Kolik stojí kvalitní web? A jak se vlastně kalkuluje cena za tvorbu webu? Na rozdíl od technického řešení, se tvorba obsahu webu velmi těžko prodává jako ,,hotový balíček”. Na počátku spolupráce zpravidla není přesně definované, kolik obsahu na webu bude, jaká bude jeho skladba a jaká bude finální grafická úprava. Klient si postupně uvědomuje co ještě zapomenul, nebo dostane další nápad. Je to legitimní, ale komplikuje to stanovení jednoznačné ceny. Řešením by mohla být důkladná prvotní analýza a nákresy, ale u webových stránek v maximální počáteční ceně řádech desítek tisíc korun, by taková analýza časové náročnosti vyšla časově složitěji, než samotná realizace. Chceme se v maximální možné míře vyvarovat nepříjemných cenových překvapení a nedorozuměním vůči klientům, proto jsme připravili orientační ukázkové stránky. Na jednotlivých typech stránek, které můžete na webu mít, představíme souvislosti a časovou náročnost jejich tvorby.
Stránka za 15 minut
Za 15 minut včetně komunikace se nechá vytvořit stránka, která obsahuje vložený JPG/PNG/PDF soubor, nebo se jedná o stránku ve stylu ,,CTRL C + V“. Jednoduše řečeno, obsahuje nadpis a zkopírovaný obsah z Wordu či jiného zdroje. Z hlediska realizace je zde nejvíce ,,dřiny“ s konverzí obrázku/PDF do validního formátu, nebo s odstraněním formátování z Wordu, které dokáže stránku nafouknout i na 50-ti násobek původní velikosti obsahu.
Příklady použití
- zveřejňování ceníků, které je klient zvyklý dodávat v PDF, stále je měnit mění, a nemá pro něj smysl je neustále publikovat jako HTML dokumenty
- stránka s podmínkami použití, obchodní podmínky, GDPR, apod.
Ukázka
<1 hodina
Do 1 hodiny se nad šikovným redakčním systémem dá postavit stránka, která obsahuje jednoduchou tabulku, fotografii, nebo například kontaktní formulář. V rámci tohoto času zde počítáme i s tím, že klient např. dodá fotografie přímo z fotoaparátu, a je nutné je opravit pro použití na internetu. Samozřejmostí je formátování zdrojového textu od klienta tak, aby stránka používala nadpisy i texty ve stejné barvě, jako zbytek webu atp.. Dalšími jednoduchými úkony, které se vejdou do hodiny jsou odkazy, či integrace přihlašovacího tlačítka. Jedná se o typ statické stránky, kde nelze očekávat například dynamičnost v podobě animací.
Ukázky
2-5 hodin
Od 2 do cca 5 hodin se dá vytvořit stránka, která potřebuje větší péči. Po načtení se obsah animovaně složí do stránky, stránka už není pouze nadpis a černý text na bílem pozadí, může obsahovat poměrně velké množství obrázků (stránky s kontakty na více poboček, atp.), začínají se objevovat ikonky (například u odkazu na email či telefon), obsahuje dynamické prvky jako je např. mapa sídla, nebo jiné grafické speciality. Zde je nutné zmínit zásadní věc. Pokud není s rostoucím počtem grafických prvků, ikon, a obrázků jasně definovaný design na samém začátku, může se stát stránka předmětem sporů o konečnou cenu. Technicky se už jedná o sofistikovanou činnost, předpokládající poměrně rozsáhlé znalosti. Například zajištění všech souvislostí, aby se stránka zobrazila správně na mobilu, na počítači i na tabletu.
Příklady stránek
- Ručně vytvořený rozcestník na další sekce webu obsahující obrázky, video apod.
- Stránka s kontakty na více míst, mapa apod.
