Při vývoji webů se setkáváme se situacemi, které jsou pro koncového uživatele nestandardními. Mohou se vyskytnout například během dokončení webu, ale i během provozu hotových stránek. Některé z těchto situací můžou způsobit, že zákazníkovi nefunguje web. Tento článek se pokusí objasnit, že ne vždy je problém na straně webu. Jeden by si řekl, že když Vám webová stránka nejde načíst, je to vždy a zaručeně chyba na straně webhostingu. Tak tedy pojďme se podívat, kdo všechno je zapojen, a co vše může být příčinou nefunkční stránky?
Všechno začíná prohlížečem – Google, Firefox
Zde se problémy vyskytují velmi zřídka, a není dost dobře možné na prohlížeče svádět moc věcí. Obvykle fungují na jedničku. Výjimkou může být ale situace, kdy máte webové stránky uložené v tzv. dočasné paměti prohlížeče. Tento mechanismus funguje jednoduše. U webů, které se příliš nemění (třeba firemní weby), je napevno nastaveno, že se mají návštěvníkům načítat v ,,čerstvé“ verzi maximálně 1x denně. V ostatních případech se pak načítá starší verze (několik hodin, minut) přímo z vašeho počítače a stránky fungují i bez internetu. V případě, že trpíte neodolatelnou touhou chodit na svůj vlastní web několikrát denně, jistě jste právě dospěli ke 2 věcem. Jednak, že Váš web ve skutečnosti není tak rychlý, jak si myslíte. Tou druhou věcí je, že Váš firemní web funguje i bez připojení k internetu – ale jen Vám nebo lidem, kteří jej navštívili nedávno předtím.
DNS překlad stránky
Pokud váš prohlížeč usoudí, že stránku například www.semtix.cz potřebuje stáhnout z internetu v aktuální podobě, přichází na řadu váš internetový poskytovatel. Ten na vašem domácím či firemním routeru nastavil adresu tzv. DNS serveru (je to 1 z informací kterou dostanete ke svému připojení, když vás připojují k internetu). DNS server zajišťuje, že se váš prohlížeč dostane, kam má – adresa www.semtix.cz je sice použitelný a zapamatovatelný pojem pro lidi, ale počítač tomu zadání absolutně nerozumí. DNS server tedy pro prohlížeč překládá, že www.semtix.cz = IP adresa 3.120.81.58. Zkuste si schválně otevřít adresu http://142.250.64.110/, stránku budete určitě znát. Právě u DNS ale přichází na řadu další možný problém – zejména menší DNS provideři mají občas s provozem DNS serveru problémy. Konkrétní má tato služba tendenci čas od času vypadávat, nebo být alespoň pomalejší. Můžete mít nejrychlejší internetový tarif na světě, ale pokud nefunguje DNS server, internet pro vás nefunguje. Resp. funguje, ale pouze bez používání doménových jmen, dá se pracovat přes čísla (dá se na to zvyknout :-)). Pokud Vám tedy web občas naběhne až po 2. nebo 3. načtení, nebo po minutě, problém může být třeba právě zde. Řešením problému je např. používání některého z globálních DNS serverů – když totiž nejede DNS např. Google, stejně nejde půlka internetu, a ten zbytek se sotva načte, takže o nic nepřijdete.
Pokud v prohlížeči uvidíte OK, internet vám funguje. Pokud se přesto nemůžete dostat na internet pravděpodobně nejde DNS. Pokud se objeví chybové hlášení, nejde vám internet vůbec.
VPN / Firewall / Plugin
Jakmile váš prohlížeč ví, jaká je IP adresa stránky, kterou chcete navštívit, pokusí se stáhnout webovou stránku. To se ale nepodaří, pokud jste například na firemní síti, a máte omezený přístup k internetu. Velmi špatně se to diagnostikuje, neboť se v prohlížeči může objevit téměř libovolná chybová hláška. Nutno podotknout, že nemožnost načtení stránky může v některých případech způsobit i zdánlivě neškodný doplněk do Chrome. Pokud nic z výše uvedeného nepoužíváte (ani AdBlock, ani SEO lišty??), tuto pasáž neřešte.
