Koronavir paradoxně pomůže – problémy které nikdo nečekal!

Doba čtení: 3 min

Koronavirus jednou přejde a lidé se poučí z chyb. To samé platí pro internet – ten zkrátka opět posune svoje kapacitní limity o úroveň výš. Nyní ale sepisujeme problémy, které by v normálně fungujícím světě nenastaly, a na které nejsou připraveny ani firmy, ani uživatelé.

Facebook, Youtube, Netflix a další omezují video

Že internet je v současné době kritický pro fungování většiny společnosti, je už každému jasné. V době nouzového stavu ale platí nařízení, že maximální kvalita videa musí být archaicky v SD kvalitě (tedy cca 6x menší datový tok). Obraz  na televizi s úhlopříčkou 2 metry musí být opravdový zážitek

Online nástroje na komunikaci v době koronaviru kolabují

Naplno se projevují problémy globálních internetových řešení, které jsou ostře v kontrastu s místními službami. Po nuceném, masivním přechodu firem na Home Office, se firmy hromadně registrují na služby typu Slack (spíš pro ajťáky), Microsoft Teams a další. Když vše běží v cloudu, je to přece v pohodě? Rozhodně není – například cloudová služba Microsoft Teams by měla mít teoreticky neomezené limity z hlediska prostředků. Přesto po vyhlášení nouzových stavů napříč celým světem na několik hodin totálně zkolabovala a dodnes se z toho vzpamatovává. Desítky tisíc uživatelů hlásí křížově výpadky služeb (což u gigantů jako Microsoft není normální)

Globální výpadky MS Teams

Neomezený cloud vlastně tak úplně neomezený není

Toto možná úzce souvisí s předešlým bodem, ale přílišné očekávání nelze mít ani od cloudových služeb, které se ,,prsí“ tím že můžete mít téměř neomezené množství HW prostředků, stačí si to ,,naklikat“. Sice je hezké, že jste celou firmu převedli do cloudu. IT firmám, které ale vsází za to, že cloud je neomezený, nyní musí stát vlasy hrůzou. MS Azure právě došly servery – jinými slovy, je dost možné, že kdo na MS Azure hostuje tisíce webů, může zažít (tý)denní výpadek, protože zkrátka není HW, na kterém by se daly služby spustit. Co je doma, to se prostě pořád počítá. Představa, že celá firma přešla na cloud, od firemních dat, přes servery např. řídící výrobu apod… nyní dostává tvrdou ránu. Nejste zdravotní organizace či kritická infrastruktura? Pak máte smůlu.

100, 1000,10000 Mbit, Gbit… je evidentně stále málo

Kombinace nabídky P*rnHub zdarma a spoučasně stamiliony lidí uvězněných doma odhalily, že kapacitu internetu je nutno posilovat. Z vlastní zkušenosti, od zákazníků i široké veřejnost víme, že služby jako Skype, Google Hangout & Meet nyní trpí na nízkou propustnost internetu. Například školy, které chtějí přejít na videokonference, si z ČR občas konferenci neudělají a nebo s velmi špatnou kvalitou. Stává se, že už při 10+ účastnících je videokonference nepoužitelná a spojení padá. Nedivím se, že to učitele rozpálí do běla. Stejně jako s léčivy se vykresluje i situace závislosti v IT infrastruktuře. Velká cloudová úložiště, stejně jako kritické internetové služby, aplikace a software jsou v zahraničí. Už asi není zcela nereálná představa, že v případě krize se jednotlivé státy postarají nejprve o své potřeby a o své kapacity a teprve potom budou řešit ostatní. Proto si myslím, že pandemie bude mít v ČR významný pozitivní dopad na rozvoj IT infrastruktury.

Řešení je v segmentaci, zvýšení národních kapacit a v přizpůsobivosti

Na příkladu školství se dá ilustrovat příklad řešení. V první fázi začaly okamžitě začaly vznikat podpůrné materiály pro dálkovou výuku, seznamy tipů a řešení. Rady jak komunikovat v období pandemie. Pomohly učitelům s rychlou orientací, protože pedagogický sbor ani žáci nebyli na tuto situaci připraveni. Postupně se snaží komunikaci zvládnout. Mimochodem jako podpora skvěle a rychle zareagovala ČT2 s pořadem UčíTelka.

Velmi rychle se přišlo na to, že děti potřebují kontakt, alespoň virtuální, a že je potřeba komunikovat srozumitelně prostřednictvím jednoho místa. Jako klíčový prvek pro zvládnutí komunikace se ukázaly video konference. Před námi je silná vlna konferenčních hovorů na nejrůznějších typech škol.

Situací jsme se zabývali i u nás a přišli jsme s řešením, které bude eliminovat riziko přetížení u hlavních služeb. Máme systém připravený pro školy i pro pracovní týmy. Začínáme uvádět do provozu videokonference a komunikační web propojený s cloudovým úložištěm. Videokonference i „datový sklad“ jsme začali provozovat na vlastním dedikovaném HW, hostovaném na vlastní kapacitě v ČR, případně hned za hranicemi. Zkrácení trasy přenosu je klíčové. Stejně jako segmentace kapacity a jednoduchost řešení. Pomůže to s uvolněním náporu na hlavní služby. Řešení je velmi elastické a dokáže snadno zapojit i služby jako Google Hangouts Meet, MS Team, atd. V případě nouze se pak jedná o rozdíl mezi tím, jestli firma může / nemůže komunikovat online a v důsledku jestli tuto nelehkou situaci zvládne.

Koronavir natrvalo změní přístup k digitalizaci, komunikaci, ke vzdělávání i k podnikání. Připravujeme se už aktivně na změny a na nové potřeby. Proti viru a následným ekonomickým obtížím uspějeme pouze pokud budeme jako společnost přizpůsobivější a efektivnější. K tomu nám mohou významně pomoci digitální technologie a komunikace.

Líbí se Vám tento článek?

Pokud se Vám naše články líbí, není nic lehčího, než se přihlásit k jejich odběru. Nebudeme Vás spamovat a můžete se kdykoliv odhlásit na 1 kliknutí