- Úprava stránky detailu produktu u eshopu, vč. lehčích změn z hlediska programování
Ukázky stránek
5-10 hodin
5-10 čistého času obvykle trvá vytvoření například homepage webu, pokud je ovšem možné v redakčním systému vytvořit (bez doprogramování) stránku tak, aby se co nejvíce blížila původnímu dohodnutému designu. Dobu vytváření stránky může zásadně prodloužit například i kvalita dodaných materiálů (extrémně velké fotky, zdrojové video ve 4k), ale hlavně fakt, zda klient přesně ví co chce (ale neumí to na počátku spolupráce popsat). Nebo naopak neví co chce (nechá to na tvůrci webu), ale po dokončení ,,si uvědomí“ že stránka má vypadat poněkud jinak. V případě, že je ve stránce přítomná animace, je naprosto jasná představa doslova kritická pro hladké dokončení webu.
Příklady stránek
20+ hodin
Jak se dá strávit na jediné stránce více jak 20 hodin? Je to velmi jednoduché. Pro pochopení takovéhoto ,,failu“ je poteřba pochopit, jakým způsobem funguje tvorba obsahu na webu. Např. aplikace Visual Composer (jak se v něm staví stránka je vidět např. zde : https://www.youtube.com/watch?v=8LdMdsmyf9c), kterou často používáme, umožňuje i laikovi poskládat stránku, jako je tato. Problém lehce nastane například pokud má stránka vypadat opravdu nadčasově, a zároveň musí tvůrce webu design ,,věštit z křišťálové koule“. Každý prvek, každá ikona, který má mít určitý originální design, musí být ručně vybrán a implementován ze zásobníku řešení (viz obrázek vpravo), což u delší stránky typu homepage může tvůrci zabrat i 10+ hodin (i 100). Do toho vložte 1 nevinný klientský požadavek na grafický prvek, který redakční systém prostě neumí z patra dodat, a rázem je možné na jediné stránce kombinovaně strávit 20 hodin času (nebo i více, pokud je nutné opakovaně a za letu konzultovat, co na takové stránce má vůbec být). A pokud se to nelíbí? Tak těch 20, 50, 100 hodin, které nemusí klient odsouhlasit, byly k ničemu.
Bloky, ze kterých se dnes staví moderní weby. Jedná se o nejrychlejší způsob, jak stavět obsahově poutavé a funkční stránky. Na výběr jsou stovky bloků, kde každý má svou specifickou funkčnost (galerie, kontaktní formulář, apod) a tisíce ikon. Po kliknutí se blok přidá do stránky a v základu se ,,jen“ změní texty. Pod některými bloky se ale po přidání skrývá další menu, kde se definují různé vlastnosti (odsazení, barvy apod). Časová náročnost takových úprav může jít do desítek, až stovek hodin. Na obsluhu a nastavení tohoto systému potřebujete i v případě zkušeného profesionála čas, který nejde ničím nahradit ani obejít.
Ukázka diskuse webmasterů na podobné téma na síti Facebook. Z cca 30 názorů téměř 100% shoda, že obsah nelze u menších projektů nacenit jako ,,obsah převedeme, vytvoříme“
Proč web nenacenit ,,po kamarádsku“
Zejména u freelancerů, kteří tvoří weby, je dost často slyšet názor, že ,,si klient často vymýšlí“ a zakázka na tvorbu webu se pak často nevyplatí dělat. Zbytečně vzniká napětí a škatulkování klientů na ty ,,dobré“ a ,,špatné“. Podle nás je dobře, že si klient vymýšlí. Má právo na vlastní představivost a jsme rádi že mu není osud jeho webu lhostejný.
,,Tak si to udělej sama dopr…“
Vytvoření moderního a funkčního webu je poměrně náročná záležitost, kde je klíčová komunikace, přesná specifikace a soudnost. Velmi zjednodušeně si představte tvorbu fotoalba, které po vás chce manželka po příjezdu z dovolené. Kdo skládal fotoalbum na počítači, už asi ví přesně o čem mluvím. Je zde hodně věcí, které jsou tvorbě webu podobné:
- na začátku máte buď perfektně připravené fotky (od profíka) nebo tisíce většinou nepoužitelných / duplicitních rychlofotek, kterými se musíte probírat a vybírat, co vůbec použít – analogie s tím, jak moc si klient dá záležet na vstupních informacích, jejich kvalitě atd.
