Mobilní telefony převzaly vládu nad zobrazováním internetového obsahu. Už 52 % webového provozu bylo v Q1/2020 zobrazeno na mobilech! Mobilní marketing je moderní marketingový kanál, který tvoří poptávky, objednávky a jeho kapacita se přitom neustále zvětšuje. Jaké jsou trendy mobilního marketingu, na co si dát pozor a jaký je výhled do budoucna?
Mobilní technologie, smartphony, reklama a mobilní marketing
Dokážete zodpovědět otázku, jaké obecně známé odvětví má dnes neuvěřitelně rychlý vývoj? Bez dlouhého přemýšlení – mobilní technologie. Ty se během několika málo let staly neodmyslitelnou součástí našich životů, a to napříč generacemi.
Mobil je multifunkčním prodloužením lidské ruky. Chcete vědět jaké bude počasí, co hraje v rádiu, jak je na tom můj bankovní účet, kudy mám jet k cíli a jestli je tam ještě otevřeno? Díky smartphonu můžeme zjistit odpovědi na tyto otázky dříve než nabootuje počítač s plotnovým diskem.
A je tu ještě jedno, dynamicky se rozvíjejícím a na vzniklé tržní příležitosti promptně reagující odvětví. Reklama. PPC Reklama. Když spojíme dohromady reklamu a mobil, získáme jeden z nejmocnějších obchodních nástrojů dneška.
Čísla jako důkaz?
Podívejme se na nejvyspělejší technologický trh dnešního světa – USA. Do dvou do tří let bude situace velice podobná i u nás.
• 70 % uživatelů smartphonů se rozhodlo k nákupu poté, co si zjistili více informací na telefonu.
• 93 % podniků, které zapojily do propagace personalizovaný mobilní marketing, zaznamenalo nárůst příjmů.
• Ve Spojených státech představují výdaje na mobilní reklamy 72 % celkových výdajů za digitální reklamy.
• Útrata za mobilní reklamu v USA za rok 2019 přesáhla 65 miliard dolarů.
• Mobilní telefony jsou používány pro více než 40 % online transakcí.
• Mobilní marketing a mobilní vyhledávání ovlivňuje 40 % příjmů předních B2B organizací. (ano B2B potřebuje online marketing)
Smartphone -vs- konkurence
Jak si mobily (smartphony) dokázaly podmanit dnešní dobu? Staly se masově dostupnými. Společnost Cisco – specialista na síťové služby – ve své studii tvrdila, že v roce 2020 bude mít více lidí mobilní telefon než přístup k elektrické energii. Stalo se tak. Již 5,4 miliardy obyvatel disponuje mobilním telefonem, přičemž elektřinou o celých 100 milionů lidí méně! Ještě horší je poté srovnání s počtem lidí, kteří mají přístup k tekoucí vodě – těch je pouze 3,5 miliardy. #sadbuttrue
Jak je to možné? Třeba tak, že v Indii, nejlidnatější zemi světa, se základní smartphone prodává za přibližně 4 dolary. Ano, za necelou stokorunu. Za tuto cenu nekoupíte ani mini-rádio, natož pak televizi nebo počítač.
Z pohledu několikaletého horizontu působí impozantně i výkonnostní nárůst smartphonů. Standardy, kterých nedosahují leckteré počítače, jsou dnes vměstnány do malých, ale kompaktních telefonů. Až 12 GB RAM, rychlé vnitřní uložiště o objemu 1 TB, 120 Hz display s rozlišením 3200×1440 px, množství senzorů snímajících tělesnou aktivitu a okolí telefonu, fotoaparáty s oslnivými čísly (108 MPx, f/1,5, několikanásobný optický zoom), bezdrátové technologie přenosu dat či nabíjení.
Dostupnost a dostatečný výkon jsou zásadní důvody, díky kterým pronikly reklamy do mobilního světa. Ale nejsou jediné.
Hlavním ukazatelem jsou konverze. To je přeci svatý grál reklamy. Jak si vedou mobily?
