Víte kam směřují sociální sítě v roce 2019? Rozhodli jsme se shrnout ty nejdůležitější informace a usnadnit vám rozhodování, do čeho vložit čas a úsilí.
Aktualizovaný článek pro sítě Facebook Instagram LinkedIn Twitter a Youtube
Vlastníte malý či střední podnik, obchůdek, kadeřnický salón, servisní dílnu, personální agenturu nebo cestovní kancelář? Sledujte nás a načerpejte důležité informace pro prezentaci svého podnikání. Získáte statistické údaje, návody, rady a tipy pro jednotlivé sociální sítě a dozvíte se, co od nich můžete očekávat.
Můžete mít prospěch ze sociálních sítí, ale protože mají svá specifika je nutný jejich správný výběr a správná práce s obsahem.
Nejprve si shrneme základní fakta o nejrozšířenější a největší světové sociální platformě, o Facebooku. Síti, která byla založena na přátelství. Přítomnost na této sociální sítě je dnes pro většinu firem marketingovou nezbytností. Základním nástrojem pro každého, kdo chce proniknout do online marketingu a sociálních sítí.
Proč si vybrat Facebook ?
- patří mezi nejvýznamnější a nejrozšířenější komunikační systémy na internetu, a je zdarma,
- profil na této sociální síti má dnes naprostá většina lidí s rozhodovací pravomocí,
- umožňuje vytváření událostí a přizvání publika, má potenciál rychlého šíření informací
- poskytuje možnost komunikace se zaměstnanci, až do úrovně vytvoření firemního intranetu
- Facebook Messenger nabízí zákazníkům i vám možnost vzájemné přímé komunikace
- má podrobné statistiky a díky měřitelnosti můžete vylepšovat vaše postupy
- doporučení přátel a recenze na Facebooku ovlivňují průběh nákupní rozhodování
- prostřednictvím aplikací umožňuje jednodušší nebo zábavnější prezentaci služeb a produktů
Má Facebook nevýhody?
- ano, má poměrně komplikovaný systém nastavení soukromí
- spousta profilů na sociálních sítích je falešných a bývá zneužívána k podvodnému jednání
- příliš časté změny komplikují uživatelům život, někdy i v ochraně soukromí
- efektivita business sdělení se stále více musí podporovat placenou kampaní
- na sledování Facebooku si lze vybudovat nechtěnou závislost
Je Facebook vhodný pro podnikatele? Ano, a to jak pro přímý kontakt s koncovými zákazníky (B2C), tak i v oblasti obchodování mezi firmami (B2B). Segment B2B svými obraty několikanásobně převyšuje výkon v B2C. Přihlédneme-li k tomu že online obchodování rok od roku roste, je začlenení Facebooku a dalších sítí důležitým prvkem obchodní strategie. Co konkrétně lze s Facebookem řešit? Je to společenská platforma. Můžete ovlivňovat lidi s rozhodovací pravomocí, prostřednictvím zájmů nebo dohledáním zveřejněných pracovních pozic lze působit na konkrétní osoby. Podnikatelé a lidé s rozhodovací pravomocí mají na platformě většinou více přátel než ostatní. Prostřednictvím recenzí, článků a hodnocení můžete vytvářet obraz o své službě nebo produktu. Protože každý zná někoho, zvyšujete pravděpodobnost doručení svého poselství těm správným lidem. Budujte své publikum a komunikujte s ním. Pokud už máte skupinu zákazníků, Facebook vám díky jejich zájmům může dohledat další osoby s podobnými zájmy, kde je větší pravděpodobnost získání nových klientů.
Vytvořili jsme pro Vás infografiku ve videu s údaji na facebooku za rok 2018. Podívejte se
Instagram slouží především jako mobilní platforma, určená k interakci s obrazovým obsahem. Pro firmy znamená přirozené propojení značek s fanoušky a nástroj pro budování image. Pokud se rozhodnete proniknout do světa Instagramu bude zapotřebí věnovat pozornost unikátním nebo kvalitním fotografiím na kterých jsou prezentace postaveny.
Kdy si vybrat Instagram ?
- pokud máte možnost prezentovat zajímavé obrázky, vzbuzující emoce
- pokud jste dostatečně kreativní, Instagram je v podstatě největší platforma pro kreativní prezentaci značky
- pokud jste vytrvalí a chcete investovat své úsilí, odměnou je funkce Swip up, kdy po dosažení 10 000 followers ( sledujících) můžete začít používat u stories (příběhů) odkaz pro přesměrováni na vaši webovou stránku, což zvýší její potenciál
- pokud si uvědomujete, že obrazy, fotografie a podobné formáty, včetně videí, do budoucna porostou jako nováá forma předávání informací a emocí
V čem je problém u Instagramu ?