- dále hodně záleží na zadání – jednoduše řečeným ,,prostě to album udělej jako to má Franta vedle“ několik hodin skládáte fotografie do připraveného software, řešíte, aby někde nebyla uřízlá hlava, někde se fotky nevejdou spolu na stránku, tak hledáte jiné, řešíte pozadí, vtipné hlášky okolo fotek… – naprostá analogie s tvorbou webu
- po několika hodinách jdete pyšně svůj výsledek ukázat druhé polovičce, ta se na výsledek podívá a prohlásí, že myslel(a), že to celé bude ve formátu A3 místo A5, a fotek bude 2x tolik..
- to, co ve vztahu následuje, závisí hodně na schopnosti komunikace obou stran ..
Proč vznikla tato stránka?
Špatně nastavená spolupráce je ve světě tvorby webů bohužel poměrně častý jev. V konečném důsledku to téměř vždy odnese klient. Nikdo, ani freelancer, totiž nechce a ani nemůže dlouhodobě pracovat do mínusu, protože jediné co faktické prodává je jeho čas. Znalosti a zkušenosti mu poskytují pouze zaslouženou výhodu, že čas neztrácí na věcech co se neosvědčily. Pokud je spolupráce špatně nastavená, víte co se tedy obvykle stává?
- V rámci zakázky se ošidí něco jiného na úkor času, který musel někdo věnovat nesmyslnému zadání. Při renovaci webu například již nikomu nezbyde čas na vytvoření tabulky přesměrování stránek, a s novým webem tak ztratíte zpětné odkazy (pokud nějaké máte). Není to nikde vidět, ale bolí to daleko víc než maličko jiný design webu, který jste čekali.
- Webař pro klienta zakázku dodělá, ale díky vzniklému konfliktu už mu příště nezvedne ani telefon – to je velmi častý a potvrzený jev nejen u nás, ale i ve světě. V tuto chvíli je to ale problém především pro klienta – má web, co nyní funguje, ale musí sehnat nového webmastera, který bude v případném vývoji pokračovat. Nastoupení do takto rozjetého vlaku stojí i desítky hodin, než se nový webmaster zorientuje ve změnách, kódu, obchodní strategii apod. A co myslíte, kdo je zaplatí?
- V případě, že na zakázce nebylo stráveno extrémní množství času, to může dopadnout, že se web prostě nedodělá a klient si musí najít jiného tvůrce. To se může stát například v případě, že vstupní zadání se dramaticky mění díky dalším a dalším změnám a úpravám, a dokončení webu je v nedohlednu. Často k tomu dochází u firem typu one-man-show, u webů ,,od kamarádů“, nebo naopak u firem, které nedokáží své představy vyjádřit a teprve na vznikajícím prototypu stránky se jim začne rýsovat finální představa. Právě s ohledem na všechny výše uvedené argumenty se snažíme předejít problémům díky vhodně postavené cenové konstrukci a otevřenosti. Máme zájem o kvalitní vztah s klientem.
Jak web nacenit férově
Chtít po jakémkoliv tvůrci webu konečnou, jedinou a přesnou cenu za vytvoření MODERNÍHO obsahu webu (což NENÍ to samé jako technické vytvoření www stránek či eshopu) je téměř nemožné . Prvotní analýza toho, jak by měl web vypadat až na úroveň ikon či konkrétních prvků by jednoduše zabrala více času, než samotné vytvoření webu a vyplatí se až od větších webů, které budou obsahovat stovky či tisíce stránek. U běžných webů jsme nalezli řešení v následujícím procesu:
- vydefinování cílů webu, vybrání orientačního grafického návrhu (šablony) dle které se orientovat při tvorbě nového webu
- jednoduché načrtnutí zásadních stránek webu (homepage, stránka s konverzí apod)
- návrh ceny za technické vytvoření webu (konfigurace webu, katalogu,eshopu vč. dalších modulů jako newsleter apod).