V současnosti ještě nejsou oním “last-click” zařízením, postupně k tomu ale spějí. Je logické, že si přes mobil nekoupíte auto či jiné, opravdu drahé komodity, že nechcete vyplňovat formuláře a dotazníky na telefonu, když si k tomu můžete později v klidu sednout u PC. I přes to, že konverzní poměr vychází lépe u desktopu, je potřeba vnímat tuto informaci v dalších souvislostech.
Slyšeli jste o pojmech mikrokonverze a asistované konverze? Ačkoliv uživatel neprovedl konverzi přímo z telefonu, do značné míry ji mohl provést díky telefonu. 70 % lidí zjišťuje na mobilu bližší informace, 40 % porovnává produkty a ceny, 30 % hledá recenze, … A to jsou postupné krůčky k tomu, aby si tito uživatelé např. uložili stránku do záložek a následnou konverzi provedli v pohodlí domova, na velké obrazovce svého počítače.
Oproti desktopu mají mobily také výhodu v tzv. okamžité konverzi. Zavolat z telefonu je otázkou 2 (někdy i jednoho) kliknutí. Složitější už je to se správným měřením telefonických konverzí. Co když si někdo číslo opíše? Nadiktuje kolegovi? I na to jsme mysleli a tuto konverzi dokážeme přesně přiřadit ke zdroji. Měření telefonických konverzí poskytujeme lokálním firmám i velkým B2B hráčům. Rozšíříte jejich řady? :)
Trendy, rozměry, čísla. Kde hraje mobil prim?
Zobrazovat reklamu na telefonu s velikostí displaye 2,5“ a rozlišením 320×240 pixelů bylo, řekněme, obtížné. Současný trend zvětšování displayů ale umožňuje zobrazovat reklamu prakticky bez kompromisů. Banner, textová reklama, responzivní reklama? Stačí si vybrat.
A jaký je výběr?
Menší než u reklam pro desktop, i přesto ale poskytuje spoustu možností k realizaci.
Obsahová síť Google nabízí pro mobilní telefony tyto rozměry:
300 × 50
320 × 50
320 × 100
Je třeba také dodržovat pravidla pro reklamu, která si Google stanovil:
- datová velikost banneru nesmí být větší než 150 kB
- podporované formáty neanimovaných bannerů jsou JPG, PNG a GIF
- podporovaným formátem animovaných bannerů je GIF
- délka animace je maximálně 30 sekund
- frekvence snímků v GIF animaci je maximálně 5 snímků za vteřinu
Seznam, dlouholetá jednička českého vyhledávání, neskládá zbraně a s celosvětovým leaderem stále soupeří. Celá čtvrtina vyhledávání v ČR stále probíhá přes Seznam, což je v globálním měřítku (v zemích bez cenzury internetu) stále ojedinělý počin.
Seznam / Sklik nabízí pro mobilní reklamu tyto formáty:
300 × 50 (pouze Seznam)
320 × 100 (pouze Sklik)
300 × 250
300 × 300
480 × 480
I Seznam má své zásady, které je nutné dodržovat:
- datová velikost banneru nesmí být větší než 100 kB (v případě HTML5 je maximum 200 kB)
- podporované formáty jsou JPG, GIF a HTML5
- GIF animace není časově omezená, doporučuje se ale nepřesáhnout 30 sekund
- animovanou kreativu není možné použít na homepage Seznam.cz
Že se dnes reklama i o větším rozměru pohodlně vejde i na displaye telefonů již víme, proč ale zaznamenaly takový boom? Vysvětlení lze spatřit v číslech, která ukazují přístupy na webové stránky právě z telefonů. Česká internetová jednička Seznam vykázala za rok 2019 průměrně 146 milionů prokliků na vlastní a partnerské weby Seznamu. V březnu 2020, v období pandemie, se měsíční proklikovost zastavila na čísle 228 milionů.
A více než 50 % přístupů bylo z mobilních telefonů! Na nejnavštěvovanějších obsahových službách Seznamu již hrají přístupy ze smartphonů prim – Novinky.cz 65 %, Seznamzpravy.cz 56 %, Super.cz 58 %, Spot.cz 59 %, SeznamTV 58 %.
Mobilní telefony tak získávají stále více a více místa pro zobrazování reklamy.
