Spekulace s doménami, hrozba nebo příležitost?

Doba čtení: 6 min

Jestli již máte načtenou teorii, můžete jít rovnou na aplikaci na průzkum domén

Prostřednictvím podvodů se na internetu každý den vydělávají obrovské peníze. Jistě už znáte například Nigerijský spam.  Do e-mailové schránky přistane klasická lákačka – někde v Africe zemřel dědeček z desátého kolene a vy jste v pokrevní linii. Abyste obdrželi dědictví v hodnotě 10 milionů, stačí poslat pár tisíc na vyřízení formalit… Profíkům se to může zdát úsměvné a říkají si, který b**** na to dnes ještě skočí. Ale úsměv trvá jen do chvíle, než se podívají na krále nigerijského spamu a jeho Instagram. Ačkoliv již dotyčný nelétá soukromým tryskáčem, je velmi pravděpodobné, že jeho ,,byznys“ někdo časem ve velkém opráší a zdokonalí.

Spekulace s doménami a ochrannou známkou jako výdělečný byznys

Protože děláme weby, marketing pro firmy a staráme se i o jejich digitální bezpečnost, potkáváme se se spoustou dalších nepříjemných pastí. V oblasti našeho zájmu jsou spíše sofistikovanější podvody, které zacházejí až do oblastí jako sociální inženýrství. V roce 2020 se například staly velkým hitem domény a jejich předražená registrace. Jak to funguje? Je to velmi jednoduché. Například pokud vlastníte doménu semtix.cz, přijde vám email od ,,registrátora“, který vás v přátelsky laděném duchu upozorňuje, že se někdo pokouší koupit doménu, která je té vaší podobná. S náznakem nebo přímými argumenty, proč by měla být vaše. Například semtiks.cz jako fonetická varianta vaší domény. A ve stejně přátelském duchu vám rovnou nabídne, že registraci takové domény zařídí. Jediný háček, který to má, je cena. Zatímco běžná cena roční registrace CZ domény je kolem 200 Kč, firma vám nabízí registraci prodlouženou rovnou na 10 let za cenu okolo 10.000 Kč. Tedy cca 5-násobnou cenu, než když si doménu koupíte sami. Otázkou navíc zůstává, zda můžete u takové firmy věřit, že pro vás doménu skutečně koupí a pokud ano, tak zda budete uvedeni jako majitel domény vy, nebo dotyčná firma (která vás pak může na konci opět vydírat). Více se o tom psalo (včetně právní roviny) na podnikatel.cz.

Podvodné stránky a cena za pozdní ochranu značky

Další problém, který je spojen se spekulacemi s doménami, jsou falešné internetové stránky. Zkusme ignorovat fakt, že kdo se na internetu trochu vyzná, pozná reálný web od toho fiktivního v podstatě okamžitě. Většina lidí to jen tak jednoduše nepozná. Internetový podvodník si díky doménové spekulaci, kombinované s vytvořením kopie jiného oficiálního webu, může vytvořit pro laika poměrně důvěryhodnou kopii webu. Formulář pro vložení informací o kreditní kartě je už jen třešničkou na dortu. Podvodník nemusí zajít ani tak daleko, stačí, když si přesměruje „objednávky“ na svůj email a zmocní se nákupního procesu. S chytrým právníkem v zádech si „konkurenční nabídku“ za určitých podmínek obhájí. Takže několik rad zdarma. Základem je důvěryhodnost, pokud web nemá podmínky užití, právně vyžadované informace (IČO, spisová značka), kontaktní informace, jakýkoliv náznak o fungování firmy (obsah, blog), nebo chybějí jakékoliv recenze, případně HTTPS certifikát, potom bychom zůstali ostražití.

Na tomto webu natrénujte své blízké na instinkt, kam by  číslo platební karty dávat neměli

Spekulace s doménami naživo

Chcete vědět, jak dopadnete, pokud toto nebudete řešit s předstihem? Dopadnete jako Booking.com, Heureka, Alza a desítky dalších. Pod odkazy můžete totiž vidět aktuální seznamy domén, které krouží okolo velkých značek, a velmi často jsou skoupené spekulanty, kteří domény koupili dříve než velké značky – a ty je pak zpětně vykupují za nekřesťanské peníze, protože se jim to i tak často vyplatí. Některé z domén stihly zakoupit původní firmy včas, velká část z nich ale míří na podvodné reklamy, je přesměrovaná na jiné (konkurenční) weby, část je stále k registraci. A v současné době je to boj na poli expirovaných domén (někdo tzv. odchytí doménu, kterou někdo zapomněl prodloužit a zaplatit) a soudních síní (někomu došla trpělivost).

