat a vytvářet nové, unikátní pohledy a vztahy. Například?
- rozdělení lidí chodících z mobilů, různých měst, různých webů, v konkrétní denní dobu (ráno si čtou, a nakupují až večer po dohodě s manželkou), dny v týdny (o víkendu je více času), muži a ženy, věk a mnoho dalších parametrů – každý tento pohled může skrývat segment lidí, kteří se vám nevyplatí, nebo naopak je vhodné věnovat mu větší pozornost a více peněz z rozpočtu,
- u profesionálních kampaní se může na město napojit počasí a podle něj zapínat / vypínat kampaň (což řeší například firmy prodávající deštníky),
- ubytovací servery zapínají / vypínají kampaně podle vytíženosti ubytovacích kapacit a dat z jejich rezervačních systémů, stejně mohou prodávat pobyty na poslední chvíli
- eshopy, které to s webem myslí vážně, nikdy nenechají na webu puštěné kampaně na produkty / kategorie, které nemají skladem, nebo na které jim klesla marže (třeba díky slevě) natolik, že se do výsledné ceny nevejde náklad na PPC,
- desítky dalších možností a příkladů se dá najít pro téměř libovolný produkt nebo obor služeb
U velkých reklamních kampaní se jedná o kombinaci zmíněného krocení dat (úprava cen kliků, mazání nefunkčních kampaní, vylučování nevhodných výrazů, apod), v kombinaci s činností programátora, který dokáže externí data správně napojit na reklamy a analytický systém. Velké kampaně si svoji hodinovou dotaci určitě obhájí. Co se ale tedy dá udělat za reklamu pro menší firmu, která má stále stejné služby a jen několik kampaní?
Kvalitní digitální paušál existuje
Představte si produkt, který vám za 3000,- Kč měsíčně zajistí moderní digitální existenci ! Není to super? Jak by to mohlo vypadat? Tak se podívejte.
Agentura vám založí reklamní účty na Google, Seznamu a Facebooku. Připraví kampaně pro konkrétní regiony nebo i vybraná města, ve kterých působíte. Kampaně budou obsahovat hotové reklamy, které připraví zkušený odborník. Celý systém se napojí na analytický systém Google Analytics, do kterého potečou data z kampaní ze všech tří systémů. Zde bude vidět co se odehrává. Odtud pro vás připravíme přehledný a hlavně komentovaný měsíční report aktivit. Další odborník ohlídá úpravu cen klíčových slov aby se nenakupovala zbytečně draze, rozdělí kampaně na vhodné celky a provede další nastavení. Úspory takového řešení jsou zásadní. Sladkou tečkou nakonec je výkaz naší práce, kde se můžete podívat co všechno během takového měsíce probíhalo. Rozpočet na konkrétní kampaně si potom už volíte sami.
Hodnota balíčku je i v tom, že získáváte naše zkušenosti a znalosti. Nemusíte nikoho hledat a školit. Roky praxe se promítají do rychlosti a efektivity. Jediná reklama a jediné klíčové slovo, za které v kombinaci měsíčně platíte například 2.000,- Kč, vás následující měsíc může stát polovinu. Stačí aby se konzultantovi povedlo změnit míra prokliku (tedy kolik lidí z 1000 klikne). Tato změna se projeví vždy po přepočtu hodnocení, tedy obvykle 2 týdny, kdy se začne cena kliků snižovat. Od té doby už získáváte dlouhodobou úsporu, a kolik ušetříte třeba za rok si dokážete spočítat sami.
Líbí se vám to? Tak nám rovnou zavolejte nebo napište!
Závěrem
Internetová reklama není billboard, na který nalepíte plakát a čekáte. Je to živý organismus, který ale na rozdíl od rádia nebo tisku umí dodat přesná čísla o přínosu pro podnikání. Dnes se rozhodnete použít online inzerci vy, zítra dostane ten samý geniální nápad váš konkurent , a než se proberete, přestáváte vydělávat. Protože vás přebije cenou (stává se). Zeptejte se svých kolegů v podnikání, jaké zkušenosti mají s typickými nabídkami nejmenovaných reklamních agentur, které vám nastaví za lákavou cenu balíček internetové reklamy, obvykle bez měřitelného efektu, a vy pak jen koukáte na faktury, a po vypršení závazku vše rušíte – nefunguje to. Ještě, že je už alespoň konec s nabídkami na zápis do katalogů :-)
Správa reklamy od nás není anonymní balíček – prodáváme svůj čas, který máte skutečně podložený reportem na konci měsíce + výkazem naší práce. U typického klienta, kterého vyvedeme z digitálního pravěku je naše práce obhájena téměř vždy po prvním měsíci . Už jen tím, že pro vás objevíme zdroje návštěvnosti, které nikdy nic nepřinesly, dokážete skokově ušetřit i polovinu měsíčního rozpočtu.