- odsouhlasení ceny a vytvoření webu technicky kompletního webu dle předešlé dohody (tzn. sedí firemní barvy, logo, umístění prvků jako vyhledávání) s použitím prvků, které jsou k dispozici v rámci platformy WordPress. V této fázi by web měl mít technicky vytvořené všechny prvky a naznačenou vizualizaci, jak a kde budou umístění například produkty, katalog, fotogalerie apod. Jednoduše řečeno, pokud si objednáte e-shop, mělo by se na něm dát koupit vzorové zboží. Katalog by měl umět zobrazit produkty, firemní stránka by měla mít funkční kontaktní formulář atd. Koncový klient si v této fázi může sám přebrat správu a tvorbu obsahu.
- Konzultace s klientem, hrubý odhad počtu hodin pro doladění detailů, tvorba grafických prvků na míru apod
- Další fáze probírá v režimu platby za hodinovou sazbu až do dokončení webu.
Rozumné agentury, nebo freelanceři budou klienta v pravidelném intervalu (či po dokončení nějaké větší části) informovat, kolik hodin bylo na zakázce již stráveno. Klient má pak svodobné právo se rozhodnout, zda mu stojí za to něco na webu měnit, nebo je současná podoba dostačující vůči obchodním cílům, které má web plnit.
V dalších příspěvcích se zaměříme na některé ,,jobovky“ u tvorby webu a odkrytí problémů, které typický klient očekává mít vyřešené v rámci minut, ale ve skutečnosti mohou technicky zabrat i několik desítek hodin.
Použité zdroje ze zahraničí
https://connectivewebdesign.com/pricing
– výborně zpracovaný ceník WordPress webů, zahrující 2 úrovně tvorby obsahu – jednoduché stránky s obsahem vs složité designové stránky, počítáno po stránkách
https://poststatus.com/wordpress-website-cost/
Téměř identický článek, který jsem nalezl až po dopsání tohoto článku. Doporučuji zejména pasáž o tom, co znamená unikátní stránka (What’s a unique view?) – je zde ještě více rozebráno, proč typická unikátní stránka může zabrat až 20 hodin času, estetické nastylování hlavičky, patičky a dalšího pak dávají rozpětí 10-100 hodin času – jen na design, nikoliv komunikaci s klientem, či vkládání skutečného obsahu. Doporučuji přečíst celé.
http://platowebdesign.com/web-design-pricing-calculator.php
Kalkulačka na cenu webu, která nepočítá s počtem technických prvků jako s hlavní položkou ceníku – naopak se orientuje dle počtu stránek na webu, a z něj nepřímo vyplývajících problémů, které se musí řešit + související cenové hladiny.
+ cca 30 dalších zdrojů
A co tato stránka?
Vytvořit tuto stránku trvalo vytvořit přesně 12 hodin a 28 minut. Považuji téma za důležité, proto jsem mu ten čas věnoval. Konkrétně hodinu a 35 minut mi trvalo psaní a grafická část stránky, 71 minut korekce, a 9 hodina a 42 minut čtení zdrojů, srovnání informací v hlavě, volba obrázků, konzultace s ostatními kolegy v oboru. Je to podobný proces, který řeší agentura / freelancer ve vztahu s klientem. Samotná grafická sazba stránky, umístění obrázků, korekce chyb odhadem trvala 2 hodiny a 46 minut – což je ale v případě, že děláte web pro klienty, ideální až nereálná představa. U mně probíhá korekce textů a finalizace vzhledu pouze v mé hlavě, ale u klienta je nutné připočítat čas na komunikaci a to se téměř vždy podstatně protahuje. Pro upřesnění, jsem senior konzultant, s téměř 20 let praxe v oboru internetu a cca 500 dokončenými weby. Člověk, který se denně nevytváří weby, bude takovou stránku připravovat minimálně 2-5x déle. Časové ztráty budou tvořit zejména pomalejší ovládání PC, plus absence ,,grifu“ při úpravě screenshotů / obrázků apod.