PPC reklama co to je?
PPC reklama (Pay Per Click reklama | platba za kliknutí) je druh online reklamy, která vám umožní umístit reklamy do výsledků vyhledávání, na webové stránky třetích stran, nebo na sociální sítě. Způsob fungování je velice jednoduchý, platíte pouze když někdo klikne na vaší reklamu.
Jak funguje PPC reklama? Stanoví se cíle kampaně, určí se jestli chcete budovat povědomí a značku, nebo jestli chcete poptávky nebo rovnou přímé prodeje.
Vyberou se inzertní platformy, nejpopulárnější je placená reklama na Google, Seznamu, Facebooku nebo Instagramu. Konkrétně systémy Google Ads, Seznam Sklik, Facebook Ads, LinkedIn Ads, ale existuje celá řada dalších systémů.
Provede se analýza klíčových slov a zjistíte které fráze používají uživatelé při hledání vašich produktů nebo služeb.
Vytvoří se reklamní texty nebo bannery, které přesvědčí uživatele, aby klikli na vaši reklamu.
Nastaví se cílení na skupiny potencionálních klientů, které se mají reklamou oslovit. Podle základě klíčových slov, demografie, zájmů, nebo lokality.
Definuje se měsíční rozpočet, kolik peněz do kampaně dát a která sdělení mají prioritu.
Kampaň se spustí a začne práce na zlepšování výsledků, tzv. optimalizace. Dělají se úpravy klíčových slov, reklam a cílení.
Výhodou PPC reklamy jsou rychlé výsledky, dobré cílení na relevantní skupiny zájemců o vaše služby, dobrá měřitelnost výsledků a kontrola nad rozpočtem a jeho změnami v podstatě v online režimu.
Mezi nevýhody PPC reklamy patří vysoká konkurence, která způsobuje i růst ceny prokliku. U některých levných produktů a služeb, nebo u oborů s nízkou marží jsou náklady na reklamu poměrně vysoké. Je zapotřebí poměrně dost odborných znalostí, je třeba pochopit fungování PPC, principy tvorby kampaní a pravidelnou optimalizaci. Proto firmy často volí pro správu kampaní externí PPC odborníky.
PPC reklama je skvělá možnost, jak rychle oslovit potenciální zákazníky a zvýšit viditelnost vaší značky na internetu. Je ale důležité, aby kampaně byly dobře nastaveny a průběžně optimalizovány.
Vyplatí se PPC reklama i menší firmě?
Ano, PPC reklama se menším firmám vyplácí, pokud je vedena odborně. Přestože menší firmy využívají prozatím PPC kampaně méně než střední a velké firmy, její efektivita je pozoruhodná. Vložené investice jsou v průměru zhodnoceny zhruba dvojnásobně.
PPC reklama umožňuje firmám generovat poptávky a prodeje za relativně nízké náklady, které jsou poměrně dobře měřitelné. Mezi hlavní výhody reklamy pro menší firmy patří rychlost aplikace, nízké náklady, rychlé výsledky, možnost cílení na velmi relevantní skupiny potencionálních zákazníků a velmi dobrá měřitelnost výkonu. Nejoblíbenější jsou Google reklamy, PPC reklama Seznam Sklik a PPC reklama Facebook Ads.
Více se k tématu můžete dozvědět v našem blogovém článku o marketingu pro menší firmy.
Kolik stojí PPC reklama?
Vliv na cenu PPC reklamy má řada faktorů. Například inzertní platforma, nebo obor ve kterém podnikáte nebo . Průměrná cena reklamy se různí. Například Google reklama, cena může být v průměru 15 Kč za klik, na Skliku 10 Kč, a na Facebooku třeba 5 Kč. Důležitý je i výkon. Reklama na Google jejíž cena je vyšší má proti tomu celkově vyšší úspěšnost. Velmi záleží na relevanci reklamy, na míře optimalizace, typu kampaně a formátech (textové reklamy, bannery, video formáty), na používaných klíčových slovech. I dnes se ještě dokážeme u některých úspěšných kampaní dostat na cenu pod 1 Kč za proklik. Cena za proklik (CPC) je obvykle vyšší u relevantnějších a konkurenceschopnějších klíčových slov. Cena za proklik (CPC) se může lišit i v závislosti na věku, pohlaví, regionu, na zájmech návštěvníků a dalších faktorech. Cenu ovlivňuje i množství inzerující konkurence, výše rozpočtu, a konverzní úspěšnost. PPC reklama cena: z praxe si dovolím velmi hrubý odhad ceny kampaně, tj. PPC kredity + správa kampaně:
Malá firma s lokálním zaměřením: od 10 000 Kč měsíčně.
Středně velká firma s nadregionálním zaměřením: od 25 000 Kč měsíčně.
Velká firma nebo exportér: od 50 000 Kč měsíčně.