- V titulku nejsou povoleny žádné odkazy, na které lze kliknout a tedy je těžší dosáhnout vyšší CTR
- POSTY se často nedostanou chronologicky na timeline
- Instagram nemusí být nejlepším využitím vašeho času a energie, pokud nemáte schopnost vytvářet zajímavé obrázky
I když nejrůznější metriky u sociální sítě Facebook stoupají, uvědomuje si síť jako majitel Instagramu svoji stagnující popularitu, a čím dál víc prosazuje Instagram jako rodící se úspěšnou platformu. Počet uživatelů Instagramu strmě stoupá, a proto přicházejí postupně i vylepšení zpříjemňující jeho každodenní používání.
Jaké novinky na se objevily za poslední dobu?
- Změna algoritmu – ENGAGEMENT – čím více sdílení, srdíček a komentářů tím větší šanci má příspěvek být doporučen
- Nová možnost sledovat #hashtagy
- Umožnění přidat #hashtagy a odkazovat na cizí @profily
- Možnost propagovat příspěvky z feedu Instagramu
- Spuštění IGTV, což je kanál pro vertikální videa
- Možnost uchovat svá Stories na profilu neomezeně dlouho
- Nové prvky ve Stories (Emoji Slider, Music, Questions Sticker, …)
- Sdílení příspěvků z feedu do Stories
- Repostovat cizí Stories do své, pokud je v ní náš účet označený
- Možnost sdílení Stories s uzavřeným okruhem přátel.
- Další novinkou, kterou Instagram testuje, jsou speciální popisky fotografií pro uživatele se zrakovým postižením.
V roce 2019 se očekává další nárůst INFLUENCER MARKETINGU. Pokud se podíváme na téma z pohledu malých a středních podniků jsou pro nás důležití MIKROINFLUENCEŘI, kteří se zaměřují na menší okruh sledujících uživatelů (několik tisíc), charakteristických zájmem o určitou ( specifickou) oblast. Odměnou influencera za propagaci firemních produktů ve svých stories nebo obecně v profilu bývá získání produktu zdarma (barter), nebo menší peněžní odměna. Naříklad, pokud prodáváte zdravou výživu a domluvíte si spolupráci s Influencerem – bloggerem, který má třeba od 1000 sledujících a zabývá se tématicky zdravým jídlem, zdravým životním stylem, nebo vařením pro své ratolesti, snadněji se dostanete ke skupině lidí, kteří mohou mít o vaše produkty zájem.
Video s infografikou Instagramu
Tato síť je určena nejen pro HR specialisty a kandidáty, ale i pro manažery, podnikatele, kteří si chtějí budovat svoji osobní značku a kvalitní síť kontaktů. Základem je tedy networking (tvoření sítě kontaktů). Poznávat lidi, kteří Vám mohou pomoci rozvinout Vaše kariérní šance.
Proč si vybrat Linkedin ?
- Největší profesní síť na světě, vhodná pro hledání nových sofistikovaných spolupracovníků
- Nabízí možnost získávat doporučení a být představen uživatelům, kteří mohou být vašimi novými klienty
- Linkedin je skvělá platforma pro vedení vztahů mezi obchodními společnostmi
- Uživatelé Linkedinu jsou vzdělanější osoby s vyšším příjmem
- Je využíván novináři, kteří si o firmách načítají publikované informace
V čem může být Linkedin komplikovaný?
* Očekávejte, že vám bude chodit reklama a spam, nachází se i zde množství falešných účtů
* Lidé v ČR jsou na LinkedIn méně aktivní, stejně jako firmy, které nevyužívají jeho informační potenciál
* Je náročné získat více sledovatelů, předpokládá to dobrý plán a větší úsilí
* Je do určité míry vychýlen směrem k publiku z oblasti IT
* Chcete-li využít potenciál firemně, musíte se připravit na aktivní informovanost o životě firmy a dění kolem ní i uvnitř
X (TWITTER)
Jedná se o celosvětovou informační sociální síť. Umožňuje uživatelům posílat a číst příspěvky zaslané jinými uživateli, známé jako tweety. Tato sociální platforma je z velké části oblíbená v USA. Slouží k zasílání kratších a rychlých informací.
Proč si vybrat TWITTER
- Twitter je skvělá platforma pro kontaktování se s veřejností, influencery, lidmi z oboru a novináři
- Twitter sledují a využívají novináři, politici, celebrity a osobnosti businessu,
- Ve firemním prostředí slouží především k prezentaci informací směrem ven a současně k monitoringu aktuálního vnějšího dění
- Je to další vhodný nástroj pro podporu budování značky
- Zvýšíte zde svoje šance kontaktovat se s lidmi s rozhodovacími pravomocemi
- Systém umožňuje využívat tzv. Hashtagy, tj. značky seskupující obsah podle konkrétních klíčových slov
Nevýhody Twitteru
- Někdy je složité sdělit zprávu omezeným počtem znaků
- Kratší životnost tweetu vede k jejich rychlejší úmrtnosti, informace na sítí proudí velmi dynamicky ve značném rozsahu
- Úspěch na Twitteru více než jinde závisí na vašem publiku
- Síť vyžaduje vaši aktivitu, a dostatek zajímavých témat pro prezentaci
YouTube
Youtube.com je nejznámější a největší internetová služba pro sdílení videí. Patří k největším světovým vyhledávacím portálům. Službu je možné využít pro soukromé, vzdělávací i podnikatelské účely. Umožňuje zveřejnit vzdělávací videa, video návody, hudební videa, televizní pořady, filmy, živé přenosy, video blogy, firemní prezentace, atd.