V hlavní roli responzivita – webu i reklam
Důležitost zařazení mobilních reklamních formátů vyplývá nejen z řádků výše, ale zejména z trendů posledních let.
U mobilní reklamy se ale nemusíte držet pouze předem definovaných formátů. Stejně jako u moderní struktury webů totiž přichází na řadu responzivita. Průzkumy ukazují, že konzumace obsahu přechází z počítačů na mobily (a tablety). A nemusí jít ani o „základní“ obsahové služby Seznamu. Analýzy z webu SEMTIX a z webů našich klientů dokazují, že průměrně 40 % návštěvníků přichází z mobilních zařízení. Jsou ale weby, které překročily dokonce i hranice 60 až 70 %.
Responzivní webdesign je dnes alfou a omegou úspěšného webu. Pokud přistoupíte na web ze zařízení s libovolnou úhlopříčkou, zobrazení musí ladit. Přehlednost, snadná obsluha, na pár kliků k cíli. První špatný dojem může znamenat ztrátu potenciálního klienta. A to nechceme. Pro vaši jistotu je tu zdarma náš audit webu.
Responzivní by měly být i vaše (mobilní) reklamy. Co to znamená?
1. Už nepotřebujete nezbytně grafika
2. Do nativních nástrojů od Google a Seznamu nahrajete logo, několik fotek v různých formátech (máte možnost jednoduchého oříznutí), název firmy, texty (nadpisy, popisy) a URL. O zbytek už se postará systém.
Při vytváření reklamních kampaní vás Google i Seznam sami vedou k vytvoření responzivní (kombinované/obsahové) reklamy. Vědí proč. Vyplňte potřebná pole, nahrajte obrázky dle zadání a nechte systém, aby přizpůsobil formát vaší reklamy dostupnému prostoru. Díky tomu se může reklama zobrazit na nejrůznějších místech, a to včetně mobilních telefonů.
Pokud již pracujete s responzivní obsahovou reklamou v Google Ads, je možné ji importovat do Skliku. Seznam navíc nabízí také tzv. hybridní plochy. Vaše reklama ve formátu 970 x 310 px, která cílí na počítače, se díky responzivitě zobrazuje na mobilních telefonech jako reklamní formát 300 x 250. Tímto krokem Seznam potvrzuje důležitost mobilního marketingu, který byste rozhodně neměli vynechat z vašich kampaní.
Seznamácký Sklik a jeho kombinovaná reklama
Obsahové reklamy Google Ads
(Bez)konkurenční výhoda mobilní reklamy
Pokud nesedíte v kanceláři nebo nemáte počítač na klíně, bude vaše vyhledávání probíhat přes telefon. Telefon, který bude připojen k datové síti a s velkou pravděpodobností bude mít spuštěnou i GPS lokaci, bluetooth a vyhledávání dostupných Wi-Fi sítí.
A to je prostor pro lokální reklamu, na kterou by moderní online marketing určitě neměl zapomínat. Hledání na mobilu má tu výhodu, že je dnes naprosto běžné prakticky kdykoliv a kdekoliv.
Reklama cílená dle GPS (vyhledávání obchodů, restaurací, atd v okolí) dokáže uživateli přihrát místně-příslušné výsledky s vysokou relevancí. A pokud ukážete relevantní reklamu, můžete se těšit na pěkná čísla (interakce, prokliky, cena).
Jak funguje reklama na volných Wi-Fi sítích? Možná si vzpomenete na vozítka Google Street View, která pořizovala důkladné mapové podklady v desítkách zemí po celém světě. Po letech soudních tahanic se Google rozhodl zaplatit pokutu atakující 300 milionů Kč, která mu byla vyměřena za neoprávněný sběr dat. Ano, 300 milionů Kč. A přesto se to Google vyplatí – díky datům z Wi-Fi sítí dokáže cílit své reklamy s přesností prakticky na metry a peníze se mu vrátí právě prostřednictvím reklamy. V USA už tento druh cíleného marketingu funguje, je pouze otázkou času, kdy se rozšíří i k nám.