Spočítejte si, jaké riziko představují doménové spekulace například pro firmy Google nebo Microsoft, kteří mají oficiální domény v každé zemi světa, a ne příliš jednoduché názvy z hlediska výslovnosti. Matematický příklad 200 zemí * 50 různě zkomolených domén * 200 Kč ročně (v některých státech jsou to tisíce např. Bulharsko, Indie, …) = MILIONY Kč ročně jen za držení domén „pro jistotu“. Ale odhaduji, že se jim tato investice i tak bohatě vyplácí.

A co takhle otočit problém ve svůj prospěch?

Až potud to vypadalo jako hororová série. Nejhorší na celé této skutečnosti je ale fakt, že se často může nabídka 5x předražené domény mnohým firmám vyplatit. Proč? Protože když máte komplikovaný název domény (pomlčky v názvu, dlouhé jméno, název který generuje možnost překlepů, atd.), velmi obecně známé slovo (název města), nebo super brand své firmy, vyplatí se vám investovat do nákupu některých domén a ochrany značky. Důkaz?

Jedná se o screenshot z Google Analytics účtu firmy, která trpí právě nejednoznačným názvem. Z logických důvodů a s ohledem na čísla budeme diskrétní. Zdroj návštěvnosti ,,domain“ jsou nakoupené domény, které má firma přesměrované na hlavní web. Používá je jako zdroj návštěvnosti a objednávek. Má je nastavené tak, aby se dala měřit návštěvnost a výkonnost domén. 3298 je počet návštěv za 1 měsíc provozu. A číslo 69 je pak počet konverzí (rozumějte objednávek) za jediný měsíc. Mohu vás ujistit, že příjem rozhodně překonává pár stovek korun za nakoupené domény.

Zpátky na zem – nákup domény pro legální účely

Výše uvedené výsledky jsou realitou u firem, které už nějaký rok podnikají na internetu. Lidé je znají, jméno zadávají přímo do prohlížeče, a občas se uťuknou. A hledání takových chybných kombinací je pouze hra s čísly a ekonomikou provozu. Stejně jako u například PPC, i z tohoto zdroje návštěvnosti se dá generovat návštěvnost a objednávky. Výše uvedená tabulka je výsledkem několikaletého procesu, kdy majitel zkoušel, ladil a testoval, až narazil na domény, které fungují. Nyní mu stačí držet pár domén po 200 Kč za kus a je to pro něj dlouhodobě 2. nejsilnější zdroj objednávek. Pokud plánujete, že budete podnikat na internetu poctivě a dlouhodobě, hrozí reálné riziko 🙂 , že vás budou lidé na internetu hledat. A proto je na zamyšlenou, jestli si nezačít tak trochu hrát i s doménami – i kdyby jen na svém malém písečku.

Kuriózním případem je anglické městečko Goole. Je to asi jediné město na světě, které má podstatnou část rozpočtu z reklam na webu 🙂 . Takováto překlepová doména na Google, kterou lidé zadávají do prohlížeče milionkrát měsíčně, dokáže totiž měsíčně vydělat jmění.

Ochrana online brandu a značkových domén – konkrétní postup

Vaši potencionální zákazníci vás hledají různými způsoby. Mají vás v záložkách, najdou vás přes internetové vyhledávače, přes zpětné odkazy a nebo si rovnou zadají název vaší domény do okna internetového prohlížeče. Způsob zápisu názvu vaší firmy/domény může být opravdu velmi různý, stejně jako může jednoduše dojít k překlepu. Proto je dobré podívat se na problematiku starým dobrým selským rozumem. Na překlepové domény, synonyma, domény se zapomenutými znaky (wwwseznam.cz), řeší se i přehozené Y a Z u české klávesnice. Pokud si to chcete trochu usnadnit, připravili jsme pro vás aplikaci, která potencionální domény navrhne téměř okamžitě a ušetří vám spoustu času.

Vyzkoušejte si ji

  1. Zadejte do formuláře níže název svého webu. Ověříme pro vás volné domény. Najdeme pro vás možná i stovky potenciálních kombinací domén, které v souvislosti s jménem vaší firmy připadají v úvahu. Pokud je domén opravdu hodně, může to trvat i přes minutku. U každé domény najdete informace o doméně (IP adresu) i to, zda je doména volně na prodej.
  2. Pokud chcete zkusit využít názvy domén jako zdroj návštěvnosti a objednávek, vyberte podle svého uvážení a rozpočtu. Testujte, zkuste jich několik koupit dokud jsou volné a sledujte jejich výkon. Když jich koupíte na start 10 českých, jsou to 2.000 Kč. Můžete vyzkoušet i zahraniční.
  3. Nasměřujte domény s UTM parametry na svůj hlavní web, nastavte pokročilé měření tak, aby to ukazovalo konverze. Stejně  jako na příkladu tabulky výše. Než přijde datum expirace můžet si vyhodnotit, jestli je máte znovu zaplatit. Uvidíte černé na bílém, zda mají návštěvnost a přinášejí výdělek, nebo jestli jsou k ničemu.