Vše ovšem souvisí s výše uvedenými podmínkami a rozsahem vedené kampaně.
Může se nám o PPC kampaň starat externí PPC specialista?
Ano. Ve skutečnosti je to velice běžná praxe, která má své důvody. PPC agentury nebo externí PPC specialista mají odborné znalosti a zkušenosti, ušetří Vám čas, který byste museli věnovat nejen kampaním, ale i permanentnímu vzdělávání. S velkou pravděpodobností dosáhne lepších výsledků. PPC agentura má k dispozici zpravidla výborné marketingové nástroje, které může používat, a které by pro jednu firmu byly zbytečně drahé. Současně je v agentuře důležitý princip zastupitelnosti, když správce kampaně onemocní nebo nastoupí na dovolenou, jeho práci zastane kvalifikovaný kolega. Specialisté vám pomohou i se škálováním kampaní souvisejícím s růstem vašeho podnikání.
Existují i nevýhody spojené s prací externích specialistů. Je nutné počítat s náklady na správu kampaně. Bude nutná komunikace, protože bez informací správa kampaní nepůjde realizovat. U PPC specialistů, kteří pracují jako jednotlivci (freelanceři) může být částečně omezující nepřítomnost díky nemoci nebo dovolené (bez zastupitelnosti). Úroveň nutného průběžného vzdělávání bývá různá. Svěříte svá data cizímu subjektu, předpokládá to důvěru. Přes to všechno může být spolupráce s externím PPC specialistou skvělým způsobem, jak realizovat úspěšné PPC kampaně a přitom ušetřit spoustu času.
Jaké existují PPC kampaně?
Vyhledávací kampaně, jsou v praxi reklamy, které se zobrazují na stránkách s výsledky vyhledávání, když uživatelé zadají relevantní klíčová slova. Vyhledávací kampaň má zpravidla pokrýt už existující potřebu návštěvníka. Něco konkrétního hledá a vy mu to pomůžete najít.
Obsahové kampaně, jsou reklamy zpravidla ve formě bannerů, které se zobrazují na webových stránkách v partnerských sítích vyheldávačů. Jejich cílem je spíše potřebu vytvářet. Nabídnout něco o čem prozatím návštěvník nepřemýšlel, ale zaujalo jej to a bude to chtít. Reklamy jsou relevantní k vašim klíčovým slovům a cílení.
Nákupní kampaně, jde o reklamy na produkty, které se zobrazují ve vyhledávačích, zbožových vyhledávačích, na nákupních portálech a na partnerských webech.
Videokampaně, jsou reklamy zpravidla ve video formátech, které se zobrazují na různých video platformách a partnerských webech.
Kampaně pro mobilní aplikace, reklamy, které se zobrazují například v Google Play a v dalších mobilních app storech.
Remarketingové kampaně, reklamy zobrazují uživatelům, kteří již navštívili vaše webové stránky nebo použili vaši aplikaci. Cílem remarketingové kampaně je přivést tyto uživatele zpět na vaše stránky a konvertovat je v zákazníky. Používají se například pro návrat k nedokončenému nákupu, nebo pro připomenutí služeb a produktů o které měl zákazník dříve zájem.
Kampaně na sociálních sítích, například reklamy PPC na Facebooku, odkud se dají spravovat i pro Instagram, nebo PPC na LinkedIn, Twitter a dalších platformách. PPC marketing Facebook je velmi oblíbený při kampaních na rozšíření povědomí. PPC reklama Google mívá nejúspěšnější výkon.
Jak správně vyhodnocovat PPC marketing?
Základem správného vyhodnocení PPC marketingu je určení jasných cílů kampaně a klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI). Je nutné definovat čeho přesně chcete marketingem dosáhnout, jestli zvýšit povědomí, získat více návštěvníků, poptávek, nebo prodejů. Každý cíl lze následně měřit z pohledu úspěšnosti. Existují pro to ukazatele jako míra prokliků (CTR), konverzní poměr, cena za konverzi (CPA), míra konverze (CR), nebo návratnost investic (ROI). Můžete sledovat počet zobrazení, počet prokliků, průměrné pozice reklamy, čas strávený na stránkách, atd. Většinu důležitých informací poskytuje bezplatný nástroj Google Analytics. Zmíněné informace jsou základem pro reporting a informování klientů. Důležitou složkou správného vyhodnocení dat je analytika. Zabýváme se analýzou dat z webu, dat o zákaznících, analýzou konkurence, SEO a odkazového profilu, i analýzou sociálních médií.
Jak nastavit rozpočet PPC reklamy v Google?
Pro odpověď je vždy zásadní následující:
Znát cíl kampaně - jestli jde o získávání povědomí o značce, firmě, službě nebo produktu, případně jestli jde o získávání poptávek a nebo jestli jde o zvyšování prodeje. Na základě toho se stanoví tzv. KPI, tj. klíčové ukazatele výkonnosti podle kterých se měří úspěšnost kampaně.