Připojení k internetu
Dnešní internetové stránky jsou čím dál větší z hlediska objemu dat. V době krásných fontů, obrázků v rozlišení 4K, animací a videí se není čemu divit. Internetové připojení ale někdy tuto skutečnost nereflektuje. Pokud je vaše internetové připojení nestabilní, tzn. jste připojení poměrně nestandardně ze vzdálených míst (v lese, ve vesnici tzv. ,,přes kopec“ atd), může vaše připojení slušně kolísat. Například proto, že přeskakuje mezi vysílači, občas se na několik milisekund odpojí, a pak zase připojí – pokud je to v době, kdy se váš prohlížeč pokouší stáhnout webovou stránku, skončí to chybovou hláškou. Pokud je toto pro vás nepřekonatelný problém a víte o tom, minimálně bych doporučil používat nedůležité programy jen v době, kdy jsou potřeba – bavíme se o komunikátorech typu Skype. Cloudové úložiště si také nemusí každých 10s kontrolovat, zda tam něco nepřibylo. Video na pozadí, na které stejně nekoukáte, běžet opravdu nemusí… To vše může ovlivnit stabilitu. Pokud chcete mít jistotu, že je problém na webu, zkuste na svém mobilním telefonu vypnout Wi-Fi a na danou stránku se podívejte přes datové připojení mobilního operátora – pokud web nejede ani na jednom připojení, budete mít téměř jistotu, že váš internet je v pořádku.
Chyba po cestě, přetížený web
Než se připojíte na internetovou stránku, typicky od vás data putují tam a zpět hned přes několik centrálních internetových spojů. Když byl v rámci projektu Red Bull Stratos přes online na Youtube vysílán tento seskok, měl problémy nejen nezničitelný YouTube, ale i půlka internetu. Nepamatuji si už přesné číslo, ale toto virální ONLINE video sledovaly v jednu chvíli stovky milionů lidí a některé uzly na internetu to jednoduše ,,nepobraly“. Projevilo se to tím, že některé služby byly buď nepoužitelně pomalé, nebo nedostupné. Tato situace je vyjímečná – ale pokud navštívíte stránku https://cybermap.kaspersky.com/ nebo https://horizon.netscout.com/, uvidíte online přenos aktuálně probíhajících DDoS útoků na weby, ať již z politických, nebo konkurenčních důvodů. Mezi jedním z nich může být web váš, souseda, který je na stejném serveru, nebo u stejného webhostingu. To vše může být příčinou, proč váš web na několik (i desítek) minut nefunguje.
Probíhající aktualizace
Libovolná aplikace potřebuje občas odpočinek a úklid. Netýká se to jen domácího PC, ale i webhostingového serveru a vašeho webu. Někdy aktualizace trvají méně než minutu, někdy se to může protáhnout i na delší desítky minut. Všichni provozovatelé webhostingu se toto snaží řešit tak, aby to zákazníci ani nepoznali a/nebo v nejméně aktivní dobu, tedy v noci, brzy ráno, či o víkendech. Pokud Váš web nefunguje ani po několika desítkách minut, je na místě mít obavy. V opačném případě o problému již někdo obvykle ví a řeší ho.
Kuchařka na závěr
Krátká kuchařka na závěr – pokud vám nejde načíst webová stránka, její část, nebo na stránce vidíte starší obsah, postupujte následovně:
- načtěte si stránku v prohlížeči znovu – ale použijte kombinaci kláves CTRL + F5 (tato kombinace se pokusí načíst web úplně znovu, samotné F5 nemusí zafungovat)
- pokud stále nic, zkuste se znovu odpojit a znovu připojit k internetu, pak opět CTRL + F5
- běžte na adresu http://3.120.81.58/ a zkuste, jestli chodí alespoň internet bez DNS – pokud vidíte OK a nejde web, kontaktujte svého poskytovatele internetu
- pokud ani to nepomůže, zkuste druhé internetové připojení – třeba mobilní telefon s vypnutou Wifi – operátorům moc často internet nevypadne
- pokud to stále nepomáhá, zkuste se dojít napít. Pokud ani 5 minut nepomůže, zkopírujte adresu v prohlížeči a spolu s fotografií obrazovky ji pošlete nám
Stejně jako vy máme zájem na tom aby vše fungovalo, ale sami vidíte, že je to mnohem složitější problematika, než se na první pohled může zdát.