Zpět k obecné rovině fungování reklamy přes volné Wi-Fi sítě. Uživatele hned v začátku potěší, že najde volně přístupnou síť, díky které může na internet a ušetří svá data. Po připojení k tomuto hotspotu je nasměrován na landing page, na které již bývá nasazena reklama a pokročilá analytika. Jakou formu reklamy uživatelům poskytovatel nabídne, už je čistě na něm – vyplnění formuláře, zobrazování jedné nebo vícero reklam, přihlášení k newsletteru, odkaz na sociální sítě, … Pokud navíc taková free Wi-Fi funguje např. na konferenci, získáte to nejlepší a nejžádanější publikum pro následný remarketing.
Na velmi podobném principu funguje i marketing skrze Bluetooth, který může být doplněn i NFC či QR-code marketingem. Statistika ukazuje, že více než 60 % uživatelů mobilů&tabletů využívá otevřené hotspoty. A 85 % Čechů dá přednost volné Wi-Fi před plýtváním vlastních dat. Potenciál je zde tedy opravdu velký.
Mobilní marketing, jeho nástrahy a možnosti
U mobilního marketingu je potřeba věnovat zvýšenou pozornost zobrazování reklam v mobilních aplikacích.
V Google Ads se nachází na 2 stovky různých umístění, do kterých spadají miliony různorodých aplikací a her. Proč tomu věnovat pozornost? Protože zdrojem 90 % mobilního trafficu jsou právě mobilní aplikace.
Svému výběru byste tedy měli věnovat zvýšenou pozornost – stejně jako u ručního výběru webů. Vypnutím se připravíte o naprostou většinu provozu, pokud necháte vše zapnuté, můžete svůj rozpočet vystřílet do infantilních her pro uživatele 10+, nebo třeba do internetových seznamek. Pokud ale k výběru přistoupíte rozumně, můžete dosáhnout skvělých výsledků a zacílit přesně tam, kam chcete – s finančními službami na uživatele internetového bankovnictví, s cvičebními pomůckami do Fitness aplikací, … Android aplikace, iOS aplikace, možností je celá řada.
A další skvělou možností je remarketing. Pokud už si vaší reklamy někdo všimnul, můžete se mu připomenout i ve zdánlivě nesouvisejících aplikacích.
Pro vyloučení některých umístění doporučujeme nástroj Google Ads Editor, ve kterém, na rozdíl od webového rozhraní Google Ads, nemusíte vykliknout všechna umístění ručně, ale můžete tak učinit naráz a usnadnit si práci.
Tak jako tak, vsaďte na mobilní marketing. Generace Z je online 24/7, skenuje QR kódy, nezná jiné, než internetové bankovnictví, nakupuje přes mobily a přijde jí to naprosto přirozené. A to i u her a aplikací.
Mobil – médium současnosti. Médium budoucnosti?
Smartphony jsou na vzestupu, válcují tablety, veškerou nositelnou elektroniku a mnohdy si vyšláply i na samotný desktop. Mobilní telefon má mnoho z nás v ruce při sledování televize, v restauraci, při setkání s přáteli nebo nedej bože při jízdě autem. Nahradily nám peněženku, fotoaparát, hudební přehrávač, do značné míry i televizi a počítač.
Velmi rychle vznikly reklamní formáty, které reagují na neustále se zvyšující % konzumace obsahu právě z telefonu. A byla by škoda toho nevyužít. Vždyť mobilní marketing, to už dávno není jen rozesílání SMS zpráv (které jsou součástí hybridního marketingu).
Jsme přesvědčeni, že mobilní telefony to dotáhnou až na úplný vrchol. A že v dohledné době neexistuje nová platforma, která by je ze strmé cesty vzhůru a z dosažení pomyslného Olympu strhla. Nositelná elektronika (wearables), nebo obecně internet věcí, se jeví jako talentovaný protivník, bude ale muset urazit ještě dlouhou cestu a pěkných pár let vývoje, než lidé odloží smartphony. Pokud se to vůbec někdy stane.
Proto určitě doporučujeme dostat vaši reklamu na mobilní telefony. A pokud si nejste jisti, jak na to, rádi vám s tím v kampaních pomůžeme.
Finální rozhodnutí ale bude vždy pouze na vás. Takže – červenou, nebo modrou pilulku?