Kolem videí vzniká vlastní publikum a komunita. Nahraná videa se dají použít pro webové stránky. Nahrané video může být publikováno jako soukromé, či veřejné, může být hodnocené, sdílené, komentované, reportované, nebo uložené do oblíbených položek.
Jak Youtube funguje
- publikum se sdružuje na základě hodnocení, sledování a odběru video kanálů, a získává sociální dimenzi,
- výnosy Youtube pocházejí především z reklam Google AdSense, v roce 2007 zveřejnil Youtube i partnerský program pro tvůrce,
- pro kanály s více jak 10 000 odběrateli nabízí Youtube pouze v mobilní verzi službu Youtube Stories
- je to další vhodný nástroj pro podporu budování značky, a pro prezentaci produktů či služeb
- aktivní součástí sítě jsou tzv. YOUTUBEŘI, aktivní lidé, nahrávající zajímavá videa, která sleduje široké publikum
Doporučujeme firmám zařadit video a konkrétně Youtube do marketingové strategie. Zájem o video obsah bude i v roce 2019 narůstat. Souvisí to se schopnostmi člověka přijímat formou videa a fotografií větší množství informací, oproti běžnému čtení textu.
Zajímavosti o Youtube
- za vznikem služby stojí bývalí zaměstnanci společnosti PayPal Chad Hurley, Jawed Karim a Steve Chen,
- druhou nejvýše postavenou osobou na YouTube je Čech Robert Kyncl, který zastává pozici obchodního ředitele,
- uživatelé YouTube mají odlišné myšlení od uživatelů Facebooku. Uživatelé YouTube navštěvují platformu s úmyslem sledovat video, uživatelé Facebooku mají větší zájem o interakci a posílání zpráv,
- YouTube přináší i některé negativní jevy, proti kterým se současně snaží působit. Například představuje nové nástroje, které uživatelům pomohou v boji se závislostí na sledování videí
Chcete se stát Youtuberem?
Potřebujete uživatelský účet, kameru a nápad. Pokud získáte 1000 odběratelů a 4000 hodin sledování za posledních 12měsíců, nabídne vám Google možnost zpeněžení obsahu a stáváte se Youtuberem. Následuje kontrola od Googlu, zda splňujete veškeré pravidla, a zda na vašem kanále mohou běžet reklamy. Youtube nabízí příjem za 1000 zhlédnutí, jehož výše je závislá na celé řadě věcí. Například na nastavení reklam, na lokalitě, tématu, atd. V ČR například příjem za 1000 zobrazení dosahuje podle různých informací 0,3 až 3,9 nebo i více USD. Mezi různými zeměmi jsou tyto ceny rozdílné. Podle známých českých Youtuberů se dá na průměrný český plat dosáhnout při cca 2 000 000 zhlédnutí reklam měsíčně.
V české republice bylo v roce 2017 přes 20 youtuberů, kteří si vydělali více jak milion korun ročně. O přímou spolupráci s youtubery mají zájem i firmy. V roce 2015 Forbes oznámil, že youtuber Felix Kjellberg, známý jako PewDiePie, získal díky své aktivitě v roce 2014 cca 12 milionů dolarů.
Všechny výše uvedené sociální sítě jsou zajímavými platformami, kde se dají načerpat nové kontakty, znalosti, kde se dá budovat vlastní publikum, oboustranná komunikace a důvěra. Každá síť má svá specifika a možnosti, záleží na vaší kapacitě a možnostech je využít. Rozhodující je na jaké publikum se chcete zaměřit a jaká je vaše strategie. Definujte si kolik energie, prostředků a času můžete správě sociálních sítí věnovat. Zanedbaný profil na sociální síti není zrovna dobrou vizitkou, stejně jako zanedbané webové stránky.
“ Nebojte se reklamy na sociálních sítích „
Rok 2019 bude slibným rokem pro marketing na sociálních sítích. Celosvětově v roce 2018 obchodníci zvýšili rozpočet na sociální reklamy o 32% a podle všech prognóz vliv sociálních sítí a náklady na reklamu v těchto sítích v nejbližších letech prudce porostou. V roce 2019 se očekává velký nárůst zájmu o sítě Instagram, Pinterest a Youtube. Obrazové vnímání postupně vytlačuje texty, a videa získají z hlediska celkové pozornosti největší koláč. Vzestup se očekává i u sítě LikendIN v souvislosti se zájmem lidí o budování své osobní značky.
Pokud se zajímáte o reklamu v sociálních sítích a obecně v online prostředí v našem článku najdete jaké rozměry a formáty reklamy si máte připravit