Tento návod na přípravu podkladů před vytvořením nové webové stránky vám poslouží především pokud je před vámi tvorba webu, nebo jeho rekonstrukce, nebo chcete odejít od současného správce webu – webmastera, a už jste zapomněli co to obnáší.
1) Doména a e-mail
a) zatím nemáme žádnou doménu
Doména je to, co lidé vyťukají do prohlížeče a co uvidí např. na letácích. Například www.EXAMPLE.cz . Pokud žádnou doménu zatím nemáte, je to velmi jednoduché – stačí si vybrat nějakou, která zatím není obsazená, a poprosit dodavatele vašeho nového webu, aby danou doménu zaregistroval. K tomu si připravte následující :
– název domény – ideální aby se jednalo o slovo nebo frázi dobře zapamatovatelnou, mající vztah k vaší činnosti, a aby se jednoduše vyslovovalo, představte si že to budete muset diktovat třeba během telefonického rozhovoru, když někomu budete dávat firemní e-mail
– provést ověření zda je doména volná, si můžete ověřit například na portálu Domeny.cz
– údaje na majitele – název firmy, IČ, adresa, telefon, emailová adresa, kterou ideálně léta používáte na denní bázi – emailová adresa je naprosto zásadní pro vlastníctví domény a slouží k případnému ověření, že jste skutečným majitelem vy.
b) doménu již máme
– v takovém případě je nutné sehnat přístupové jméno a heslo k nastavení domény. Pokud jste tyto údaje zapomněli, nebo nemáte, zapátrejte v paměti, kdo vám původně doménu registroval, a o tyto údaje jej poproste. Pokud netušíte kdo to mohl být, můžete si s dohledáním osoby pomoci prostřednictvím registru Whois.com
c) e-maily
S doménou souvisí emaily – pokud chcete provozovat emaily na vlastní doméně, je důležité to říct na začátku. To samé platí, pokud chcete kompletně odejít od stávajícího správce, a budete chtít ukončit původní spolupráci včetně emailů.
d) web hosting
Než si vyberete hostingovou službu, tj. než si pronajmete server ze kterého poběží Vaše webové stránky, mohla by vás zajímat problematika fungování webhostingu a jeho případných záludností. Můžete se seznámit s principy fungování, jak lze řešit havarijní stav, a v čem se nenechat napálit.
2) Nové webové stránky nebo rekonstrukce starého webu
a) webové stránky zatím žádné nemáme
Pokud žádné webové stránky nemáte, je opravdu nutné věnovat trochu času a připravit základní věci :
– vyjasnit si cíle které chceme pomocí webové prezentace dosáhnout, určit jakou má mít web funkčnost, a zamyslet se nad tím co se bude následovat po jeho spuštění, např. prezentace nového webu
– udělat si základní analýzu jak na tom jste v online prostředí, seznam hlavních klíčových slov spojených s vaší činností na která chcete být vidět a která si s vámi mají návštěvníci ihned spojit, definovat typy či kategorie vašich klientů, identifikovat hlavní konkurenci, vytvořit si předběžný seznam partnerů se kterými bude možné navázat spolupráci (zpětné odkazy a podpora budování obchodní značky)
– připravit si logo společnosti ve vysokém rozlišení (pokud jako firma máte)
– základní informace o vás – vaše zaměření a činnost, historie, team, atd
– stránka kontakty – fakturační adresa, adresa sídla, oficiální název společnosti, otevírací doba, telefon, hotline, oficiální emailová adresa, spisová značka, info o registraci na ŽÚ, IČ (DIČ), IČZ (lékařské subjekty), případně se můžete podívat jaké právní náležitosti na internetu musí jednotlivé typy subjektů splňovat
– podmínky užití webovek, soulad s GDPR (tento bod můžeme dodat my pokud si nevíte rady)
– základní koncept a strukturu webu – náčrty, ukázka třeba v excelové tabulce nebo alespoň slovní popis toho, co má návštěvník vidět, jak na sebe mají stránky navazovat, které stránky mají být propojené vnitřním odkazem, co se má kde nacházet, ideálně doprovázeno základním sdělením (nadpis + popis služby), čím detailnější představu poskytnete tím bude vše jednodušší
– obsah jednotlivých stránek, poskytované služby, popisy produktů + ceníky
– základní materiály – fotografie pracoviště, kanceláří, produktů, přístrojů. Pokud se jedná o místní službu, je nanejvýš vhodné web pojmout ,,důvěryhodně“ – např. zlidštěním v podobě fotek pracovníků či přímo majitelů, ukázat případně vaše certifikáty, dosažené úspěchy, atd.
b) máme staré webové stránky
– zde je nutné se podívat na starý web a provést kompletní revizi, stejně jako když webové stránky nemáte , a pokud jste používali nějaký analytický nástroj pro měření návštěvnosti a konverzí, doporučujeme výrazně přihlédnout k naměřeným hodnotám a při tvorbě nového webu z těchto poznatků vycházet
V obou případech je nutné mít ucelený názor na to, proč chcete web změnit, co je hlavním cílem změny, případně vyjasnit jak by měl nový web vypadat. Obecně platí, že i vnímání internetové stránky ze strany návštěvníků má své určité zákonitosti, a není dobré se pouštět do riskantních experimentů jen kvůli výraznému odlišení. Typický příklad je požadavek na umístění hlavního menu do nestandardní pozice, např. vpravo, do spodní části stránky apod.
3) Co s webem dále
Tvorba nového webu není konec aktivity na internetu, ale naopak začátek. V roce 2018 (a dále) již neplatí, že stačí udělat webové stránky, udělat vizitky, pár jich rozdat, a čekat. Investice do tvorby webu, ať už časové nebo finanční, jsou v podstatě nevyužité možná se dá říci i znehodnocené, pokud na web nezačne proudit rozumné množství potencionálních klientů. Stránky jsou váš kontaktní a obchodní nástroj. Zkuste počítat, typický web firmy z menšího města bez jakékoliv internetové propagace navštíví do 10 lidí denně, tj 300 měsíčně.Rozumná kombinace SEO a placené reklamy dokážete na web dostat 40-50 lidí denně. Čím víc lidí navštíví váš web, tím více máte klientů, a tím více zhodnocujete svoji počáteční investici. Nechávejte volný prostor konkurentům?
Internetová propagace je sice pokračováním po dokončení webu, ale základní věci je nutné promyslet a zapracovat do konceptu webu ještě předtím, než se jej rozhodnete vytvořit. Tím u nás každý projekt začínáme, je to základní velmi důležitá součást přípravy konceptu nového webu.