Službu Google Analytics zná určitě každý, kdo kdy tvořil či spravoval webové stránky. Tato služba patří mezi nejpoužívanější a účelem tohoto článku není ji nějak pošpinit. Naopak, jde o to rozšířit si obzory a pohled na stejnou problematiku z trošku jiného úhlu.
Zjednodušeně lze říci, že z Google Analytics (dále jen GA) se dozvíte téměř všechna statistická data o návštěvnících webu. Zemí původu počínaje přes zájmy, pohlaví, věk a rodičovským statusem konče. Krom jiného se dozvíte, odkud k vám návštěvníci přišli (z vyhledávání, přímo zadali adresu, či přes reklamu), jak dlouho strávili na každé jednotlivé stránce a kde skončili. Už z těchto údajů si jde udělat poměrně přesný obrázek o chování a struktuře návštěvníků webu. Co vám tyto data ale neřeknou, resp. neukáží – je přesné chování – víceméně je to jen o vašich zkušenostech a dohadech, proč zrovna tolik lidí končí např. na stránce kontakty místo v nákupním košíku.
A právě od toho tu jsou další analytické nástroje, které vám ukáží tzv. heatmapy či dokonce přímo záznam chování jednotlivých návštěvníků.
Heatmaps – heatmapy
Mezi nejznámější služby tohoto typu patří Hotjar, Zarget, Luckyorange či Inspectlet. Účelem tohoto článku není podrobný výpis funkcí či srovnání služeb. Povězme si spíše, proč o nasazení takové služby vůbec uvažovat. Jak již bylo řečeno, GA vám poskytne statistiky o zákaznících. Nedá vám už ale návod, jak s daty pracovat, resp. je to o létech praxe a dostatku času na vlastní analýzu dat. Naopak služby, o kterých si dnes povíme, nenabízí statistik tolik, dalo by se říci skoro žádné, zato si díky nim uděláte jasnou představu o chování návštěvníků.
Trik je v tom, že namísto rozsáhlých statistických souborů vám přímo na náhledu webu zobrazí, co vaše návštěvníky či klienty zaujalo nejvíce a co naopak vůbec. Zobrazení tzv. heatmapy je pro běžného člověka přirozenější, než hodinové studium tabulek či porovnávání procent a čísel s demografickými údaji. Takovýto pohled např. odhalí prvky webu, které klienty odlákávají od vlastního produktu. Odhalí řadu designových chyb a omylů či naopak pomůže ještě zdokonalit směřování návštěvníků tam, kam potřebujete.
Nahrávání záznamů
Komu by toto bylo málo, pak tyto služby nabízí i možnost nahrávání návštěvníků. Pro detailní analýzu webu je toto ještě lepší funkce, než samotná heatmapa. Umožní vám to doslova a do písmene sledovat jak návštěvník jezdil myší po stránce, kde klikl, kde roloval stránku, co kam vyplnil atd. V podstatě je to takový „Velký bratr“ pro webové stránky. Sledováním chování návštěvníků tak získáte tu nejlepší možnou „statistiku“. Krom již zmiňovaného odladění designu stránek vám nahrávky poslouží i k určení, zda návštěvníci webu jsou opravdu lidé a ne roboti. Což je častý neduh dnešních reklamních sítí. Každou reklamní síť je ideální prověřit právě pomocí těchto nástrojů. Simulovat člověka je velmi složitá záležitost a robota, zatím, dokáže odhalit každý trošku zkušenější webmaster či analytik.