*ve svém e-mailu koukněte raději i do SPAMu či Hromadné pošty

Zadejte název webu a svůj email


Jaké jsou nejčastější druhy překlepů u domén?

Vynechání znaků
Tyto překlepy jsou vytvářeny tak, že vynecháte písmeno v názvu domény. Například www.goole.com nebo www.gogle.com

Opakování znaků
Tyto překlepy jsou vytvářeny opakováním písmene názvu domény. Způsobeno je to tím, že uživatelé stisknou 1 písmeno příliš dlouze a tedy 2x. Například www.ggoogle.com či www.gooogle.com

Přiléhající znaková výměna
Tyto překlepy jsou vytvářeny změnou pořadí sousedních písmen v názvu domény. Například www.googel.com nebo www.ogogle.com

Náhrada sousedních znaků
Tyto překlepy jsou vytvářeny nahrazením každého písmene názvu domény písmeny nalevo a napravo na klávesnici. Například www.googke.com a www.goohle.com

Nahrazení dvou znaků
Tyto překlepy jsou vytvořeny nahrazením stejných po sobě jdoucích písmen názvu domény písmeny nalevo a napravo na klávesnici. Například www.gppgle.com, www.giigle.com

Vložení sousedních znaků
Tyto překlepy se vytvářejí vložením písmen nalevo a vpravo na klávesnici každého písmene. Například www.googhle.com či www.goopgle.com

Chybí tečka
Tyto překlepy jsou vytvářeny vynecháním tečky z názvu domény. Například wwwgoogle.com nebo www.googlecom

Odstranění pomlčky
Tyto překlepy jsou vytvářeny vynecháním pomlčky z názvu domény. Pokud máte doménu s pomlčkou, bezpomlčková varianta by pro vás měla být samozřejmostí. Například www.mesto-praha.com a k ní www.mestopraha.com

Časté překlepy
Zohledňujeme více než 8000 běžných překlepů na základě textů z Wikipedie. Například www.youtube.com a www.youtub.com

Výměna samohlásky
Zaměňte samohlásky v rámci názvu domény s výjimkou prvního písmene. Například www.google.com či www.gaagle.com

Homofony
Více než 450 sad slov, která při vyslovení zní stejně. Například www.base.com, www.bass.com

Homoglyfy
Záměna písmen, která vypadají podobně. Příkladem je to, že malé písmeno l vypadá podobně jako číselné, např. l vs 1. Příkladem budiž google.com a goog1e.com

Špatná doména nejvyšší úrovně
Používáme 19 nejčastějších domén nejvyšší úrovně. Například www.google.com a www.google.org

Špatná doména druhé úrovně
Používá alternativní platnou doménu druhé úrovně pro doménu nejvyšší úrovně. Například www.trademe.co.nz -vs- www.trademe.ac.nz -vs- www.trademe.iwi.nz

Zproházená písmena
Například z facebook.com se stává bacebook.com, dacebook.com, faaebook.com, fabebook.com, facabook.com atd.

Domény i parkování vám klidně vyřešíme

Nezdá se to, ale kvůli 200 Kč za 1 doménu je to poměrně dost práce. Pro správné přesměrování domény je nutné použít například vlastní (mini)server, vygenerovat HTTPS certifikáty a to celé pak držet v chodu. Jednou z variant je použití některé z parkovacích služeb (ceny začínají na cca 3USD ročně za 1 doménu). Stojí to za tu práci a za několik let to určitě oceníte.

Pokud na to nemáte čas a/nebo si neumíte takovou analytiku na webu nastavit, nebo chcete takovou věc kompletně na klíč, můžete kontaktovat nás. Kromě toho, že vám dáme dohromady web i marketing, pomůžeme vám i s ochranou brandu na internetu. Komplexně. Řešíme i mezinárodní domény, problematiku jejich registrace, dražby domén, převod a konsolidaci domény od jiného registrátora, případně prodej vašich starých domén v aukcích.

Líbí se Vám tento článek?

Pokud se Vám naše články líbí, není nic lehčího, než se přihlásit k jejich odběru. Nebudeme Vás spamovat a můžete se kdykoliv odhlásit na 1 kliknutí