Dobře udělaná grafická reklama pro obsahovou síť, ať už je to na Googlu, v síti Skliku nebo kdekoliv jinde, je základ úspěchu. Stejně, jako ve vyhledávání, o ceně za proklik rozhoduje z velké části úspěšnost reklamy – tedy její míra prokliku. Bohužel se dost často setkáváme s nepochopením celého procesu ze strany klientů, kteří mají svoji oblíbenou grafickou agenturu, nebo grafika – externistu. Dost často se jedná o firmy, které dělají primárně offline kampaně (polepy na auta, svítící reklamy apod). Ačkoliv jsou to jistě špičky v oboru, v případě že nemají zkušenost s online reklamou, jsou pro vaši kampaň spíše na škodu. Proč?
Online je daleko dravější
V offline světě se nic nedá změřit ze dne na den. Váš billboard uvidí u dálnice tisíce lidí denně, ale druhý den ráno se Vám těžko dostane odezvy, kolik lidí na daný billboard koukalo (a kolik skutečně prokliklo na váš web na základě této reklamy). V online to vidíte už po první utracené stokoruně – což je údajně také částka, po které si začíná například Google dělat obrázek, jak moc se mu vaše reklama vyplatí proti konkurenci. Reálně totiž Google soupeří s ostatními inzertními sítěmi, které platí za bannery formou CPM (tedy ceny za tisíc zobrazení), ale vy Googlu platíte (v defaultním nastavení) za prokliky. Do té doby, než zjistí, že Vaše reklama je právě ta nejlepší, nese náklady na případnou nefunkční reklamu on (velmi zjednodušeně řečeno). A zde přichází ten největší rozdíl kampaní v online světě proti offline – musíte jednat, a to poměrně rychle. Pokud necháte kampaň, která má děsivě špatné metriky, běžet měsíc, Vaše cena za proklik bude tak vysoká, že se Vám to rozhodně nebude líbit (protože ji chcete zobrazit a Google musí dorovnat špatné CTR vyšší cenou).
Co s tím?
Jedna věc je jistá – dobře vytvořený banner funguje. Problémů je ale hned několik:
- Drtivá většina grafiků se nespecializuje čistě na online (protože takový člověk musí být napůl PPC profesionál a napůl profi grafik) a výsledky podle toho vypadají – bannery nemají CTA tlačítko, nejsou animované, příliš dlouho se načítají apod
- Grafici nemají čas na to, aby udělali 20 druhů bannerů, druhý den je dělali kompletně znovu, a tak to točili neustále dokola. Zejména s počtem bannerů je problém, protože standardní formáty (Leaderborder 728×90, Square 336×280) mají dnes poměrně malý zásah, protože formátů jsou doslova miliony (díky tomu, že si může každý například v AdSense vytvořit libovolnou velikost).
- Obvykle se na bannery vyčlení jen minimální část rozpočtu (,,jó náš grafik to udělá a pošle vám to,,) – je nutné pochopit, že pokud jsou bannery špatné, nepomůže vaší kampani sebelepší nastavení.
Řešení je hned několik.
- Prvním je vyčlenění dostatečného rozpočtu, aby měl grafik si čas hrát s bannery a vymazlit je k dokonalosti – pro kampaně, které plánujete mít puštěné víc jak 3 měsíce, je to vhodné řešení.
- Další řešení je použítí responsivních reklam – které může vytvořit i Váš grafik. Musí mít ovšem nastudované podmínky.
- Poslední, rychlé řešení, které je podle nás i dost efektivní, je využití responsivních reklam od Googlu – jednoduše naklikáte Nadpis, popisek, přidáte obrázek, a responsivní reklama pro každý formát je na světě. Zásadní například pro nás je to, že můžeme s takovou reklamou pracovat přímo v AdWords rozhraní, případně zkusit v rámci testů vytvořit podobnou reklamu, ale s jiným obrázkem, a nečekat týden na dodání nových reklam. Pro kampaně s menšími rozpočty dar z nebe, neboť je to poměrně nová funkce AdWords (tuším od roku 2016). Tyto reklamy ale mají obvykle daleko lepší výkon proti průměrnému grafikovi a jeho bannerům – ovšem do doby, než se mu povede udělat banner, co responsivní reklamy překoná násobně a vaši kampaň nakopne do jiného levelu…