Definovat denní rozpočet - jde o částku, kterou můžete utratit za reklamu denně. Počítejte že se tato částka ještě rozdělí podle počtu kampaní které budete mít aktivní a rozdělí se i počtem hodin v daném dni, kdy se lidé nejvíce pohybují na internetu. Pro jednodušší využití prostředků, můžete mezi kampaněmi nastavit tzv. sdílený rozpočet, který prostředky čerpá podle zájmu o jednotlivé kampaně.
Z těchto dvou typů informací, a dále z analýzy trhu, klíčových slov, konkurence, a vstupních webových stránek si PPC specialista upřesní další. Například určení přijatelného podílu nákladů na obratu, nastavení strategie nabídek a ovlivňování cen prokliků (manuální, automatické), nastavení klíčových metrik jako jsou míra prokliků (CTR), konverzní poměr, a návratnost investic (ROI).
Umíte spravovat PPC kampaně v Google Ads, Sklik a Facebook Ads?
Ano umíme. Pracujeme s těmito nejrozšířenějšími reklamními platformami, ale umíme mnohem více. Dokážeme spravovat reklamy v systému Bing Ads, ve zbožových vyhledávačích jako je Heureka, nebo v sociálních sítích, například v LinkedIn, Instagram, Youtube, Twitter. Pracujeme i se systémy RTB. Protože spravujeme kampaně pro české exportéry, máme zkušenosti i s dalšími zahraničními reklamními systémy, včetně těch lokálních.
Jaké nástroje používáte pro PPC marketing?
Ze standardních nástrojů používáme Google Ads, Google Analytics, Google Ads Editor, Seznam Sklik, Microsoft Advertising Editor, Facebook Business Manager, LinkedIn Campaign Manager, pro správu feedů používáme Mergado, pro analytiku a výzkum klíčových slov používáme Ahrefs, a Semrush, pro A/B testování a efektivitu vstupních stránek používáme Hotjar, dále používáme řadu nástrojů AI (umělá inteligence), nástroje rozšiřující jednotlivé služby a velmi důležité je, že máme i vlastní nástroje, které nám pomáhají agregovat data, provádět specifický výzkum podle vlastních potřeb a následně propojit výsledky s reportovacím systémem.
Co je konverze?
Konverze je v obecném online marketingovém kontextu akce, kterou má splnit návštěvník webu, eshopu, zbožového portálu, návštěvník sociálních sítí, příjemce e-mailu, účastník telefonního hovoru, atd. Jde o naplnění cílů marketingové kampaně, které se vyhodnocuje prostřednictvím měření konverzí.
Vedle objednávky zboží v eshopu nebo na online tržišti může jít například o odeslání vyplněného formuláře, stažení PDF katalogu nebo e-booku, přihlášení k odběru novinek, kliknutí na důležité tlačítko, nebo přihlášení se do nějaké skupiny na sociální sítích. Souhrnně se aktivity spojené s konverzemi označují jako konverzní marketing. Cena konverze je jednou z klíčových sledovaných hodnot. Ukazuje hodnotu nákladů vynaložených na konkrétní akci.
PPC konverze je specifickým typem konverze, kde nastává požadovaná akce uživatele přímo po prokliknutí PPC reklamy (Pay-Per-Click advertisement). Reklama v inzertních systémech jako jsou například Google Ads, Sklik, nebo Facebook Ads atd., má za cíl tuto konverzi podpořit. Příkladem PPC konverze jsou například prodej produktu po prokliku z nákupní PPC reklamy, vyplnění kontaktního formuláře po prokliku z PPC reklamy na nabízené služby, nebo další již zmíněné akce, které začínají u PPC prokliku.
Co je to skóre kvality?
Skóre kvality je systém hodnocení, který využívají vyhledávače nebo inzertní platformy. Například Google Ads a Seznam Sklik. Reklamám a klíčovým frázím systém přiděluje hodnocení v rozmezí od 1 do 10 (10 je nejvyšší). Výsledek hodnocení vyjadřuje relevanci a užitečnost obsahu nebo reklamy.
Výpočet skóre kvality je závislý na relevanci sdělení, kvalitě a užitečnosti textů a celé související stránky, a zohledňuje se i historické výkonnost, jak si reklamy vedly v minulosti. Pokud máte vysoké skóre kvality, zpravidla platíte za reklamu méně peněz, nacházíte se na vyšších pozicích a díky tomu máte více zobrazení a prokliků z reklamy. U nízkého skóre kvality to platí obráceně. Zlepšování skóre kvality je u inzerce součástí aktivit souhrnně označovaných jako správa a optimalizace PPC kampaně.