Mezi naše věrné klienty patří Hotel Starý Mlýn. Jedná se o rodinný hotel v Rokytnici nad Jizerou, který věří v aktivní online marketing a (díky bohu) se nespoléhá pouze na externí, zejména do modra obarvené rezervační systémy. Prvotním impulsem ke spolupráci byla pochybnost majitele hotelu o ziskovosti internetové reklamy. Když jsme provedli analýzu, nezbývalo než potvrdit podvědomé obavy hoteliéra. PPC marketing nefungoval jak měl.
Počáteční stav – náklad cca 4.000 Kč za dvojlůžko!
Situace v hotelovém marketingu se zoufale podobala tragickým případům, ke kterým jsme se během naší kariéry dostali. Reklamní náklady na PPC systémech jely naplno, do reklam a klíčových slov nebylo měsíce (možná roky) vstoupeno. Okamžitě jsme na web hotelu nasadili pokročilé měření, které vneslo světlo do celého marketingového fungování hotelu a ukázalo kde jsou řešení. Po prvních 2 týdnech jsme v podstatě ze soucitu s majitelem hotelu veškeré reklamní kampaně vypnuli. V hlavní sezoně, tj. v době největšího nákupního apetitu hostů, vyšla 1 reálná objednávka na více než 4.000 korun. To byla ekonomická katastrofa.
Hotely, penziony a vykrádání věrných zákazníků
Pokud patříte mezi majitele hotelů a penzionů, kteří se o internetový marketing až doteď příliš nezajímali, uvolněte se. Následující řádky doporučujeme pouze psychicky odolným jedincům.
Hotel Starý Mlýn je typická rodinná klasika. Super služby, zaměřené na přesně definovanou klientelu, a výsledkem je 70-ti procentní návratnost hostů. O věrné zákazníky má hotel postaráno, a tak to má být. Jenže i tady hrozí ubytovateli nebezpečí. Problémem je zejména způsob, jakým lidé hledají hotel při opětovném kontaktu. Většina z nich jde klasickou nejrychlejší cestou přes vyhledávače. Ať už z důvodu nedostatku času, stereotypu jakým běžně hledají, nepozornosti, či některého z řady dalších důvodů. Prostě jdou na Google / Seznam, zadají název hotelu a … hotel si rezervují. Všimnete si „drobného problému„, pokud si chci jako klient objednat ubytování přímo od pana Krejčího v Hotelu Starý Mlýn?
Takto by hledání vašeho hotelu vypadat nemělo
Rezervační, slevové a další systémy využijí svoji naprostou převahu znalostní, finanční a kapacitní. Bez zábran inzerují na přímý název hotelu. Normální ubytovatel má na starosti především spokojenost svých hostů, provoz zařízení, musí řešit běžnou agendu spojenou se zaměstnanci, nebo s kuchyní. Nemá vyrovnanou šanci jak vyklouznout z pasti, protože hosty potřebuje. Rezervační systém navíc disponuje kontaktními údaji „svých“ klientů, a samozřejmě ví jak s nimi příští sezonu marketingově pracovat. Co myslíte komu roste rychleji obchodní značka? Kde se vytváří další vyhledávací stereotyp?
Na druhé stránce vyhledávače jste digitální nebožtíci
Lidé na první výsledek hledání klikají v cca 60 až 80 procentech případů. Každá nižší pozice má výsledek o 10 a více procent horší. Na druhé stránce výsledků vyhledávání hledá už jen minimální počet lidí. Tento fakt připraví hoteliéra o poměrně velké peníze, protože lidé objednají často přes první výsledky vyhledávání, tj. přes externí rezervační systém. A rezervačnímu systému musí hoteliér zaplatit tučnou provizi. Významnou provizi. Proto jsme v první řadě provedli opatření proti parazitování na značce hotelu a jeho názvu. Díky intenzivní práci se nám podařilo postupně snížit provizní prodeje u opakovaných klientů o desítky procent. Zde je nutné poznamenat, že předběhnout téměř dokonale napsané reklamy nejmenovaných velkých rezervačních systémů není otázka týdne. Velké rezervační systémy si mohou zaplatit skutečné profesionály. Pokud nemá ubytovatel v oblasti reklamy patřičné zkušenosti, nemá ani šanci být za rozumné náklady na první místě ve výsledcích vyhledávání. Může to jedině silně přeplatit, a dopad na ekonomiku zařízení je citelný. Na ostatní marketingové kanály, možná mimo Facebooku, mu už nezbývají většinou síly.
A takto to má vypadat
Nevzdávejte to …
Nám se to nakonec povedlo. Z průměrné ceny rezervace pokoje, která činí několik tisíc korun, se nám povedlo ustálit náklad za rezervaci na částce 100 až 160 Kč podle sezony (a počasí). Počítejte s námi. Řádově stokoruny, místo placení 15+% rezervačním portálům (což vyjde několikanásobně dráž). Hoteliér platil rezervačním portálům za to, že prostě uměli lépe marketing. Někdo rezignuje, někdo se snaží, ale nejde mu to, někdo hrubě a zbytečně podceňuje sílu své vlastní značky a vyprodává se ve slevách. Hotel Starý Mlýn ale už tento problém nemá. Výsledný náklad na 1 objednávku je podstatně nižší než na začátku, i při započítání ceny našich služeb. Navíc má pan Krejčí jistotu, že se mu o digitální marketing stará někdo, kdo své práci rozumí, tak jako on rozumí té své. Nevzdávejte to. Pokud máte kvalitní služby, máte i základní předpoklad, k opakování úspěchu podle vzoru Hotelu Starý Mlýn.
Závěrem o budoucnosti
Pro hotel nyní aktivně spravujeme v podobném duchu i sezonní akce, sociální sítě a propagaci na nich. Z marketingové práce často přecházíme do pozice inovačních poradců. Chápeme potřeby majitele ubytovacího zařízení i klientů. Dokážeme vycítit, kdy se reklama jednoduše nevyplatí, a pokud nejsme přesvědčeni o úspěchu, tak v některých případech nasazení reklamní kampaně i rozmlouváme. Internetový marketing v oblasti cestování je velmi náročný proces, ve velmi silném konkurenčním prostředí. Proto se začínáme orientovat více na budování značky. Pro pana Krejčího máme připravené další věci, které mu pomohou bezpečně využívat obrovský potenciál internetu. Navíc nás práce s takovým klientem opravdu těší, protože máme z výsledků spolupráce opravdu dobrý pocit. Na budoucnost se těšíme.
Pokud se vám tento článek líbil, a nechcete přijít o další, navštivte náš Facebook, označte stránku jako „to se mi líbí“, a už vám nic neuteče. Děkujeme.